We werken nu in 1D om het makkelijk te houden. Je hebt dus rechte met een afstand erop (noem die de x-as). Dit is je referentiestelsel S. Je kan nu ook een stelsel S' kiezen, met een as (noem die dan x'), dat beweegt met constante snelheid v t.o.v. S.Schoot schreef: ↑ma 10 feb 2014, 17:59
Ja, zonder kennis van coördinaten was ik überhaupt niet zo ver gekomen. Alleen die bewegingsvergelijking waar je het over hebt, dat zit mij nog dwars; is dat niet gewoon het coördinatenstelsel S vergeleken met het coördinatenstelsel S' ?
Neem een object a (bijvoorbeeld een bal).
De bewegingsvergelijking geeft de positie van de bal in S in functie van de tijd.
Bijvoorbeeld, bewegingsvergelijking van de bal in S is: x=t2-5t+19.
Als je een tijd t invult, krijg je dus de positie op de x-as van de bal.
Je ziet direct dat de bal dan geen vaste snelheid heeft (want er is een term t2).
De Galilei transformatie heeft niets met deze bewegingsvergelijking te maken. We gebruiken de transformatie om van de coördinaten in S naar coördinaten in S' over te gaan. Dat is hetgeen ik wou duidelijk maken.
Een Galilei transformatie gebruik je enkel in het geval als S en S' met een constante snelheid van elkaar af bewegen.
Dit is een interessant geval, want dan blijven de natuurkundige wetten dezelfde in beide stelsels.
Geen probleem. Daarvoor is dit forum er