taktix
Artikelen: 0

Re: Vegetari

Ook een interessante link: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF15122006_017

Quote:

Slimme mensen worden vaker vegetariër

Kinderen met een hoog IQ hebben meer kans om later vegetariër te worden dan kinderen die minder begaafd zijn. Dat blijkt uit een Brits onderzoek waaraan ongeveer 8000 mannen en vrouwen van 30 jaar deelnamen.

De intelligentie van alle deelnemers werd gemeten toen ze tien jaar oud waren. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat ze er op latere leeftijd voor kozen geen vlees meer te eten. Bij een stijging van de IQ-score met vijftien punten, steeg de kans dat iemand vegetariër wordt met 38 procent.

De resultaten komen overeen met eerdere onderzoeken die aantoonden dat intelligente mensen vaker gezonder eten. ivb

Het is blijkbaar niet alleen maar toeval dat zo veel grote genieën vegetarisch waren. Nu vraag ik me wel af ofdat intelligente mensen vaker vegetariër worden ofdat vegetariërs intelligenter worden.
dit ietwat te grappige argument moet ik toch bekritiseren.

Hoe relevant is zo een onderzoek... longitudinale onderzoeken zijn beinvloedt door zo veel factoren dat je de meeste conclusies ( en zeker deze) volledig mag verwerpen... de relatie gelegd tussen intellect en vegetarisme is gewoon belachelijk.

Vegetaristen kunnen vervangen wat vlees bevat maar de afwisselingen die kwaliteitsvlees in smaak en 'inhoud' ( excuses maar ik ken amper medische termen en helemaal geen biologische... )

der is het filosofische argument dat vegitarisme gerelateerd kan worden met polycentricering van het empathisch denken zodat we hoe langer hoe meer ons gedrag zullen afstemmen om zo weinig mogelijk schade te stellen en toch voordelig te handelen... en dat het veiligstellen van de dierlijke noden nu de volgende stap is ( na het gelijkstellen van mensen van standen, rassen, geslacht,...)

Ikzelf blijf erbij dat dieren gewoon lekker zijn en als je de morele kwesties erbijhaalt mag je binnenkort amper nog speciale planten eten omdat ze hun levenswaarde dienen te behouden.
Troy

nee, een paar aminozuren (stuk of 2 3 die wel vitaal zijn zoals elk aminozuur) kan je, als je alleen natuurlijk voedsel eet dus zonder toevoegingen enzo, alleen halen uit dierlijke producten.
Bron? Een wetenschappelijke graag, niet een vleespromotingswebsite* of iets dergelijks.

*Enkele maanden terug zag ik tot mijn grote verbazing een pro-vlees reclame op televisie. [rr] Alsof mensen over het algemeen te weinig vlees eten...
Ger

*Enkele maanden terug zag ik tot mijn grote verbazing een pro-vlees reclame op televisie. [rr] Alsof mensen over het algemeen te weinig vlees eten...
Weet je, dat zou me nog niets verbazen. Ik geloof best dat er genoeg mensen zijn die net zoals dat ze bijvoorbeeld te weinig fruit eten, ook te weinig vlees danwel vleesvervangers eten. Het kan trouwens ook schelen of die reclame van het voedingscentrum of van bijvoorbeeld het worstenmakersgilde komt.

@AlbertDavinci: ik vind aan quorn minder smaak zitten dan aan kip. En dan heb ik het over echte kip, niet dat excuus dat in de supermarkt ligt.

Op de rest ga ik een andere keer in, want het eten is klaar... (macaroni voor als je het wilt weten)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Assassinator

Bron? Een wetenschappelijke graag, niet een vleespromotingswebsite* of iets dergelijks.
mn bio-lerares, ik zal eens wat meer details vragen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Banana

Vegaburgers, quorn hamblokjes etc. voldoen hier voor mij niet aan.
dat surrogaatvlees geeft wel aan dat men iets mist, men wil iets vervavngen en er is dus iets om te vervangen. vlees is dus belangrijk, anders hoeft het niet vervangen te worden [rr] natuurlijk wel onzinnig, maar soms kan ik vegetarisme wel begrijpen. als men vlees gewoon niet lekker vind of dat ze de garantie niet kunnen krijgen dat het écht biologisch is.

