edju
Artikelen: 0

Re: KCl voor bewaarvloeistof pH meter

De electrode MOET (volgens fabrieksvoorschrift) in een bewaaroplossing bewaard worden, anders verouderd hij te snel. Dit is 3 (sommigen zeggen 4) Mol/l KCL oplossing. Wil je de meter na een paar uur weer gebruiken, dan kun je hem (na afspoelen) zo wel wegleggen. Voor een paar dagen gaat ook wel in leidingwater. Gedestilleerd of demiwater persé niet. Ik denk dat jullie respectieve bazen niet op een electrode minder of meer kijken? Ik wil er graag minimaal 10 jaar mee doen.
edju

Over het uiteenvallen van sulfiet. Ik heb het een heuse wetenschapper gevraagd en die zei dat onder zure omstandigheden (en die heb je als je bier of wijn brouwt) de sulfiet aldus uiteenvalt:

SO32- + 2 H3O+ < > SO2 + 3H2O (bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Sulfite)

Nou ja, het is een evenwicht maar heel langzaam aan piept er toch SO2 weg.

Je ziet ook dat wijnmakers (ik had een cursus boekje van een jaar of 10 geleden) de wijn elke maand of twee overhevelden en dan telkens nieuwe sulfiet toevoegden. Waarom je de SO2 niet ruikt, weet ik niet. Het is waarschijnlijk erg weinig en het wordt gemaskeerd door allerlei luchtjes die door de gist worden veroorzaakt.
toaic

Ga ervan uit dat je geen zuur in de electrode bewaaroplossing doet.

Daarnaast is het zo dat een electrode ongeveer 3 jaar meegaat.

Ook al zou je deze nooit gebruiken en in de originele verpakking en oplossing bewaren.

De werking van het membraan van zo'n electrode wordt in de loop der tijd minder.
Corus

Ik gebruik hem inderdaad maar voor een periode van een half jaar ivm me studie eindopdracht.
harriebours

Hallo,

Allereerst heb je geen schimmelwerende stof nodig bij deze concentratie KCl, de osmotische waarde is

domweg te hoog voor normale levensvormen. Denk maar eens aan het converseren van voedsel met NaCl.

Wel weet ik uit jarenlange ervaring,> 40 jaar, dat als je de KCl opl. een heel klein beetje zuur maakt met

HCl tot ca pH2, een goede combinatie-elektrode (Ag/AgCl//glas) wel 25 jaar goed kan blijven.

Veel succes er mee.

Groetjes Harrie
toaic

zie ook een van de opmerkingen van edju.

Een bewaaroplossing van 3 M KCl is voldoende.
harriebours

Dag toaic,

Inderdaad staat in de fabriekshandleiding van Schott bewaren in 3M KCl, maar na twee jaar

werkten de meeste elektroden op het lab niet goed meer.

Het bleek dat het membraan van de referentie-elektrode verstopt raakte, en de elektrode onbruikbaar

was geworden. Naderhand ben ik de elektrodes in een met heel weinig HCl aangezuurde 3M KCl opl.

gaan bewaren en was er geen probleem meer.

Dit is gewoon een praktijkervaring en een paar druppeltjes zoutzuur kosten niets.

Iedereen mag verder weten wat hij doet met dit gegeven, het is gratis!

Groetjes Harrie
toaic

Dank voor de tip.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”