Yvan_be
Artikelen: 0

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Ik bezoek graag rommelmarkten, vooral de kleinere en minder bekende. De sfeer is er gemoedelijker.
Op de bekendere wordt je zowat onder de voet gelopen door niets ontziende koopjesjagers die lak hebben aan conventies zoals hoffelijkheid.
Deze vond ik onlangs op een rommelmarkt in een kleine gemeente.
Heel even werd ik teruggevoerd in de tijd en voelde ik me weer 14. Voor slechts € 1,80. Ik heb niet afgepingeld.
P9050378
P9050378 961 keer bekeken
Professor Puntje

Leuk! Ik werk zelf als vrijwilliger in een Kringloopwinkel, daar komt zulk werk ook geregeld langs.

Lekker tegendraads. Niet steeds het nieuwste van nieuwste willen hebben, maar nostalgisch bezig zijn met "vergane glorie" en met "wat eens geweest is". En een praatje met die of gene klant.
Yvan_be

Ja, Kringloopwinkels, ook altijd een beetje schattenjacht...
Toen ze opkwamen werden ze vooral bezocht door "alternativo's". Nu vind je nergens anders een hogere concentratie "madammen in een bontjas", om Urbanus te parafraseren :D .
Yvan_be

Terwijl ik zo wat nadenk over kringloopwinkels en mijn gedachten wat doelloos laat rondwaren, sommigen hebben niks beters te doen, besluipt me de vraag: "hoeveel  afgedankte broodbakmachientjes zouden er zo staan in Vlaamse en Nederlandse kelders? hoeveel "hikkende" CD-spelers, hoeveel dode magnetrons, hoeveel niet meer gebruikte potten en pannen, hoeveel sets borden van 11 stuks?".

"Hoeveel steelloze spaden, schoppen, voorhamers, ... zouden er vertoeven in Vlaamse en Nederlandse tuinhuisjes?".

Vroeger, in de tijd magistraal bezongen door wijlen Wim Sonneveld in het lied "Het dorp" (een interpretatie van Ferrat's "La montagne"), was het eenvoudig: je bracht je spade naar de dorpssmid en die zorgde voor een nieuwe steel. Dat was niet spotgoedkoop maar ook niet overdreven duur. In elk geval: je was blij dat er een smid was, want zoiets kon je zelf absoluut niet.

Maar dorpssmeden zijn een zowat uitgestorven beroep. Om nog eens de binnenkant van een smidse te zien, moet je naar het openluchtmuseum in Bokrijk. Helaas.

Wie denkt dat een spade toch maar een simpel ding is, waar weinig over te vertellen valt, moet dringend eens een praatje maken met wat grondwerkers. Die bestaan nog en je ziet ze af en toe, als ze aan het ploeteren zijn, om hier of daar een kabel of rioleringsbuis in de grond te stoppen.

Tuiniers kennen het wel: lekker spitten, en plots "is er iets", een brok puin of zo. Voorzichtig wat wrikken, maar net niet voorzichtig genoeg, een doffe "kràk" en dada steel. Omdat reparatie onoverkomelijk lijkt, wordt dan maar van lieverlee een nieuwe spade gekocht. Voor een iets of wat "deftige" spade betaal je wèl al gauw een Euro of 50... De oude: "daar zullen we later nog wel eens naar kijken".

Een bekende vlaamse schoppen- en spadenfabrikant had daar, tot een jaar of tien geleden, een oplossing voor: je bracht je spade binnen waar je ze gekocht had (het luisterde niet nauw: aankoopbewijs werd niet gevraagd), die zorgden ervoor dat ze bij de fabrikant terecht kwam. Daar was er nog een gepensioneerde ex-medewerker, die een dagje per week langskwam om dat soort klusjes te klaren. Zo'n reparatie was niet spotgoedkoop, ook niet overdreven duur, hetzelfde verhaal als de dorpssmid, kortom. Maar dat is dus ook gedaan.

De enige oplossing: zelf doen. Maar hoe en wat? Een jaar of vijf geleden vond ik in een bouwvallige stal vier (!) kwalitatief excellente spaden zonder steel. Dàt vond ik al eens de moeite om zelf aan de slag te gaan en dat een beetje fotografisch te documenteren, voor mijn collectie nutteloze filmpjes. Nu is er geen reden meer om die ouwe spade verder te laten verkommeren!
Yvan_be

Zoek de vaut: hier.
ArcherBarry
Moderator

Gewaagd, niet onaangenaam om naar te kijken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Yvan_be

