lngr schreef:Even voor de goede orde: de bijbel vertelt niets over de vorm van de aarde, dus ook niet dat hij plat is.
Volgens mij wisten de oude Mesopotamiërs (of Sumeriërs, daar wil ik van af wezen) al dat de aarde een bol is, en ze wisten ook vrij nauwkeurig hoe groot die bol is. Hoe die kennis ooit verloren is gegaan weet ik ook niet.
beste klazon,
- Voor zover ik weer zijn er geen duidelijke Egyptische of Mesopotamische bronnen die duidelijke kennis over de vorm van de aarde etaleren. Bij de Grieken is het bolvormige wereldbeeld aardig geconcretiseerd, dus gebruikte ik hen in mijn opmerking. (Sumeriers zijn Mesopotamiers. Mesopotamie is een geografische aanduiding en in dit gebied woonden de Sumeriers en Akkaddiers als eerste. Later vestigden zich hier ook andere volkeren en de overkoepelende naam voor hen allen is Mesopotamiers. Sumeriers, Akkadiers, Assyriers, Hethieten, zijn veel specifiekere benamingen, omdat je dan een beter beeld hebt van de tijd waar men over spreekt)
- Ik gebruikte de bijbel alleen als voorbeeld van een onbetrouwbare bron. Maar........de bijbel geeft wel vage omschrijvingen van de aarde. Hier een paar voorbeelden, maar er zijn meer.
1 kronieken, 16:30
laat alle mensen voor hem beven.
De aarde staat vast, onwankelbaar.
Openbaringen 7:1
Daarna zag ik aan de vier hoeken van de aarde vier engelen staan
Jesaja 40:22
Hij die hoog boven de aarschijf troont
Spreuken 8:27
Ik was erbij toen hij de hemel zijn plaats gaf,
om de oceaan een horizon trok
Grootnieuwsbijbel