Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
adri22
Artikelen: 0

vraagje over kijken

Kan iemand mij vertellen of je kunt zien zonder dat er licht is misschien een domme vraag maar ik ben nieuwschierig
wim600008149

Re: vraagje over kijken

Zien is het opvangen van rechtstreekse of door de omgeving weerkaatste lichtstralen met je ogen die daarna als electrische signalen naar je hersenen gaan om aldaar door jou als visuele waarneming geïnterpreteerd te worden.

Zonder lichtstralen kan er aldus van "zien" geen sprake zijn.

PS Misschien is dit onderwerp beter op zijn plaats in het bio-forum...
Leuke gast

Kan iemand mij vertellen of je kunt zien zonder dat er licht is misschien een domme vraag maar ik ben nieuwschierig
Tja hier kun je veel kanten mee op.

'licht' is een beperkt gebiedje van het golfvorm spectrum. De mens kan maar een beperkt frequentie gebiedje waarnemen. Echter kan bijvoorbeeld een infrarood camera ook beelden waarnemen zonder de er licht is. Nou ja, voor ons dan. de truc is dat een infrarood camera op een ander frequentie gebied kan waarnemen.

Je zou ook kunnen vragen, kunnen we zien zonder het bestaan van fotonen.

Een mens kan dan dus niet...., maar meetapparatuur mischien wel, dan zouden we gravitatie golven kunnen meten...ofwel zien.
adri22

"wim600008149" schreef:Zien is het opvangen van rechtstreekse of door de omgeving weerkaatste lichtstralen met je ogen die daarna als electrische signalen naar je hersenen gaan om aldaar door jou als visuele waarneming geïnterpreteerd te worden.

Zonder lichtstralen kan er aldus van "zien" geen sprake zijn.

PS Misschien is dit onderwerp beter op zijn plaats in het bio-forum...
ik ben nieuw ik zat te denken aan natuurkundig verschijnsel
Rude

als er geen licht is kun je ook niets zien nee.

Maar zoals eerder gezegd: licht bestaat uit vele golflengtes. Het kan dus ook zijn dat je niets ziet, terwijl er wél licht is. Ga maar eens in een afgesloten kamer staan, zonder kieren, zonder lampen, geen ramen enz. enz. Dan is er toch licht, dat door de muren uitgezonden wordt, en zelfs door jezelf :shock:

Maar dit is infrarood licht (tot diep infrarood) en daarom kan het menselijk oog het niet waarnemen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Terug naar “Natuurkunde”