Misschien lagrida? Geen account nodig.
Moderator: Rhiannon
\int_{0}^{2\pi}\pi*(\left( k^{2} \right)*\sqrt{cos(\alpha)}*sin\left( \alpha \right))^{2}d\alpha
is ditXilvo schreef: ↑vr 16 aug 2024, 22:04 Ik weet niet of het wel zo lastig is.
Je moet kijken waar je de massa zo effectief mogelijk kunt inzetten. Dus hoe groot is de zwaartekrachtcomponent in de x-richting vergeleken met de hoeveelheid massa op een x,y positie.
De eerste is (met d=afstand tot de oorsprong, waar P staat) is \(\frac{x}{d}\frac{1}{d^2}y\)
wat doet y hierin? situatieschets zou helpen. blijkbaar leidt dit tot een integraal via een ring?
waarom?
waarom?
wat gebeurt hier?
doel is vooral om te snappen hoe de diverse methodes om tot het antwoord te komen van elkaar verschillen en hoe je dan toch op hetzelfde antwoord kunt komen. Daarom is ook de redenatie erachter essentieel om dat te kunnen volgen.
Zonder de y, ja.
Ieder punt in het vlak staat in werkelijkheid voor een ring. De diameter van de ring is evenredig met de straal y. Dus ook de massa in die ring
Omdat ik de 'effectiviteit' van iedere massa wil weten, dat is de uitgeoefende kracht in de x-richting gedeeld door de massa per volume-eenheid. Die y valt er dus weer uit.
Omdat die contour een lijn is met constante effectiviteit, net als het bij jou een lijn is met constante effectiviteit.
Je vergeet de formule voor d die erboven stond. Die vul ik in en werk ik uit.
Omdat ik het gebied begrens door een een lijn met constante effectiviteit. Alles daarbinnen heeft een grotere effectiviteit (= kracht in x-richting per volume-eenheid), alles erbuiten een lagere.
die constante effectiviteit is dan feitelijk hetzelfde wat ik doe alleen alleen druk ik het uit in sinus en cosinus van de hoek. Vandaar dat jij het daar dan weer in kunt omrekenen zoals je het had laten zien.
ben je met jouw aanpak in staat om tot hetzelfde eindresultaat te komen als door de anderen berekend?HansH schreef: ↑zo 18 aug 2024, 11:00Maar stel even dat mijn methode klopt, dan komt daar eenduidig een simpele formule uit. Dus dan zou diezelfde formule ook uit jouw oplossing moeten komen.wnvl1 schreef: ↑zo 18 aug 2024, 00:58
In de oefening van ukster moeten we
$$2\pi G\rho \int_0^t \biggl(1-\frac{h+x}{\sqrt{R^2(x)+(h+x)^2}}\biggr)dx$$
maximaliseren. In vergelijking met het mechanisch equivalent is er nu een extra randvoorwaarde. Het volume ligt vast. Daarom voegen we via de Lagrange multiplicator nog het volume toe om dit in rekenschap te brengen. Dit leidt tot de integraal
$$\int_0^t 2\pi G\rho \biggl(1-\frac{h+x}{\sqrt{R^2(x)+(h+x)^2}}\biggr) + \lambda\pi R^2(x) dx - \lambda V$$
de gemaximaliseerd moet worden. Toepassen van Euler-Lagrange leidde mooi tot de oplossing. De integrand was in dit geval niet afhankelijk van de afgeleide van R(x) naar x wat de Euler Lagrange vergelijking simpeler maakte.
Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer maar het is niet dezelfde methode
Ik heb het niet in elkaar omgerekend, ik liet zien dat de formules op hetzelfde neerkomen.
Ik heb in eerste instantie de afmeting langs de x-as op 1 gesteld.HansH schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:29 Wat ik me alleen nog afvraag is waar in jouw procedure van aanpak ervoor gezorgd wordt dat het volume van de figuur gelijk is aan het volume van de onvervormde bol. daarvoor moet je immers het volume van de omwentelingsfiguur berekenen. dat was bij mij de vrijheidsgraad die overbleef in de schaling van x(alpha) en y(alpha)
Ja, ik kom op hetzelfde uit als jullie. Begrijpen hoe Euler Lagrange werkt, gaat niet lukken aan de hand van dit forum topic. Ik heb daar ooit een heel boek over gekocht, maar het is sowieso een dik hoofdstuk in een al iets meer gevorderd boek over differentiaal en integraal rekening.
heb je het dan numeriek opgelost? of kun je het ook analytisch oplossen? in dat geval is het wel interessant om te zien of het mogelijk is die oplossing om te zetten naar de formules van de andere methodes.wnvl1 schreef: ↑ma 19 aug 2024, 13:46 Ja, ik kom op hetzelfde uit als jullie. Begrijpen hoe Euler Lagrange werkt, gaat niet lukken aan de hand van dit forum topic. Ik heb daar ooit een heel boek over gekocht, maar het is sowieso een dik hoofdstuk in een al iets meer gevorderd boek over differentiaal en integraal rekening.