Even terug naar de beginvraag.
Bestaan er hemellichamen die enkel en alleen zijn samengesteld uit fotonen die onder invloed van hun gezamenlijke zwaartekracht bij elkaar blijven?
Een foton heeft naar ik heb gelezen wel degelijk een massa door zijn beweging, maar geen restmassa. Ze zijn dus beïnvloedbaar door zwaartekracht, van bv. hemelichamen, maar enkel doordat ze bewegen, Maar om zichzelf tot een structuur om te vormen zouden ze in een soort slinkende spiraal terecht moeten komen, maar als die spiraal tot een stilstand komt is het gedaan met de massa door beweging, en is er dan geen invloed meer van massa die mekaar aantrekt.
Wat wel duidelijk wordt is dat kruisende fotonen of gefocuseerde fotonen, waar men met goede wil een bolvormpige structuur, een soort brandpunt kunnen vormen, dat men, met goede wil, als een bolvorm kan voorstellen.
Wat kerndeeltjes als potentiële zwarte gaatjes aangaat, mijn zegen. Ik zie ze (protonen) als deeltjes die "in potentie" streven naar het innemen van een infinitisimale plaats. Dit lukt echter niet, want een streven naar een oneindig kleine plaats in de ruimte wordt tegengewerkt door een omkering van de kracht (uitbreiding tot elektronsfeer). Of, en daar ben ik nog niet uit, een elektronsfeer die het kerndeeltje (proton) belet om nog verder in de infinitismaal (zwart gaatje) te verdwijnen. Een aantal theortici verwerpen echter het bestaan van micrascopische zwarte gaatjes, omdat die onmiddelijk zouden verdampen.