Ik dacht laatst na over deze vraag: waarom zijn er vleesvervangers?

vleesvervangers worden vaak gebruikt zodat vegetariers niet worden aangestaard omdat ze iets anders eten, het lijikt er immers op zich best veel op.

En, ik wil helemaal niet dat vleesvervangers hetzelfde smaakt als vlees, het moet juist heel anders smaken omdat ik anders het idee heb dat ik vlees eet--> iets dus wat ik helemaal niet wil.
Assassinator

nog steeds snap ik 1 ding niet: waarom vlees vervangen? er is niks mis met vlees (nja, met biologisch vlees dan) dus ik zie geen reden om het op te geven, wél om vlees eten te minderen, te veel is alles behalve goed.

- Robert Heinlein -
albert davinci

@AlbertDavinci: ik vind aan quorn minder smaak zitten dan aan kip. En dan heb ik het over echte kip, niet dat excuus dat in de supermarkt ligt.  
Ik heb als kind enkel vlees gegeten uit de supermarkt, ik heb geen idee over het eventuele smaakverschil tussen de supermarkt en de slager.
nee, een paar aminozuren (stuk of 2 3 die wel vitaal zijn zoals elk aminozuur) kan je, als je alleen natuurlijk voedsel eet dus zonder toevoegingen enzo, alleen halen uit dierlijke producten.  

*Enkele maanden terug zag ik tot mijn grote verbazing een pro-vlees reclame op televisie.  Alsof mensen over het algemeen te weinig vlees eten...
Zoals ik al eerder zei, sommige aminozuren eet je enkel in voldoende concentratie wanneer je dierlijke producten eet; eieren, melk, kaas etc.

Alleen wanneer je veganistisch eet ben je ongezond bezig. Zolang je nog dierlijke producten eet zal je normaal gesproken geen tekort aan aminozuren krijgen.

Wel kan je mogelijk een tekort aan vit. B12 en ijzer oplopen wat zeer individueel is en oa afhangt van jouw DNA en geslacht (no pun intended).

De meeste mensen eten te veel vlees. 100 gram per dag is voldoende. Het probleem voor veel mensen is dat ze het verkeerde vlees eten. Ze zouden beter wat meer vis eten ipv vlees en ze zouden beter wat meer kiezen voor gevogelte ipv varkens en koeien. Dit omwille van het verschil in samenstelling van de vetten (hoeveelheid en soort). De vetten die in vissen zitten zouden volgens de recente medische onderzoeken een gezonde invloed hebben, die in varkens en koeien zitten zouden een ongezonde invloed hebben.

Nogmaals, het enige volk wat geen hart- en vaataandoeningen kreeg in de laatste decennia is een volk in een Japans dorp waar ze zo arm waren dat ze dat aten wat er lokaal gekweekt werd; rijst, groenten en tofu.
Ook een interessante link: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF15122006_017  

Quote:  

Slimme mensen worden vaker vegetariër  

Kinderen met een hoog IQ hebben meer kans om later vegetariër te worden dan kinderen die minder begaafd zijn. Dat blijkt uit een Brits onderzoek waaraan ongeveer 8000 mannen en vrouwen van 30 jaar deelnamen.  

De intelligentie van alle deelnemers werd gemeten toen ze tien jaar oud waren. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat ze er op latere leeftijd voor kozen geen vlees meer te eten. Bij een stijging van de IQ-score met vijftien punten, steeg de kans dat iemand vegetariër wordt met 38 procent.  

