In een trein die door een tunnel rijdt kun je soms de luchtdrukverandering met je trommelvliezen voelen. Hoe ziet die drukverandering er uit? Gisteren heb ik de luchtdruk gemeten in treinen die door de Hemtunnel onder het Noordzeekanaal rijden. Bij elke rit zie je hetzelfde luchtdrukverloop: helling (toerit in de open lucht) - drukpiek bij de ingang - grondtoon in de tunnelbuis - helling. De tunnelbuis is 1550 m lang,[1] zodat de trillingstijd van de grondtoon 9.3 s moet zijn (grondtoon 0.11 Hz, geluidssnelheid 335 m/s). Die grondtoon is goed zichtbaar in de onderstaande luchtdrukregistraties, met een amplitude van ongeveer 2 mbar. In sommige gevallen is de grondtoon minder duidelijk door boventonen of zo. Misschien speelt de rijsnelheid een rol.
De grondtoon wordt waarschijnlijk opgewekt door de rijdende trein. Dat de amplitude van de grondtoon groter is dan in de Wijkertunnel zal samenhangen met de grote doorsnee van de trein t.o.v. de tunnel. Ik zie geen grote invloed van het type trein.
Merkwaardig: de gemiddelde luchtdruk halverwege de Hemtunnel lijkt in de meeste registraties (behalve registratie #2) ongeveer gelijk te zijn aan de druk buiten de tunnel. Maar het diepste punt van de tunnel ligt 21 m onder het maaiveld, de gemiddelde druk zou er 1.5 mbar verhoogd moeten zijn.
Luchtdruk in trein tijdens rit door Hemtunnel. Links noordwaarts, rechts zuidwaarts. Type trein: 1-2-5 virm (dubbeldekker), 3-4 slt (sprinter), 6 nid (nieuwe dubbeldekker). De curves zijn verticaal verschoven voor de overzichtelijkheid.
Een bijzaak die me opviel buiten de tunnel, bij stations, is dat de luchtdruk in de trein circa 0.5 mbar toeneemt op het moment dat de deuren sluiten, en evenveel afneemt op het moment dat de deuren weer open gaan. Blijkbaar kan het ventilatiesysteem van de trein een overdruk opwekken als de deuren gesloten zijn, maar niet als ze open zijn. Zou die overdruk een doel hebben, bijvoorbeeld voor de machinist een signaal zijn dat het sluiten van de deuren geslaagd is, zonder kieren door klemgeraakte passagiers, en dat hij veilig kan vertrekken? Of een hulpmiddel om de zwenkzwaaideuren snel te openen en zachtjes te sluiten?
(De overdruk verschilde per treintype: 0.6 mbar in de virm, 0.4 mbar in de slt, 0.2 mbar in de nid).