Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Timmey
Artikelen: 0

somformule

Hallo ik ben een leerling uit leerjaar 4 kader 

nu heb ik examens en ik had de vraag of ik bij een som formule Bijvoorbeel 

b=15m + 50

b=10m + 75 

b is bedrag in euro's

m is aantal maanden 

dus de vraag is of ik gewoon de formules bij elkaar kan op tellen 

b=25m + 125   kan dit gewoon ? 
MrStock

Re: somformule

Vul eens 24 maanden in:
b = 15*24 + 50 = 410 euro
b = 10*24 + 75 = 315 euro
Tel dit bij elkaar op en vergelijk het met de formule die je zelf hebt gevonden, klopt dit?
Timmey

Vul eens 24 maanden in:
b = 15*24 + 50 = 410 euro
b = 10*24 + 75 = 315 euro
Tel dit bij elkaar op en vergelijk het met de formule die je zelf hebt gevonden, klopt dit?

Ja het komt overeen dus het kan wel maar de vraag van mij is is dit een somformule en mag je het zo aantonen op je examen ja of nee ? 
MrStock

Hebben jullie geen oefeningen gehad waarin uitgelegd wordt hoe de docent het wil zien hoe je het aantoont? 
Als jullie een paar oefeningen hebben gehad en de docent heeft deze behandeld, is zijn manier van uitleggen normaal gesproken ook goed genoeg voor je examen.
Timmey

MrStock schreef: Hebben jullie geen oefeningen gehad waarin uitgelegd wordt hoe de docent het wil zien hoe je het aantoont? 
Als jullie een paar oefeningen hebben gehad en de docent heeft deze behandeld, is zijn manier van uitleggen normaal gesproken ook goed genoeg voor je examen.
uuhm ja mijn klas wel maar ik nier heb in 2 jaard tijd nu maar 6 wiskunde lessen gehad door ruzie met de docent .

en toen ben ik over gezet naar andere locatie en daar kon ik niks meer doen +

dus daarom heb ik deze vraag nu 
Drieske

Timmey schreef: Ja het komt overeen dus het kan wel maar de vraag van mij is is dit een somformule en mag je het zo aantonen op je examen ja of nee ? 

Het komt zeer zeker niet overeen. En het is ook niet correct. Je formule ontbreekt nog een 2. Zie je waar?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Timmey

Drieske schreef:  
Het komt zeer zeker niet overeen. En het is ook niet correct. Je formule ontbreekt nog een 2. Zie je waar?

nope ? 
Drieske schreef:  

wacht omdat het 2 formules zijn moet je het antwoord dan niet gedeeld door 2 doen 
Drieske

Sorry, ik had een telfout. Het komt wel overeen. Maar dat is meer omdat er iets raars is in mijn ogen... Normaal zou je inderdaad moeten krijgen: 2b = 25m + 125. Dit omdat je inderdaad de twee formules optelt. 

Maar hier houdt dit eigenlijk niet veel steek. Je b moet aan twee verschillende formules tegelijk voldoen. Dat kan natuurlijk nooit. Is het een verzonnen voorbeeld van jezelf gewoon om de werkwijze te zien.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
Timmey

Drieske schreef: Sorry, ik had een telfout. Het komt wel overeen. Maar dat is meer omdat er iets raars is in mijn ogen... Normaal zou je inderdaad moeten krijgen: 2b = 25m + 125. Dit omdat je inderdaad de twee formules optelt. 

Maar hier houdt dit eigenlijk niet veel steek. Je b moet aan twee verschillende formules tegelijk voldoen. Dat kan natuurlijk nooit. Is het een verzonnen voorbeeld van jezelf gewoon om de werkwijze te zien.
ik dacht dat dit kon de 2 formules die ik bijmekaar heb opgeteld staan  wel in mijn wiskunde boek maar vind dit gewoon een moeilijk onder werp en ik meot van die 2 een somformule maken 

heb jij hier een antwoord op ? 
Drieske

Mja, zoals het hier nu staat, houdt het gewoon geen steek. Ik ging uit van een eigen verzonnen voorbeeld. Kan je de hele opdracht/tekst geven?

Waarom dit geen steek houdt: als beide formules tegelijk moeten gelden voor élke m, dan zou dus b (voor m = 24) tegelijk 410 én 315 moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet. Je kan ze dus ook niet zomaar gaan optellen ofzo. Wat wél kan, is dat deze twee formules tegelijk moeten gelden voor één keuze voor m (en b)... Dan ben je een stelsel aan het oplossen... Is dat wat je moet doen? 

