Dames en Heren,
Als HBO afstudeerder hou ik mij tot de zomer bezig met de (nog niet bestaande) regelgeving voor wat betreft lichte onbemande luchtvaartuigen (UAV, UAS, Drones, RPAS… zijn vele verschillende benamingen voor). Denk dan vooral aan de kleine multicopters, bijvoorbeeld zoiets: http://vimeo.com/69734717
Het onderzoek richt zich vooral op technische eisen die je aan een dergelijk toestel moet stellen zodat het luchtwaardig verklaard kan worden. Ik probeer zoveel mogelijk input te verzamelen om zo natuurlijk zo min mogelijk over het hoofd te zien. Mijn vraag aan iedereen dus eigenlijk: wat komt er in jou op als je denkt aan veiligheid en luchtwaardigheid van zo’n toestel? Wat vind je belangrijk en wat zou zeker verboden/gereguleerd/getest moeten worden?
Een van de dingen die al geopperd is, is de beveiliging van de datalink tussen grondstation en toestel. Maar ook de batterij verdient zekere aandacht, de LiPo’s die gebruikt worden kunnen namelijk gevaarlijk zijn. Het gaat hier dus niet om privacy (foto’s van de achtertuin van je buren) maar puur om het technische aspect en de veiligheid.
Graag zie ik al jullie input tegemoet! Ik ben benieuwd of er nog verassende dingen uitkomen.