De resultaten komen overeen met eerdere onderzoeken die aantoonden dat intelligente mensen vaker gezonder eten. ivb  

Het is blijkbaar niet alleen maar toeval dat zo veel grote genieën vegetarisch waren. Nu vraag ik me wel af ofdat intelligente mensen vaker vegetariër worden ofdat vegetariërs intelligenter worden.  

Taktix' reactie

Hoe relevant is zo een onderzoek... longitudinale onderzoeken zijn beinvloedt door zo veel factoren dat je de meeste conclusies ( en zeker deze) volledig mag verwerpen... de relatie gelegd tussen intellect en vegetarisme is gewoon belachelijk.  
Je geeft geen enkel argument wat afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van dit onderzoek. Het onderzoek grappig noemen en de link ts vegetarisch eten en intelligentie belachelijk noemen is weinig wetenschappelijk, dat is jouw subjectieve reactie.

Dit zijn betrouwbare getallen.

1. Dit is één van de vele onderzoeken die het uitwijst.

2. Ze hebben bij 8000 kinderen de IQ-score genomen en ze terug vergeleken op een gunstige leeftijd van 30 waardoor je uitsluit dat vegetariërs hoger scoren doordat ze minder snel een aandoening krijgen die het intellect aantast (ouderdomsziekten).

3. 38% meer kans op vegetarisme bij een IQ-score die 15 punten hoger is (wat gelijk is aan de standaarddeviatie en dus fors is) is zeer significant. Dit zijn geen kleine getallen die aan het toeval geweten kunnen worden.

Heb je twijfels over dit onderzoek, dan graag inhoudelijke argumenten die op dit onderzoek van toepassing zijn of een goed tegenonderzoek.

Ondanks het feit dat ik geen reden zie om te twijfelen aan dit onderzoek zou ik natuurlijk wel graag het hele onderzoek lezen. De krant heeft het helaas nagelaten om een link te geven.

Ik herhaal mijn vraag nog een keer: Ik vraag me wel af ofdat intelligentere mensen vaker vegetariër worden ofdat vegetariërs intelligenter worden.

Wat denken jullie?
Banana

nog steeds snap ik 1 ding niet: waarom vlees vervangen? er is niks mis met vlees (nja, met biologisch vlees dan) dus ik zie geen reden om het op te geven, wél om vlees eten te minderen, te veel is alles behalve goed.

Het gaat erom waar je principes liggen, en voor iedereen is dat anders.

Als jij vindt dat biologisch vlees goed genoeg is en dat je vlees moet minderen, maar er niet mee hoeft te stoppen, is dat jouw mening.
Assassinator

ja maar waarom kap je helemaal met vlees eten? ik snap dat alleen als je vlees gewoon niet lekker vind, smaken verschillen immers.

- Robert Heinlein -
albert davinci

Ik heb het al uitgelegd. Ik eet ze in de eerste plaats voor mijn gezondheid; vleesvervangers hebben een goede aminozuursamenstelling (essentiële aminozuren) en er worden B-vitaminen aan toegevoegd.

Als ik geen vleesvervangers zou eten dan zou ik een risico lopen op een tekort aan deze stoffen.

Daarnaast eet ik deze vervangers voor de variatie; jij vindt alleen groenten en aardappelen toch ook saai, nietwaar?

Ook vegetariërs wisselen graag af al kan je daarvoor natuurlijk net zo goed kaas en noten gebruiken (denk maar aan italiaans, quiche en ovenschotels).

Ik heb er dan ook een hekel aan als ik in een restaurant kom, iets vegetarisch bestel en het blijkt dat ze enkel het vlees er uit laten.

Mensen, dat is niet vegetarisch :?:

Ik eet zo'n 200-300 gram vegetarisch product per dag. In België verkopen ze helaas in bijna geen enkele supermarkt vegetarisch broodbeleg (zoals bij de AH), de enige winkel die dat deed is er mee moeten stoppen doordat ze opgeslokt werden door een keten die andere leveranciers heeft [rr]
albert davinci

ja maar waarom kap je helemaal met vlees eten? ik snap dat alleen als je vlees gewoon niet lekker vind, smaken verschillen immers.
Waarom eet jij vlees [rr]

Je laat toch heel veel dieren hiervoor in gruwelijk omstandigheden vetgemest worden en afgeslacht worden. Je loopt een verhoogd risico op ziekten (Creutzfeld Jacob), je krijgt ongezonde vetzuren binnen.

