luukvdakker2000
Artikelen: 0

Hoe laad ik mijn Iphone op met een fietsdynamo?

Hoi,

Ik zit met een vraag. Ik doe onderzoek naar de vraag: Hoe laadt ik mijn Iphone op met een fietsdynamo. Ik heb even overlegd met mijn expert, deze zegt dat ik een kleine accu eraan moet hangen, omdat deze een bepaalde spanning geeft..

Ik zie alleen niet in hoe ik deze aan mijn dynamo kan vastmaken en hoe je dan je telefoon kan opladen.

Ik wil zelf zo'n ding maken dus ik wil er geen kopen (:

Ik zag er al eentje op het internet staan, de AXA Nano 50 plus, heeft iemand (toevallig) ervaring met deze lamp / usb oplader en wie weet wat er in zit, want zoiets wil ik maken!

Alvast bedankt!
Bijlagen
axa-dynamo-light
axa-dynamo-light 1027 keer bekeken
kwasie

Re: Hoe laad ik mijn Iphone op met een fietsdynamo?

Je hebt een ingaande spanning nodig, en krijgt stroom van de dynamo.

Daartussen zitten verschillen, die zul je moeten omzetten.

Dus wat heb je, en wat heb je nodig.

Vermogen, gelijk/wisselstroom, constante aanlevering.

Mijn eerste verwachting zegt dat je iets van een batterij krijgt die je oplaadt met de dynamo,

en als voeding gebruikt.
Ger

Een fietsdynamo levert ongeveer 6V met 0,5A: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynam ... enschappen

Een iPhone lader geeft 5V met ook ongeveer 0,5A: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3511

Je hebt neem ik aan dus iets van een spanningsregelaar nodig om het voltage te verlagen.

Ook moet je iets van een afvlakker ertussen zetten om te zorgen dat je een constante spanning afgeeft.

Deze kwam ik zojuist tegen: http://www.geektechnique.org/projectlab/511.html

Gaat over een iPod maar het principe is hetzelfde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
klazon
Pluimdrager

Een fietsdynamo is een bijzonder ding. Hij levert inderdaad 6V, mits je ook die 0,5A afneemt.

Bij een lagere stroom loopt de spaninng snel op, en kan bij nullast boven de 30V komen.

De 0,5A (of 0,3A bij modernere dynamo's) is ook de maximale stroom. Een fietsdynamo is van nature stroombegrensd, en levert altijd wisselspanning.

De simpelste manier om een lader te maken: Dubbelzijdig gelijkrichten en afvlakken met een elco van ca. 1000μF.

Parallel aan de elco een zenerdiode van 5V. De zenerdiode neemt het overschot aan stroom op als de iPhone minder afneemt. Die zener moet dus wel bestand zijn tegen een constante stroom van 0,5A , liefst nog iets meer.
Raspoetin

Opmerking moderator

Dit topic past beter in Elektrotechniek.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
luukvdakker2000

Ger schreef: di 11 feb 2014, 11:37
Een fietsdynamo levert ongeveer 6V met 0,5A: http://nl.wikipedia....e_eigenschappen

Een iPhone lader geeft 5V met ook ongeveer 0,5A: https://discussions....m/docs/DOC-3511

Je hebt neem ik aan dus iets van een spanningsregelaar nodig om het voltage te verlagen.

Ook moet je iets van een afvlakker ertussen zetten om te zorgen dat je een constante spanning afgeeft.

Deze kwam ik zojuist tegen: http://www.geektechn...ectlab/511.html

Gaat over een iPod maar het principe is hetzelfde.
Dat is een hele goede, die site is heel erg handig! Bedankt! Maar heb je enig idee wat voor afvlakker ik nodig heb en wat je precies bedoeld en waar je deze vandaan haalt. Ik moet het wel kunnen maken in 1 week (zoiets)...

Maar... Als ik zo een beetje denk, denk ik dat een Ipod minder spanning nodig heeft als een Iphone, of is dat niet zo... Daar heb ik te weinig verstand van (:

Maar alvast superbedankt voor je / jullie antwoord(en) en ik leer steeds meer (:
Benm

Zoals Klazon suggereert kun je de spanning beperken met een zenerdiode. Dit moet wel een redelijk forse zijn gezien ie het volle vermogen van de dynano moet kunnen verwerken, ook als er geen belasting is aangesloten. Een 5 watt type lijkt me geen overbodige luxe, maar die zijn lastiger verkrijgbaar dan gangbare zenerdiodes geschikt voor 0.4 of 1 watt.

