palmie
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo mensen,

Heb pas een nieuwe telescoop gekocht: Orion Skyview pro 8.

Deze kan met behulp van het Equatorial Coordinate System na Polar Alignment gebruikt worden voor Star map tracking.

Veel mensen zullen dit vast wel kennen.

De noordpool ster staat op een vast punt, de coordinaten van de nevels sterren,enz staan ook vast,wij draaien.

Klopt het dat bepaalde objecten die we willen zien dus afhangt van de locatie waar je staat en het tijdstip van de nacht(de ene sterrenbeeld kan om 23:00 te zien zijn maar om 03:00 achter de horizon staan.

Dit houd dus ook in of je nu in Nederland staat of in Frankrijk dat de locatie en het tijdstip dus van belang zijn, maar is de horizon van frankrijk zo verschillend ten opzichte van nederland?

Dit alles geld voor het noordelijk halfrond.

Voor de zuidelijke helft moet men een Suthern Alignment hebben, gelden dan de zelfde coordinaten van de Star map die ook voor de Northen Alignment gelden??(deze staan toch vast?)

En hebben landen ook een 'dooie hoek'' waardoor je bepaalde objecten NOOIT te zien krijgt???

Ik denk misschien te moeilijk en het zal allemaal wel makkelijker zijn dan ik denk maar wil toch weten hoe het nu zit.

ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn vragen.

ik hoor het wel,

stefan
Reija

Hallo,

Mijn zwager is erg geinteresserd in alles wat met het heelal temaken heeft. Nu heeft hij in december een ongeluk gehad met een hoge dwars leasie als gevolg. Om de tijd wat aangenaam te maken heb ik voor hem een telescoop gekocht een Bresser Skylux 527 op marktplaats alles zat erbij werd mij verteld maar helaas geen gebruiksaanwijzing.

Is er iemand die mij hieraan kan helpen?

Alvast bedankt voor de moeite

J.Boers
gouwepeer

Sorry dat ik een oud topic omhoog schop, maar voor de liefhebbers:

De ETX 70 is vanaf 6 april te koop voor 99 euro bij de Lidl.

En het betreft inderdaad een Meade.

Verder wordt de LXD75 voor 299,- aangeboden.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
Loda

Hallo,

Ik wil binnenkort een telescoop kopen.

Deze wil ik vooral aanschaffen om planeten te bekijken.

Maakt het nu heel veel uit of ik een reflector of een refractor koop?
niels241

Hallo allemaal,

Ik wil ook eens een telescoop aanschaffen, mijn budget is ongeveer €150,-.

Ik wil hem vooral gebruiken om naar planeten te kijken (vooral Mars).

Ik heb wat rondgekeken op internet en kwam de Astro-Professional Galaxius 114mm / 900mm tegen. Is deze geschikt voor wat ik er mee wil doen?
PauldeWit

Ik heb mijn Steiner verrekijker HIER gekocht.

Ik kreeg een duidelijke uitleg, demonstratie van ieder model (ook andere merken als Leica en Bynolyt) en tegen een goed prijs!! ;)

Als je er wel al uit bent kun je m daar ook online kopen.

Succes.
Jeroentje01

Ik zoek een niet al te dure telescoop(rond de €200) om als nieuwe sterrenkijker leuke dingen kan zien.

Ik ben nu ongeveer 2 maand bezig met het inwinnen van informatie, om zo tot een keuze te kunnen komen, maar ik heb nog werkelijk geen enkel idee. Ik heb op verschillende site's verschillende telescopen gezien, maar kwam uiteindelijk niet tot een keuze.

Ik zoek een telescoop waar ik planeten goed mee kan bekijken, maar waarmee ik ook sterren en melkwegen kan bekijken.

Ik ben helemaal nieuw in het vak en heb nog nooit eerder een telescoop gehad. Ik heb dus nu ook nog, na 2 maand weinig verstand van telescopen. Ik heb verschillende site's gelezen en heb veel op forums rond geneuzeld.

Alle tips en andere hints etc. zijn dan ook meer dan welkom.

Ik hoop dat ik snel reacties van jullie krijg.

Groeten Jeroen!
Jeroentje01

Zouden er alsjeblieft wat mensen die er verstand van hebben willen reageren.

Ik kan niet wachten om een goeie telescoop te kopen, en om dus eindelijk een keer een kijk in de ruimte te nemen!!

Groeten Jeroen
Jeroentje01

Ik zoek een niet al te dure telescoop(rond de €200) om als nieuwe sterrenkijker leuke dingen kan zien.

Ik ben nu ongeveer 2 maand bezig met het inwinnen van informatie, om zo tot een keuze te kunnen komen, maar ik heb nog werkelijk geen enkel idee. Ik heb op verschillende site's verschillende telescopen gezien, maar kwam uiteindelijk niet tot een keuze.

Ik zoek een telescoop waar ik planeten goed mee kan bekijken, maar waarmee ik ook sterren en melkwegen kan bekijken.

