Ik zou denken: of de luiken zijn gesloten, dan loopt er geen water naar binnen en blijft het drijven, of de luiken zijn niet gesloten, dan loopt er water in, zinkt het, maar blijft de druk binnen en buiten dus gelijk.
Eigenlijk heb ik geen idee hoe 'waterdicht' een intact vliegtuig is. Ik kan me ergens voorstellen dat het blijft drijven als je het rustig op het water 'neerzet' (met een kraan oid), maar vermoeddelijk is dat een weinig realistisch scenario en zal het toestel bij een landing op zee altijd beschadigen en lek raken.
Vervolgens zinkt het gewoon terwijl het vol met water staat, van in elkaar gedrukt worden lijkt me geen sprake. Dat zou wel gebeuren als je een intact vliegtuig onder zou duwen (vermits de plugdeuren niet open geduwd worden en het alsnog volloopt).
Voor VLF maakt het allemaal niet zoveel uit. Daarvoor heb je grote, intacte antennes nodig (formaat de hele lengte van het vliegtuig, en daarvoor moet de romp in ieder geval heel blijven. Bovendien lopen de benodigde zenders bepaald niet op penlite batterijen. Voor een duikboot geen probleem (stroom zat), maar voor een gecrashed vliegtuig niet op te brengen.