Hallo iedereen,
Een aantal dagen geleden kregen we de opdracht mee om een voordracht te houden over iets wat jouw interesseert omtrent fysica (6e middelbaar België, 17 jaar).
Nu heb ik me altijd wel geïnteresserd in mysteries. Dit zijn zaken zoals: aliëns, de geldput, tijdreizen, ..., donkere materie en anti materie.
Ik koos dan ook deze 2 onderwerpen voor mijn 10 minuten durende presentatie.
Dit is zo wat ik er ongeveer over weet.
Anti materie: e=mc², hieruit volgt dat een grote hoeveelheid energie kan omgezet worden in materie. er wordt echter neit alleen materie gevormd, maar ook een even grote hoeveelheid anti materie. Bij het onstaan van het universum, was er heel veel energie, deze vormde zowel materie als anti materie. Nu is deze anti materie er niet meer. mogelijke verklaring: De natuur heeft een kleine voorkeur voor materie. Toen de enrgie werd ogmezet in amterie ontstond er iets meer materie dan anti materie. De materie en anti materie botsten in elkaar en lieten heel veel energie vrij. Doordat er iets meer materie was, had deze geen anti materie meer om mee te botsen. Wij zijn dus het overblijfsel van de big bang.
Donkere materie: Tijdens de studie van sterrenstelsels stelde men vast dat er te weinig materie aanwezig was, opdat de zwaartekracht van het sterrenstelsel groot genoeg zou zijn om alle sterren bij haar te houden. Men berekende dat er 160 keer meer materie moest zijn dan er zichtbaar was, deze materie noemt men donkere materie.
Donkere enrgie: Men steld vast dat het universum uitbreid aan een exponentieel tempo. Hiervoor moet er echter energie aanwezig zijn die we niet kunnen zien, deze wordt donkere energie genoemd.
Verder zou ik in mij voordracht het ook nog hebben over strangelets, maar dit lijk me wat te moeilijk?
Zoals je kan zien is mijn kennis omtrent dit onderwerp nog heel beperkt, graag had ik er dan ook nog wat meer over geleerd. Kunnen jullie deze concpten iets voor mij verduidelijken of weten jullie toevallig goede online bronnen die ik zou kunnen raadplegen voor meer informatie (engels is geen probleem).
Eén vraag waar ik nog mee zit. als we anti materie maken, hoe kunnen we deze dan bewaren, aangezien deze dan toch direct botst met materie en zo omgezet wordt in energie?
Alvast bedankt voor alle moeite.
Groetjes
Louis