hallo allemaal,
Ik ben bezig om een spel te ontwikkelen waarbij een bal aan vier kabels door de ruimte kan worden bewogen. De bal kan binnen het frame waarin hij hangt alle kanten op bewegen. Ik stuur hem aan met een controller waarin een accelerometer verwerkt is. Op de grond onder de bal zijn 9 vlakken welke normaal rood zijn, en als een vlak groen wordt moet je zo snel mogelijk de bal erboven bewegen.
Nu is het zo dat ik om de vlakken te kleuren gebruik maak van powerleds, en een materiaal waardoor het licht diffuus over het vlak wordt verspreid.
Nu wil ik de leds aansturen met maximaal 3 kabels per paar. Dus voor een paar leds (groen en rood) wil ik een + kabel, een - kabel en een signaal kabel.
Omdat de leds een te groot vermogen hebben om ze rechtstreeks aan te sturen met mijn microcontroller moet ik sowieso transistors gebruiken.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik makkelijk een schakelingetje maken waardoor standaard de rode led aan is, en als ik spanning over de signaalkabel zet de groene led aangaat?
Zelf zat ik te denken om dan twee soorten transistoren te gebruiken waarbij ik de basissen van allebei aansluit op de signaal kabel een pnp en een npn transistor, zal dit werken? En zo niet waar moet ik dan aan denken.
André