Opmerking moderator
Opmerking moderator
Zou ik daar een bijhorende bron van kunnen zien?descheleschilder schreef: ↑za 29 mar 2014, 20:08
En het ís gewoon een noodzakelijke voorwaarde dat een planeet dag en nacht kent (afwisselend) om leven te doen ontstaan
Waarom zou dat verschillen? Waarom zou pakweg een zwavel oxiderende bacterie, (die al z'n energie haalt uit de oxideren van zwavel) licht nodig gehad hebben bij z'n ontstaan?En wat betreft die salamanders en bacteriën, die zij pas hun eigen leven in het donker gaan lijden, ongeveer zoals de nacht- en dagdieren, pas nadat het leven was ontstaan.
Ik zou niet weten waarom. Verschillen in warmte geven verschillen in druk en er zal dus wind ontstaan. Ik verwacht een chaotisch systeem.Het punt is dat op een planeet die altijd met dezelfde kant naar de ster waarbij hij hoort een thermodynamisch evenwicht ontstaat
2 dingen: Dit is slechts een veronderstelling van jouw kant. En twee, als hij klopt is je vraag zinloos.En het ís gewoon een noodzakelijke voorwaarde dat een planeet dag en nacht kent (afwisselend) om leven te doen ontstaan
Dat lijkt me sterk, want de ster is veel warmer dan de planeet, en draagt die energie verhoudingsgewijs maar zeer langzaam over.descheleschilder schreef: ↑zo 30 mar 2014, 00:35
Goed, dan is het geen noodzakelijke voorwaarde, maar feit is wel dat een thermodynamisch evenwicht ontstaat tussen de ster en de planeet,
Er is dus geen evenwicht, maar een aanhoudende toestand van beweging.en vanwege de atmosfeer (wél een noodzakelijke voorwaarde voor leven) de atmosfeer aan de naar de ster gerichte kant verwarmd wordt en door de symmetrie van de planeet er een wind naar achteren zal ontstaan waar de wind zich verzamel tot de druk hoger is dan aan de voorkant en terugstroomt, en daarbij veel van zijn warmte naar de donkere kant uitstraalt. Er ontstaat een evenwicht tussen het heen en weer stromen (met de nodige wervelingen, veroorzaakt door de oppervlakte).
Dat verzin je zelf.Op deze manier kan geen leven ontstaan.
Uit jouw beschrijving volgt dat er nergens op die planeet sprake is van thermodynamisch evenwicht.Althans op de beide zijden. Leven ontstaat waar er niet-thermodynamisch evenwicht heerst, hetgeen zo is op zo'n planeet.
Houd het de volgende keer maar bij wetenschappelijke bronnen..
Bron? M'n brein!
Opmerking moderator