Nuja, zoals al gezegd: als je vergeet dat wat hier staat geen steek houdt en je zou ze willen optellen, moet het sowieso zijn: 2b = 25m+125
MrStock

Kun je anders even de bladzijde inscannen of een foto van maken en hierbij toevoegen? Er ontbreekt informatie...
Timmey

Drieske schreef: Mja, zoals het hier nu staat, houdt het gewoon geen steek. Ik ging uit van een eigen verzonnen voorbeeld. Kan je de hele opdracht/tekst geven?

Waarom dit geen steek houdt: als beide formules tegelijk moeten gelden voor élke m, dan zou dus b (voor m = 24) tegelijk 410 én 315 moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet. Je kan ze dus ook niet zomaar gaan optellen ofzo. Wat wél kan, is dat deze twee formules tegelijk moeten gelden voor één keuze voor m (en b)... Dan ben je een stelsel aan het oplossen... Is dat wat je moet doen? 

Nuja, zoals al gezegd: als je vergeet dat wat hier staat geen steek houdt en je zou ze willen optellen, moet het sowieso zijn: 2b = 25m+125
de gehel opdracht is 

anke b = 15M + 50 

tijs    b = 10m + 75 

b is bedrag in euro's 

m is aantal maanden 

en hier moet ik dan een somformule van maken dat is het enigste wat er staat ?
MrStock

Er lijkt toch echt informatie te missen hoor. Willen ze nu weten hoeveel geld Tijs en Anke samen hebben na m-aantal maanden? Of wat?
Jan van de Velde
Moderator

Ja, dat willen ze, en nee, er mist niks, als op zijn best wat context rond de betekenis van die formules. 

ze willen dus een formule voor bedrag anke + bedrag tijs, en dat is zoals je eerder netjes deed die twee formules bij elkaar opgeteld

sombedrag = 25 m + 125

Ik wil je overigens aanraden op te houden met je wiskundeboeken door te werken. 
Download oude examens en ga daarmee aan de slag, dat is véél efficiënter. Wen je ook beter aan de manier van vraagstellen. 

hierzo
http://www.nvon.nl/examens/examens-vmbo-wiskunde-kader-beroeps
vind je de examens, de uitwerkbijlagen en de correctievoorschriften. 

Plaats eventuele vragen die je hebt liever in het huiswerkforum. Ik geef zelf wiskunde in 4K, weet zo zoetjes aan wel hoe die correctievoorschriften zijn bedoeld. 

Doe je beeldschermexamen? Dan is het aan te raden ook de toolbox te installeren waarin je de antwoorden moet geven, en daarin je antwoorden uit te werken. Dan zit je tijdens je examen  tenminste niet dáármee onder stress te prutsen.
Ik kan je zonodig wel aan de demoversie van dat ding helpen. 

Wat ik eventueel óók nog voor je heb is een powerpoint met voorbeeldfouten die je NIET moet maken. Allemaal screenshots van blunders van een hele klas van een proefexamen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Timmey

ja dat moet ik uit rekenen 
en er staat dat je m zelf mag verzinnen 
Jan van de Velde schreef: Ja, dat willen ze, en nee, er mist niks, als op zijn best wat context rond de betekenis van die formules. 

ze willen dus een formule voor bedrag anke + bedrag tijs, en dat is zoals je eerder netjes deed die twee formules bij elkaar opgeteld

sombedrag = 25 m + 125

Ik wil je overigens aanraden op te houden met je wiskundeboeken door te werken. 
Download oude examens en ga daarmee aan de slag, dat is véél efficiënter. Wen je ook beter aan de manier van vraagstellen. 

hierzo
http://www.nvon.nl/examens/examens-vmbo-wiskunde-kader-beroeps
vind je de examens, de uitwerkbijlagen en de correctievoorschriften. 

Plaats eventuele vragen die je hebt liever in het huiswerkforum. Ik geef zelf wiskunde in 4K, weet zo zoetjes aan wel hoe die correctievoorschriften zijn bedoeld. 

Doe je beeldschermexamen? Dan is het aan te raden ook de toolbox te installeren waarin je de antwoorden moet geven, en daarin je antwoorden uit te werken. Dan zit je tijdens je examen  tenminste niet dáármee onder stress te prutsen.
Ik kan je zonodig wel aan de demoversie van dat ding helpen. 

Wat ik eventueel óók nog voor je heb is een powerpoint met voorbeeldfouten die je NIET moet maken. Allemaal screenshots van blunders van een hele klas van een proefexamen.
als u dat zou willen doen voor mij watn wat is toolbox want dat heb ik dus gewoon niet gehad door men verwarde school situatie 

alvast bedankt 

mvg . tim
ik heb inderdaad computer examens en daar heb ik dus geen oefening in gehad dus daar baal ik dus wel weer van vanwege men situatie maj zoals ik nog nie heb gezegd 

dit is dus gewoon naaind want mij wiksunde leraar zou alles door sturen wat de meneer dus niet heeft gedaan :(

Terug naar “Wiskunde”