Lutetia schreef:Na deze lange termijn beschouwingen weer even terug naar het onderwerp.
Alle berichten nog eens teruglezend denk ik de volgende conclusies te mogen trekken:
1. Volgens de meesten is deflatie slecht.
1.1 De economische groei zal tot stilstand komen
1.2 De werkeloosheid zal toenemen
1.3 De armen worden armer en de rijken rijker
2. Er is géén onderbouwd bewijs hiervan geleverd
2.1 Economische modellen zijn te beperkt
2.2 De economie lijkt zich 'zelfstandig' te gedrangen volgens vaste cycli
Dan rest de mogelijkheid dat bedrijven hun produkten goedkoper maken. Het geld is er, en wordt dan besteed om de burger weer te verleiden tot kopen zodat de toekomst voor de productiviteit er weer wat beter uit komt te zien. Dat heet deflatie. 8)
Ik was bijna vergeten waar deze topic over ging...
Toch ben ik het niet helemaal met je eens.
1.1 Met je eens. Eigenlijk zal de economische groei minder worden.
1.2 Met je eens, gigantische werkloosheid.
1.3 Ik denk niet zozeer dat de rijken automatisch rijker worden. Veel van de huidige rijkdom is tot stand gekomen door de vele zeepbellen die wij met zijn allen gecreeerd hebben. Veel van die rijkdom zal ineenstorten (denk aan aandelenmarkten, bedrijven).
2 Wat bewijs betreft is het altijd moeilijk een zaak te maken als je in de minderheid bent. De meerderheid denkt dat het nooit meer fout zal gaan, dat we in een "nieuwe economie" zijn beland. Daarom is bewijs schaars, er zijn weinig mensen die zich met een depressie bezig houden. Maar wat er aan bewijs is, vind ik keihard bewijs. Als je bijvoorbeeld naar de economische cijfers van Amerika kijkt zul je zien hoe verrot die economie is terwijl iedereen praat alsof het allemaal maar goed gaat. Die ontkenning maakt het voor mij alleen maar enger.
Deflatie begint niet bij prijsdalingen, maar bij vermindering van de hoeveelheid geld. Een vermindering van de hoeveelheid geld wil zeggen dat geld schaarser wordt, dus meer waard. Dat is deflatie. Inflatie betekent niet prijsstijgingen, maar meer geld in omgang. Hoe meer geld (meer aanbod van geld) hoe minder waard het wordt.
Ook moet je de psycholgie van de mensen in de gaten houden. Als mensen zien dat spullen goedkoper aan het worden zijn, kopen ze niet, maar wachten ze tot het NOG goedkoper wordt.
Laten we vooral ook NIET de enorme schulden vergeten. De groei van de economie van de laatste jaren is tot stand gekomen door enorme schulden. Om schulden te maken, moet je lenen. Leningen kunnen alleen tot stand komen (volgens de psyche van de mens) als er; (1) groei van de economie wordt verwacht door de leners en (2) als de leners kunnen terugbetalen. Als één van deze twee punten niet aanwezig is, zullen mensen veel minder (of geen) leningen afsluiten. Minder leningen, minder geld in omgang. Mensen die nog wel een lening hebben moeten elke maand geld terugbetalen. Dat geld verdwijnt, omdat niemand dat geld meer wil lenen. DUS vermindering van geldhoeveelheid. Wat ik hiermee ook wil zeggen is dat de centrale banken deflatie niet tegen kunnen gaan, omdat zij alleen geld kunnen lenen aan banken, maar als die banken niks kunnen uitlenen aan klanten, heeft het geen nut.
Ik zal nog wel kijken dan of ik een paar economische getalletjes en grafiekjes kan vinden.