i.v.m. post 285
Vergeet zeker ook niet om eens met deel B i.p.v. deel A te beginnen en te kijken wat het gedrag is.
Dat maakt het experiment volledig.
Dank voor de tip, dat ga ik direct uitproberen.jkien schreef: ↑zo 16 mar 2014, 14:28
Als de knopen in een enkel dun koord te dun zijn dan kun je het proberen met dubbel koord, dus twee dunne koorden naast elkaar. Dan zijn de knopen dikker.
Dat is inderdaad een groot nadeel.
Een nadeel van lijmen is dat je het niet ongedaan kunt maken voor een volgend experiment.
Michel Uphoff schreef: ↑zo 16 mar 2014, 14:44
Als er ruimte zit tussen het (zo dun mogelijke) koord en de gaatjes, dan zou je die ook kunnen vullen met een stukje materiaal (puntje van een tandenstoker of een stukje lucifer) en zo de kraal aan de koord kunnen klemmen. Voordeel is, dat je later de afstand tussen de kralen weer kan wijzigen.
Voor dit probleem heb ik een oplossing gevonden, bij gebruik van een bakje met een brede ronde rand (zie tekening) treedt het ongewenste effect niet meer op.Bartjes schreef: ↑zo 16 mar 2014, 19:49
Bovendien merk ik met het stukje kralenketting dat ik al heb gemaakt dat de kralen (door de grotere onderlinge afstand) op de rand van de beker of kom blijven hangen, waardoor de zaak niet op snelheid komt.
Inmiddels 60 kralen volgens het nieuwe systeem geregen, nog ruim 400 kralen te gaan.Bartjes schreef: ↑zo 16 mar 2014, 20:15
Ik hoop de oplossing nu gevonden te hebben: drie keer extra het koordje door de kraal halen, dan valt er weinig meer aan te schuiven. Dat betekent dus opnieuw beginnen.