Zie jij Zalm al zeggen dat we de komende jaren zware tegenslagen krijgen en dat hij er niks aan kon doen om het te verhelpen?
Politici/overheid zal nooit toegeven dat ze nadenken over een eventuele depressie (als ze er al over nadenken). Het probleem is ook dat zij allemaal waarschijnlijk te jong zijn om een depressie te hebben meegemaakt. Het is net zoals je nu Donner zal horen zeggen; "Ja sorry, het hele justitiesysteem is verrot tot op de kern."
Nee, ik zie het Zalm niet zeggen. En dat vind ik niet goed. Want je kan beter voorbereid zijn op iets vervelends dat iedereen te wachten staat dan dat je als lamme schapen naar de slachtbank wordt geleid.
Overigens: te jong lijkt me niet. Iedereen die de 50 gepasseerd is zou, in ieder geval via hun ouders, op de hoogte moeten zijn van de vorige crisis.
Lawrence schreef:In een Kondratieffcyclus hoeft het niet per se een Wereldoorlog te zijn.
Elke economische wereldmacht uit het verleden werd arrogant zo'n beetje bij het toppunt van de cyclus (herfst, winter). Dat is nu aan de hand met Amerika. Je zou het kunnen zien als een laatste poging om de wereld te laten zien dat ze nog steeds machtig zijn, terwijl ze langzaam aan macht aan het verliezen zijn.
Oorlog kost geld, veel geld. Dat is een extra factor die helpt om de balans te verstoren. Kijk maar naar het oude Spanje. Spanje was hartstikke rijk, ze werden arrogant, voerde oorlog, dat kostte geld, hun geld kwam minder snel binnen dan het erin kwam mede dankzij hun handelsimbalans.
De tweede WO zou te verklaren kunnen zijn door de denken dat er toen nog geen nieuwe wereldmacht (Amerika) naar voren getreden was. Amerika wilde pas na de 2de WO de verantwoordelijkheid op zich nemen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er eerst een paar kleine oorlogen zijn voor het einde van een wereldmacht. Als er dan geen nieuwe Wereldmacht is die het over kan nemen, is de kans groot dat er verschillende (ongeschikte) kandidaten naar voren stappen. Dat zou tot een WO kunnen leiden. Dus eigenlijk WO komt ná depressie en niet vóór.
Wereldmachten hebben altijd maar een beperkte levensduur. Zoiets als het duizendjarige rijk bestaat niet. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de levensverwachting van mensen zelf. In één huidge generatie kan een macht opgebouwd worden en gehandhaafd blijven, maar de jongeren (tweede generatie) zullen zich daar vrijwel altijd tegen verzetten.
Toen de gemiddelde levensverwachting van een generatie nog 20 jaar of zo was, duurde het meerdere generaties omdat de jongere generatie zich pas gaat verzetten na een jaar of 18 zodra ze gaan nadenken over hun eigen toekomst. En in de twee resterende jaren kan je daar niet veel aan veranderen. Daarom zal het Romeinse Rijk denk ik wat langer geduurd hebben.
Tot WOII was overigens Engeland de wereldmacht gevormd door en gebaseerd op hun vele koloniën.
Lawrence schreef:Nog even over olie. Ik denk dat de "oliecrisis" een gevolg is van het gebrek aan economische balans. De extreme hoeveelheid (nep)geld die nu circuleert in de wereld heeft het mogelijk gemaakt dat meer en meer mensen geld genoeg hadden (hebben) om te consumeren (olie). En dan doel ik op landen als China, waar verschrikkelijk veel dollars binnenkomen vanuit Amerika. Als die toevoer van dollars op zou houden (dus de export van China afneemd, of verdwijnt) tijdens een depressie, dat dan de oliecrisis daarmee ook verdwijnt.
Oliecrisis is een gevolg, zeker geen oorzaak. Ik denk ook dat dat de reden is waarom die olieanalysten er zo anders over denken.
Dat laatste ben ik met je eens, dat van China niet. De feiten zijn er: de helft van de wereldbevolking leeft in China. China heeft een heel grote inhaalslag te doen voor wat betreft welvaartsniveau. China heeft veel grondstoffen en natuurlijke rijkdom. Chineese bedrijven gaan in toenemende mate een rol spelen in de wereld en is nu al het grootste productieland ter wereld voor electronica en textiel.
Het ligt voor de hand dat, gegeven de effecten die Kondratieff beschreven heeft, China de rol van Amerika gaat overnemen als economische motor en dat dit zo ongeveer het begin van een nieuwe Kondratieff lente zal zijn.
Amerika is feitelijk al bankroet en de 200 miljard overheidssteun aan New Orleans verbetert de situatie bepaald niet. De interne terughoudendheid van met name de media over de feitelijke binnenlandse situatie is verdwenen na de debacles van Bush c.s. en de aanzwellende kritiek van de media zal leiden tot een grote interne onrust waar de leidende positie van Amerika aan te onder zal gaan. En als we vasthouden aan Kondratieff zal dat binnen 5-10 jaar het geval zijn. China is dan ver genoeg om die rol over te nemen.
Ik heb alleen nog geen idee wat dat gaat betekenen voor Europa, maar mogelijk zou nu al de (handels)betrekkingen met China uitbreiden en in de Yen beeggen in ieder geval voor een deel de effecten van een Amerikaanse depressie kunnen verminderen.