Mogelijk beter alternatief zou zijn om een spanningsregelaar te gebruiken, liefst eentje met een vrij lage 'drop out' spanning gezien het niet echt overhoudt qua voltage. Iets als een LM2940 is geschikt, al denk ik dat een simpele 7805 regelaar in de praktijk ook wel zal werken.

Nadeel is wel dat het laden telkens stopt als je stil staat of langzaam rijdt. Geen idee hoe goed een telefoon dat op termijn zou verdragen.
Victory through technology
luukvdakker2000

Benm schreef: wo 12 feb 2014, 02:33
Zoals Klazon suggereert kun je de spanning beperken met een zenerdiode. Dit moet wel een redelijk forse zijn gezien ie het volle vermogen van de dynano moet kunnen verwerken, ook als er geen belasting is aangesloten. Een 5 watt type lijkt me geen overbodige luxe, maar die zijn lastiger verkrijgbaar dan gangbare zenerdiodes geschikt voor 0.4 of 1 watt.

Mogelijk beter alternatief zou zijn om een spanningsregelaar te gebruiken, liefst eentje met een vrij lage 'drop out' spanning gezien het niet echt overhoudt qua voltage. Iets als een LM2940 is geschikt, al denk ik dat een simpele 7805 regelaar in de praktijk ook wel zal werken.

Nadeel is wel dat het laden telkens stopt als je stil staat of langzaam rijdt. Geen idee hoe goed een telefoon dat op termijn zou verdragen.
Ik ben (even) gaan kijken naar een Zener diode 017AA 18V 5 W. Deze is volgens mij goed en kost 0,59 cent. Ik zat ook al aan de accu te denken als deze de hele tijd onderbroken wordt door het stoppen.

Misschien zou het nog wel een goed idee zijn om het eerst met een oude telefoon te proberen. Iemand suggesties?
luukvdakker2000

Ik ben al heel erg ver geholpen. Nu heb ik gesproken met mijn expert en die vertelde dat ik er zoiezo een accu tussen moet doen, aangezien een dynamo wisselspanning / wisselstroom geeft en een telefoon daar niet tegen kan / dan niet wordt opgeladen. Een accu geeft daartegenin wel gelijkspanning / gelijkstroom. Dus, heeft iemand enig idee hoe je deze aan elkaar kan verbinden en wat ik daar voor nodig heb. Het liefst een lijstje met onderdelen, dan ik dan meteen kan gaan zoeken naar deze dingen en het evt. kan kopen.

Hartstikke bedankt!
klazon
Pluimdrager

Benm schreef: wo 12 feb 2014, 02:33
Mogelijk beter alternatief zou zijn om een spanningsregelaar te gebruiken, liefst eentje met een vrij lage 'drop out' spanning gezien het niet echt overhoudt qua voltage.
Vanwege het spanningverlis zou ik geen spanningsregelaar gebruiken. Die veroorzaakt altijd een spanningsval. Op zich zou dat geen probleem zijn, aangezien de dynamo voldoende spanning kan produceren. Maar meer spanning betekent minder stroom. Dus je moet zo weinig mogelijk "spul" tussen de dynamo en de telefoon hebben.
luukvdakker2000 schreef: wo 12 feb 2014, 09:32
Nu heb ik gesproken met mijn expert en die vertelde dat ik er zoiezo een accu tussen moet doen, aangezien een dynamo wisselspanning / wisselstroom geeft en een telefoon daar niet tegen kan / dan niet wordt opgeladen. Een accu geeft daartegenin wel gelijkspanning / gelijkstroom. Dus, heeft iemand enig idee hoe je deze aan elkaar kan verbinden en wat ik daar voor nodig heb.
Nou weet ik niet wat die expert tot expert maakt, maar de noodzaak van die accu snap ik niet. Wat je in ieder geval moet doen is de wisselspanning van de dynamo gelijkrichten met een bruggelijkrichter. Daar zou je dan een accu achter kunen hangen om de gelijkspanning af te vlakken, maar dat is een dure oplossing. Simpeler is een elco.

Terug naar “Elektrotechniek”