Planeten en deepsky vereisen idealiter iedere een eigen telescoop (deepsky zeer lichtsterk, vergroting is minder belangrijk, planeten sterkere vergroting, lichtsterkte is minder belangrijk).
Je zal dus een zo redelijk mogelijke tussenweg moeten kiezen.
Voor 700 euro koop je een heel aardige eerste telescoop. Aangezien het allereerst gaat om een goed beeld en een redelijk statief, zou je af moeten zien van een elektronische goto montering want dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit bij dit bedrag. Verder is denk ik het credo: zoveel mogelijk glas voor je geld, en dan vallen duurdere Cassegrains en Maksutov of combi's hiervan af. Ik heb zelf een Nexstar 8SE schmidt-cassegrain, maar louter omdat ik het instrument veelvuldig vervoeren moet, en de ota in de handbagage wil. Deepsky doe ik in het buitenland want dat is hier in de randstad (althans met het blote oog) geen doen. Let hier ook op bij je overwegingen.
Een newtonkijker met een setje oculairs en een parallactische opstelling lijkt een goede keuze.
Hier zie ik bijvoorbeeld een 20 CM Newton (met chinees ding met een matig maar bruikbaar statief) en twee oculairs (je zal er waarschijnlijk ook een 7,5 mm oculair bij willen voor een vergroting van 106x).
Ook
deze is geschikt, en is van hogere kwaliteit dan de voorgaande. De spiegel is kleiner (150 mm), en er zit slechts een oculair bij. Je zal dus zeker een extra oculair moeten bijkopen. Let er op dat het een oculair is dat geschikt is voor een f5 ota.
Maar ook via de vele tweedehands markten zijn heel leuke telescopen te vinden voor het bedrag dat jij in gedachten hebt. Ik zag er net op Marktplaats zo al drie die interessant waren. Je kan bij een eventuele particuliere aanschaf wel het beste iemand meevragen die ervaring heeft met telescopen.