Bladerunner schreef: ↑zo 24 mar 2024, 16:21
Maarten1234 schreef: ↑zo 24 mar 2024, 14:55
Maar zijn we het erover eens dat de snelheid van het licht in vacuum in de fysica een constante is?
Maar het uitgezonden licht blijft voor jou een constante snelheid behouden. Zoals ik het begrijp. Net daarom zie je een ruimtekrimp. Verbeter me als ik fout zit.
In een vacuüm is het een constante maar dat is het meestal niet in de praktijk.
Als het licht van een verre ster door een gaswolk gaat voordat het ons bereikt wordt het net als wanneer het door glas gaat geabsorbeerd en weer uitgezonden. Als we nu de afstand van die ster weten dan moeten we er rekening mee houden dat de afgelegde weg van het licht beïnvloed is. De gaswolk heeft het licht enigszins vertraagd omdat daar dus geen vacuüm was maar atomen waterstof of misschien zelfs watermoleculen.
ja, maar je moet theoretisch uitgaan van de 'c' die in de srt en art worden gebruikt.
Er wordt theoretisch uitgegaan van een constante. Van een object met een constante snelheid.
Het is zo'n theoretisch object met een constante snelheid, dat absolute waarden heeft voor ruimte/tijd, dat ons iets kan vertellen over de niet-relatieve tijd van het universum. Denk ik.
Verder probeerde ik je al uit te leggen dat je zelf snel verplaatsen voor de waarnemer geen krimp of uitzetting veroorzaakt van de ruimte. De relativistische effecten hebben alleen betrekking op wat je ziet en ruimte zelf zie je niet. Je kunt een klok zien vertragen of een verkorting van een lengte van een object maar de ruimte zelf heeft voor jou geen kenmerken van een relativistisch effect.
En daar gaat het om. Relativistische effecten neem je waar maar ruimte zie je niet dus kun je ook niet zeggen dat het krimpt net als dat die klok trager gaat.
Maar die blauwverschuiving wordt wel geïnterpreteerd binnen de srt als een lengtecontractie, toch?
Een ruimtekrimp, zou je kunnen zeggen. Wat je aan lengte ziet krimpen is een 'werkelijke ruimtekrimp'.
Een werkelijke ruimtekrimp, die relatief is.
Als je echter een gededuceerde ruimtetijdsafstand wil berekenen, kan je dat. Maar dat staat los van de gemeten ruimte.