Hallo mensen,
Heb pas een nieuwe telescoop gekocht: Orion Skyview pro 8.
Deze kan met behulp van het Equatorial Coordinate System na Polar Alignment gebruikt worden voor Star map tracking.
Veel mensen zullen dit vast wel kennen.
De noordpool ster staat op een vast punt, de coordinaten van de nevels sterren,enz staan ook vast,wij draaien.
Klopt het dat bepaalde objecten die we willen zien dus afhangt van de locatie waar je staat en het tijdstip van de nacht(de ene sterrenbeeld kan om 23:00 te zien zijn maar om 03:00 achter de horizon staan.
Dit houd dus ook in of je nu in Nederland staat of in Frankrijk dat de locatie en het tijdstip dus van belang zijn, maar is de horizon van frankrijk zo verschillend ten opzichte van nederland?
Dit alles geld voor het noordelijk halfrond.
Voor de zuidelijke helft moet men een Suthern Alignment hebben, gelden dan de zelfde coordinaten van de Star map die ook voor de Northen Alignment gelden??(deze staan toch vast?)
En hebben landen ook een 'dooie hoek'' waardoor je bepaalde objecten NOOIT te zien krijgt???
Ik denk misschien te moeilijk en het zal allemaal wel makkelijker zijn dan ik denk maar wil toch weten hoe het nu zit.
ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn vragen.
ik hoor het wel,
stefan