Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Drieske
Artikelen: 0

Re: verhouding tangens en graden

Misschien kan toch geen kwaad je wat nader te verklaren ;). Volgens mij bedoelt Safe met "construeer" eigenlijk "construeer mbv je geodriehoek". Klopt dat? Zoja, houdt het steek in mijn ogen (en is het ook logisch om een zeer lange zijde te kiezen).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
tempelier

Drieske schreef: Misschien kan toch geen kwaad je wat nader te verklaren ;). Volgens mij bedoelt Safe met "construeer" eigenlijk "construeer mbv je geodriehoek". Klopt dat? Zoja, houdt het steek in mijn ogen (en is het ook logisch om een zeer lange zijde te kiezen).
Ik denk dat je de vraag aan mij richt.

Als er in de wiskunde over constructies wordt gesproken wordt er bedoeld dat slecht een cirkelpasser en ongemerkte liniaal mag worden gebruikt.

Wat construeerbaar is heeft zo zijn beperkingen.
Gauss heeft (indirect) op jeugdige leeftijd al aangetoond dat een hoek van 5 graden dan niet construeerbaar is.

Tekenen met de geodriehoek valt daar dus niet onder.

PS.
Worden er andere passers toegestaan dan is er meer mogelijk.
Met bijvoorbeeld een conchoïde passer kan de driedeling van de hoek gerealiseerd worden. 
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Drieske

tempelier schreef: Ik denk dat je de vraag aan mij richt.

Ze was eigenlijk aan Safe gericht, maar dat kon ik dan weer duidelijker maken :p. Een antwoord als "het is een gedachte-experiment" is imo niet erg duidelijk. Als wij het niet snappen, TS waarschijnlijk ook niet. 

Maar goed, jouw punt nader verklaren kan ook geen kwaad natuurlijk ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Safe
Pluimdrager

Maak het niet moeilijk, waar het om gaat is de def van de tan in een rh drh en de bedoeling is dat de topic-starter dit voor ogen houdt ...

Terug naar “Wiskunde”