Was het niet oa Balkenende die pleitte voor het dualisme?CDA-leider Balkenende heeft zich na een gesprek met informateur Hoekstra opvallend negatief uitgelaten over de PvdA en de SP, de twee linkse partijen die juist aansturen op een coalitie met de christen-democraten.
De premier neemt het de PvdA en de SP kwalijk dat zij afgelopen week een motie steunden waarin werd aangedrongen op een generaal pardon voor uitgeproduceerde asielzoekers. Door de veranderde samenstelling van de Kamer na de verkiezingen werd de motie aangenomen met 75 stemmen voor en 74 tegen.
Balkenende vindt dat het generaal pardon een zaak is voor de nieuwe regering en dat het geen pas geeft om met "toevallige meerderheden" in de Kamer dit soort belangrijke kwesties te regelen.
Grote zorgen
"Als dat het beeld gaat bepalen over het type besluitvorming, dan maak ik me daar grote zorgen over", zei Balkenende voor de NOS-microfoon na zijn gesprek met de informateur.
Het debat over het generaal pardon heeft volgens de CDA-leider gevolgen voor de informatiegesprekken die momenteel gevoerd worden: "Ik kan de discussie die we nu voeren niet los zien van de geschiedenis van afgelopen week".
Balkenende riep de PvdA en de SP op om "te investeren in goede betrekkingen en vertrouwen over en weer". Hij verwijt PvdA-leider Bos en SP-voorman Marijnissen dat ze schaken op twee borden.
Vertrouwen
Hoe hard het spel ronde het generaal pardon gespeeld gaat worden, zal dinsdag blijken. Dan reageert het kabinet op de Kamermotie. Als minister Verdonk voet bij stuk houdt, en af blijft zien van een pardon, kan de Kamer het vertrouwen in de al demissionaire minister opzeggen en haar wegsturen. De vraag is of de andere VVD-ministers dan ook opstappen.
De kwestie rond het pardon kan de formatie van een CDA/PvdA/SP-kabinet al in een vroeg stadium doen mislukken. Als de PvdA en de SP dinsdag de confrontatie met het kabinet opnieuw aangaan, spelen ze met vuur.
Gisteren drongen ze er bij Hoekstra nog op aan dat het CDA zich uitspreekt voor een coalitie met hun partijen, omdat dat gezien de verkiezingsuitslag het meest voor de hand ligt.
Dit lijkt mij een goed voorbeeld van het dualisme.
Wat kan die Balkenende toch zagen zeg, de verhoudingen zijn nu eenmaal wat veranderd. Het zou mij verbazen als hij zonder dat voorval enthausiaster zou hebben gereageerd. Het was 3,5 jaar geleden hetzelfde gezeik omdat Balkenende niet wilde regeren met links.
Ik begrijp zoiezo heel deze discussie niet goed. Het is aan het parlement om te bepalen ofdat deze mensen wel of niet een generaal pardon moeten krijgen, het kabinet heeft daar niets over te zeggen.
Het parlement is gelukkig nog altijd de baas in Nederland, in theorie toch. Waarom stelt de regering zich vaak zo arrogant op?