Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Flisk
Artikelen: 0

Re: Kettingfontein (bead chain phenomenon)

i.v.m. post 285

Vergeet zeker ook niet om eens met deel B i.p.v. deel A te beginnen en te kijken wat het gedrag is.

Dat maakt het experiment volledig.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.
Bartjes

@ Flisk

Dat is een goed idee!

Het wachten is nu eerst tot ik de kralen in huis heb, en dan moet ik de ketting nog knopen. Ik ben van plan de kralen door knoopjes in het koord op hun plaats te houden.
Bartjes

De kralen zijn binnen! Nu nog de ketting knopen....
Bartjes

Het vastzetten van de kralen d.m.v. knopen in een relatief dik koord pakt verkeerd uit: de ketting is dan niet flexibel genoeg. Met een dun koord is de ketting wel flexibel, maar dan zijn de knopen weer te klein. Ik doe het nu zo:
kralen-knopen
kralen-knopen 670 keer bekeken
Daarmee zitten de kralen echter nog niet helemaal vast, ik overweeg nu ook nog een druppeltje lijm in de gaatjes van de geregen kralen te laten zakken. Zou dat wat zijn?
jkien
Moderator

Als de knopen in een enkel dun koord te dun zijn dan kun je het proberen met dubbel koord, dus twee dunne koorden naast elkaar. Dan zijn de knopen dikker.

Een nadeel van lijmen is dat je het niet ongedaan kunt maken voor een volgend experiment.
Bartjes

jkien schreef: zo 16 mar 2014, 14:28
Als de knopen in een enkel dun koord te dun zijn dan kun je het proberen met dubbel koord, dus twee dunne koorden naast elkaar. Dan zijn de knopen dikker.
Dank voor de tip, dat ga ik direct uitproberen.

P.S. Helaas wordt de ketting in dat geval weer te weinig flexibel. Ik moet dan minstens vijf

dunne koordjes naast elkaar gebruiken om een voldoende dikke knoop te krijgen.

Een nadeel van lijmen is dat je het niet ongedaan kunt maken voor een volgend experiment.
Dat is inderdaad een groot nadeel.
Michel Uphoff
Moderator

Als er ruimte zit tussen het (zo dun mogelijke) koord en de gaatjes, dan zou je die ook kunnen vullen met een stukje materiaal (puntje van een tandenstoker of een stukje lucifer) en zo de kraal aan de koord kunnen klemmen. Voordeel is, dat je later de afstand tussen de kralen weer kan wijzigen.
Bartjes

Michel Uphoff schreef: zo 16 mar 2014, 14:44
Als er ruimte zit tussen het (zo dun mogelijke) koord en de gaatjes, dan zou je die ook kunnen vullen met een stukje materiaal (puntje van een tandenstoker of een stukje lucifer) en zo de kraal aan de koord kunnen klemmen. Voordeel is, dat je later de afstand tussen de kralen weer kan wijzigen.

Net geprobeerd, dat lijkt inderdaad een oplossing. :)
Bartjes

Helaas - de spietjes schieten er weer uit. :(

Bovendien merk ik met het stukje kralenketting dat ik al heb gemaakt dat de kralen (door de grotere onderlinge afstand) op de rand van de beker of kom blijven hangen, waardoor de zaak niet op snelheid komt.
Bartjes

Ik hoop de oplossing nu gevonden te hebben: drie keer extra het koordje door de kraal halen, dan valt er weinig meer aan te schuiven. Dat betekent dus opnieuw beginnen.
Bartjes

Bartjes schreef: zo 16 mar 2014, 19:49
Bovendien merk ik met het stukje kralenketting dat ik al heb gemaakt dat de kralen (door de grotere onderlinge afstand) op de rand van de beker of kom blijven hangen, waardoor de zaak niet op snelheid komt.
Voor dit probleem heb ik een oplossing gevonden, bij gebruik van een bakje met een brede ronde rand (zie tekening) treedt het ongewenste effect niet meer op.
doorsnede-bakje
doorsnede-bakje 670 keer bekeken
Bartjes schreef: zo 16 mar 2014, 20:15
Ik hoop de oplossing nu gevonden te hebben: drie keer extra het koordje door de kraal halen, dan valt er weinig meer aan te schuiven. Dat betekent dus opnieuw beginnen.
Inmiddels 60 kralen volgens het nieuwe systeem geregen, nog ruim 400 kralen te gaan.
Bartjes

Testje bij 90 kralen (= 1,5 m) geeft nog geen begin van een boogje, de kralenketting loopt strak over de ronde rand van de bak (waar ik voor het gemak even een plastic afwasbak voor genomen heb).
Bartjes

Nog 30 kralen toegevoegd en een aardewerken pot met brede ronde rand gebruikt, maar nog steeds geen begin van een boogje! Voor mij staat nu wel vast dat er geen boogje optreedt wanneer de kralen met een tussenruimte groter dan hun diameter op een flexibel koord geregen worden. De verklaring van Biggins en Warner is dus waarschijnlijk juist.

Nu nog de vraag hoe ik er een fraai filmpje van maak, en dat hier geplaatst krijg?
Bartjes

Kijk eens aan:
proefje
proefje 687 keer bekeken

[De extensie mov is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Is dit zo voor de lezers te bekijken?
Flisk

Als ik het download, kan ik het bekijken.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Terug naar “Natuurkunde”