Do you get my point?

Kwestie van principes, jij hebt jouw motieven om vlees te eten (gewenning, smaak?), wij hebben onze motieven om dat niet te doen (smaak, onnodig leed, honger in Africa, onnatuurlijk gevoel bij het zien of eten van vlees?).
Banana

Ik ben helemaal met vlees gestopt omdat ik niet vlees nodig heb om te overleven. Die voedingstoffen kun je ook op een andere manier binnenkrijgen. Dus waarom zouj ik nog meedoen aan het doodmaken van dieren terwijl het in principe onnodig is?

Daar ligt voor mij gewoon de grens.
Troy

ja maar waarom kap je helemaal met vlees eten?
Dat antwoord is al gegeven:
Banana schreef:Het gaat erom waar je principes liggen, en voor iedereen is dat anders.

Als jij vindt dat biologisch vlees goed genoeg is en dat je vlees moet minderen, maar er niet mee hoeft te stoppen, is dat jouw mening.
Jij vindt biologisch vlees diervriendelijk genoeg, vegetariërs vinden het pas diervriendelijk om helemaal geen vlees te eten. Of, zoals Banana al zegt, vinden het algeheel onnodig om producten afkomstig van dode dieren te eten.

Jouw vraag "waarom geen vlees" is even makkelijk gepareerd met een "waarom wél vlees".
Assassinator

A: het is lekker, en B: het is goed voor je.

- Robert Heinlein -
taktix

albert davinci schreef:

Taktix' reactie

Je geeft geen enkel argument wat afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van dit onderzoek. Het onderzoek grappig noemen en de link ts vegetarisch eten en intelligentie belachelijk noemen is weinig wetenschappelijk, dat is jouw subjectieve reactie.

Dit zijn betrouwbare getallen.

1. Dit is één van de vele onderzoeken die het uitwijst.

2. Ze hebben bij 8000 kinderen de IQ-score genomen en ze terug vergeleken op een gunstige leeftijd van 30 waardoor je uitsluit dat vegetariërs hoger scoren doordat ze minder snel een aandoening krijgen die het intellect aantast (ouderdomsziekten).

3. 38% meer kans op vegetarisme bij een IQ-score die 15 punten hoger is (wat gelijk is aan de standaarddeviatie en dus fors is) is zeer significant. Dit zijn geen kleine getallen die aan het toeval geweten kunnen worden.

Heb je twijfels over dit onderzoek, dan graag inhoudelijke argumenten die op dit onderzoek van toepassing zijn of een goed tegenonderzoek.

Ondanks het feit dat ik geen reden zie om te twijfelen aan dit onderzoek zou ik natuurlijk wel graag het hele onderzoek lezen. De krant heeft het helaas nagelaten om een link te geven.

Ik herhaal mijn vraag nog een keer: Ik vraag me wel af ofdat intelligentere mensen vaker vegetariër worden ofdat vegetariërs intelligenter worden.

Wat denken jullie?
Uw argumenten zijn ook niet veel meer dan subwetenschappelijk om de directe kritiek te beantwoorden... mijn simplistische antwoord was meer in de hoop van uw denkwijze wat op andere argumenten te brengen bij het weerleggen van mijn (zwakke) kritiek.

maar nu (analoog met uw 3 punten):

1. Dit is 1 van de vele onderzoeken die wat uitwijst? Niet de correlatie vegetarisme- intelligentie, maar wel dat er een correlatie is gezonder eten-intelligentie... ervan uitgaande dat de wetenschapper die u bent deze suggestieve interpretatie per abuis maakte?