ArcherBarry schreef: Gewaagd, niet onaangenaam om naar te kijken
Dat vind ik ook,maar het was eigenlijk mijn punt niet.
"Nina" is de "lifestyle"-bijlage van de Vlaamse krant " Het Laatste Nieuws", uitgegeven door "De Persgroep". Het is een erg succesvolle krant. Een tabloïd, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Britse "The Sun", of de Nederlandse "Telegraaf". Spectaculaire koppen, makkelijk verteerbaar maar weinig maatschappelijk relevant nieuws, licht en vlot, maar het "maakt je niet slimmer".
Soms vraag je je af of ze wel een eigen redactie hebben en wie daar dan zoal deel van uitmaakt. Wel vaker ontstaat de indruk dat de portier, de poetsvrouw, of een toevallige passant met iets teveel achter de kiezen, de artikelen schrijft. Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat portiers of poetsvrouwen per definitie taalonkundig zouden zijn, verre van.

Het verschil in betekenis tussen "verhullend" en "onthullend" is een klassieke instinker voor 13 - 14-jarigen... Een redacteur kan al eens een slechte dag hebben, net als een eindredacteur, maar ze hebben daar toch wel erg vaak een slechte dag. Ik zou weleens willen weten wat het daar schuift per maand.

Mag ik u deelgenoot maken van een van mijn kleine perversietjes? Soms mail ik hen, om hen op woedende toon te wijzen op een dt-fout, die er helemaal niet is. Dan zie je dat binnen de paar minuten de tekst aangepast wordt. Na nog enkele minuten verschijnt dan weer de foutloze versie.
Noem mij een slechte mens, maar daar kom ik dus niet meer van bij...
Dat werkt verdorie bij de gazet, en dat kan geen deftige zin spellen!
317070

Sorry, ik zie het probleem niet?
Verhullen: iets niet openlijk zeggen of tonen https://nl.wiktionary.org/wiki/verhullen
Weinig verhullend = veel tonend?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Emveedee

Er stond eerst onthullend volgens mij.
Professor Puntje

Volgens mij stond er eerst enkel "verhullende" en niet "weinig verhullende".
Emveedee

Dat zou ook kunnen, zo goed heb ik het niet gelezen ;)

Edit: als ik kijk naar de url van het artikel denk ik dat je gelijk hebt.
Professor Puntje

@ Emveedee

Slim gezien:

Code: Selecteer alles

http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2851046/2016/09/06/Zou-jij-in-deze-verhullende-jurk-over-straat-durven.dhtml?show=art
Ik was er zelf ook niet helemaal meer zeker van, maar in de url staat het inderdaad ook zo. Het vond die titel bij eerste lezing al raar.
Yvan_be

Er stond inderdaad eerst wat er in de URL staat.
Op zich allemaal geen "probleem", maar ik vraag met toch af waar de tijd gebleven is toen de krant de referentie was op taalkundig vlak.
Yvan_be

Naast boeken, microscopen, potten en pannen van AMC, NOVA-keukenapparatuur, is er nog iets waar ik maar moeilijk aan kan weerstaan in de kringloopwinkel: electronenflitsers, met name electronenflitsers van het merk Metz.
Ik herinner me nog goed toen ik mijn eerste flits kocht, een jaar of dertig geleden: een Metz Mecablitz 45 T-1. Die dingen waren toen nauwelijks te betalen!
Dezer dagen vind je ze in de kringloopwinkel voor de prijs van een krop sla. De "buit" van de afgelopen weken omvat een perfect werkende 45 CT-5 voor € 4, een perfect werkende 20 BC-4 voor € 1,50, een 32 CT-3, grondig besmeurd door lekkende batterijen die er nog in zaten, maar na grondige reiniging alive and kicking à € 2,50. Tenslotte een 40 CT 4, een model met ingebouwde Ni-Cd accu's aan € 1,50. De laatste is dood vanwege overleden Ni-Cd cellen en de acculader ontbrak, maar ik heb er nog zo eentje en ik kan me nauwelijks voorstellen dat voor de Ni-Cd cellen geen vervangtypes zouden te krijgen zijn.
Je kan zo'n flits gebruiken als gewone flits, maar het is ook het ideaal uitgangsmateriaal voor bijvoorbeeld een eenvoudig stroboscoopje. Hou er wel rekening mee dat flitsers van de oudere generatie niet altijd compatibel zijn met de hedendaagse digitale camera's en voor wie wil sleutelen: electronenflitsers zijn niet ongevaarlijk! U moet toch wel een klein beetje weten waarmee u bezig bent.

Professor Puntje

Ik herinner mij nog flitslampjes die maar één keer konden flitsen met een soort van magnesium (?) in een glazen lampje. Dat verbrandde dan met een geweldige flits. Die 'electronenflitsers' zijn kennelijk iets van later datum? Ik ga zelf alleen over de boeken en platen, vandaar. ;)

Terug naar “Sciencetalk café”