En enkele cel in een batterij kan chemisch niet meer dan een paar volt opleveren. Praktisch tot 3V. Elke batterij die meer levert dan 3V is een serieschakeling van een aantal cellen. Of die nu binnen een enkele standaardbatterij zitten of niet maakt toch niet zo heel veel uit?
2kW @ 50 V = 40 A. Als 48 V nominaal genoeg is kun je vier identieke autoaccu's gebruiken, die kunnen die stroom wel hebben. Zo'n blok gaat dan enkele uren mee. In een loodaccu is de celspanning ca 2 volt, elke autobatterij heeft er 6 om totaal tot 12 V te komen.
Je kunt natuurlijk alles bouwen... Lithium-Metaalhydride accu's zijn een stuk lichter maar die zijn een stuk moeilijker in onderhoud en duurder per kWh. Pakketten zoals je die voor de loodaccu's hebt die heel algemeen toepasbaar zijn zijn niet zomaar te krijgen.
Een lithiumbatterij kun je niet zomaar aan allerlei condities blootstellen waar een loodaccu prima mee overweg kan. Je zult netjes in de gaten moeten houden hoe leeg en/of hoe vol je accu's zijn en de capaciteit van alle cellen in de gaten moeten houden. Bij overladen of overbelasten kunnen er anders gevaarlijke situaties ontstaan.
Stroomsterkte tot 1A is nog wel te doen, maar dan is je totale capaciteit behoorlijk gering. Zeg 1Wh (dus leeg in 40 minuten). Bij lage stroom haalt hij wel 4Wh. Voor een 2kW motor heb je dus ten minste 1500 van dit soort celletjes nodig, en dan spreken we alleen nog over vermogen en niet over capaciteit. De tabel in het Wikipedia-artikel vertelt je echt meer over de volumes en gewichten die je minstens nodig hebt.
Wil je dit werkelijk gaan doen dan moet je ook nog vreselijk oppassen omdat de batterijen zelf heel heet zullen worden, en als je er dan meer dan duizend op een kluitje legt....