Ik ben helemaal nieuw in het vak en heb nog nooit eerder een telescoop gehad. Ik heb dus nu ook nog, na 2 maand weinig verstand van telescopen. Ik heb verschillende site's gelezen en heb veel op forums rond geneuzeld.

Groeten Jeroen!

Groeten Jeroen!
317070

Heb je al eens een kijkje door zo een telescoop genomen? Weet je wat de kwaliteit van het beeld zo ongeveer is?

Van sterrenstelsels valt meestal niet veel te zien, en van planeten kun je meestal net de ringen met schaduw ontwaren, tenzij op heel goede nachten. Ik heb het altijd geldverspilling gevonden, meestal heb je dan meer aan een goeie ruimtevereniging in de buurt (zoals Astrolab bij ons)

Anders nog deze tips: ZEKER een equatoriaalopstelling, geen azimutale

Verder is reflector mijn inziens te verkiezen boven refractor, gezien je meer details hebt door de grotere opening, al zijn ze soms wat onhandig. Ook liefst met zoeker, en uitwisselbaar oculair, zodat je op verschillende groottes kunt kijken. Ook is een driepoot handiger dan vierpoot...

Maar ik heb er niet zoveel verstand van, misschien ben je hier beter af?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
piliF

Wel Jeroen, ik heb een paar maanden terug een 130/600 refractor gekocht (van Celestron) voor 190€.

Ik had mij niet aan een al te goede beeldkwaliteit verhoopt, en die is er dan ook niet echt.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet slecht hee, maar bijvoorbeeld op jupiter rond deze tijd (maanloos dus, maar het is wel zomer natuurlijk) kan ik net kleuren ontwaren na een 20-tal seconden kijken. Het probleem met de kleinere

(en dus goedkopere) telescopen is dat ze zeer weinig licht opvangen, en dat dus de omstandigheden echt wel optimaal moeten zijn als je een ietwat goed beeld wilt.

Wat ik dus wil zeggen: hoop niet te veel als je een relatief goedkope telescoop koopt,

en bedenk dat je er bijna zeker lenzen zal willen bijkopen niet veel later, waardoor de prijs wel wat omhoog kan gaan.

En zorg dat er een minstens "degelijk" statief/montering bijzit; van de mijne ben ik niet helemaal tevreden

en die zal na de herexamens waarschijnlijk gewerkbankt worden ;)
Tstarter

Hey,

Ik wil graag een telescoop aanschaffen alleen heb ik er weinig verstand van. Dus ik heb een aantal vragen over het kopen van een telescoop:

- Wat voor soort telescoop moet ik kopen om planeten en deep-sky objecten te bekijken? Ik had er al een aantal gezien:

1. Celestron PowerSeeker 127 EQ

2. Bresser Messier N-130 OTA

3. Meade ETX 70

4. Bynostar LE 70/900

(mijn budget is ong. € 200)

- Wat kan ik verwachten van een telescoop van ong. die prijs?

- Als ik een telescoop koop zonder 'Go To' functie, hoe weet ik dan andere planeten te vinden?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ;)
Carinea

Jeroen,

Voor de beginnende kijkers is het handing om een dobson te kopen. Een dobson is een telescoop op een goedkope montering en dus krijg je veel telescoop voor je geld. Probeer eens wat op internet te vinden (astroforum bijvoorbeeld, of mag ik dat niet zeggen?) over dobsons en zie wat je er van vindt.
't Had carinae moeten zijn...
317070

Voor de beginnende kijkers is het handing om een dobson te kopen. Een dobson is een telescoop op een goedkope montering en dus krijg je veel telescoop voor je geld. Probeer eens wat op internet te vinden (astroforum bijvoorbeeld, of mag ik dat niet zeggen?) over dobsons en zie wat je er van vindt.
Dobson heeft wel een heel groot nadeel (voor beginnende kijkers), en dat is dat, tenzij computergestuurd, de objecten moeilijk te volgen zijn... Daarom zou ik zeker een equatoriaalopstelling aanraden, en geen azimutale. Je hebt voor een lagere prijs dan wel inderdaad grotere brandpuntsafstanden bij een Dobson.

Wat je kunt verwachten met een dobson: http://www.marcel-jan.nl/mijn_telescoop.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Jeroentje01

Bedankt dat jullie gereageerd hebben!!

Ik heb nog meer rond geneuzeld en mijn ogen zijn op 3 verschillende telescopen gevallen. Er zit wel een prijs verschil in 70 euro, dus ik dacht ik vraag het maar eventjes.

Dit zijn de 3 waar mijn ogen op zijn gevallen:

http://www.telescoop-expert.nl/bresser-mes...-telescoop.html

http://www.telescoop-expert.nl/bresser-gal...-telescoop.html

http://www.telescoop-expert.nl/bresser-pluto-telescoop.html

Welke van deze drie telescopen zouden jullie nemen? Kijk hierbij ook naar het bedrag en de kwaliteit die je daarvoor krijgt.

Alvast bedankt!

Groeten Jeroen

Terug naar “Sterrenkijken”