2. Wat u hier zegt is inderdaad een mogelijke reden tot die keuze.

3. Inderdaad 'de kans dat iemand een vegetariër is..." Toeval is het zeker niet, maar u dient wel heel wat andere factoren in rekening te nemen alsook wat het beginpercentage was,...

Je moet dus eerst de proportie vegetariërs bij de kinderen in beschouwing nemen, en de 35% daarbij verhogend...

-35% toename op een klein deel bij het begin is al heel wat minder belangrijk dan 35% toename op bijvoorbeeld 50%. ( wordt het aandeel 5% => 6,5% of 50% dat 65% wordt? ( calculaties zijn lukraak geschat)

-Vleeseters worden zo maar 1 grote groep genoemd... daar kwam ik tot het woord 'belachelijk'... je dient vleeseters van jongs af aan ook op te delen:

~ bewust bezig met gezonde en evenwichtige voeding

~ niet bewust bezig met voeding

Hoeveel van de mensen die bewust bezig zijn met voedingwijzen en vleeseters zijn maken een vergelijkbare evolutie als de genoemde vegetariërs? Ik ben bijzonder zeker van mijn hypothese dat het minstens een even groot percentage vleeseters met deze instelling als vegetariërs zal zijn.

Dan kun je ook nog de vragen stellen hoeveel van de mensen in die groep van mensen die bewust bezig zijn met (gezonde) eetgewoontes... groeit het aantal vegetariërs in die groep of blijft het stabiel?

Ik pleit dus meer voor een stelling dat de manier waarop je tot je voedingwijze van belang staat ( en dat intellectuelen zich vaker van het belang van een gezonde voeding bewust zijn)... en niet dat vegetarisme direct correleerd met intellect. Eventueel kun je zeggen dat mensen die doorzetten met vegetarisme tot hun 30ste al wat slimmer moeten zijn om dagelijks bezig te zijn met het verstandig evenwichtige voeding kiezen omdat ze anders tekorten oplopen en ziek worden/ het vegetarisme opgeven, maw. zou een contra-argument ook kunnen zijn dat er op hun 20ste meer mensen zijn die vegetarisch zijn, maar op hun 30ste al weer uitgedund door faling en dat enkel intellectuelen volhielden om dit resultaat te geven.

Eventueel zijn de doorzetters van de vegetariërs dus de intellectuelen omdat ze met hun bewust gekozen risico kunnen verstandig omgaan (aangezien een deel van de groep die het niet doet faalt en terug vlees eet... terwijl de meeste vleeseters zelf al evenwichtiger eten door het vlees en als ze al slecht eten ze de link door hun normatieve houding niet snel bij het eten leggen maar mediciatie nemen.)

Filosofisch aangaande de topictitel dat vegatrisme hoger aangeschreven kan worden: leg ik de link dat vegetarisme eventueel een verschijnsel kan zijn van het empathischer en polycentrischer beschouwen van de natuur en maatschappij. Sommige mensen zouden dan na het verdwijnen van standenverschillen, rassenverschillen, geslachtverschillen,... gaan pleiten voor het verdwijnen van soortverschillen omdat ze als bovenaanstaande in de voedingpiramide met de vervangende mogelijkheid beschikbaar dat de logische keuze vinden. ( Dr. Titus Rivas voor meer informatie over deze stelling dacht ik.)

Ikzelf kan me wel inleven in dat argument dat alle leven evenwaardig is, maar dan vrees ik dat je gewoon nog meer je natuur tegenspreekt en dat de vervangingsmiddellen vaak in fabrieken gefabriceerd worden die meer schade toerichten dan wanneer ik mijn zelfgekweekte kippen opeet. Aangezien die kippen een bijzonder vrij en vreugdig leven hebben kunnen genieten en langer en veiliger geleefd hebben dan hun meeste lotgenoten in de vrije natuur zouden doen.

Ik neem dus als standpunt in dan je zeer zeker mag bewust omgaan met je voeding en een evenwichtige voeding MOET uitstippen wil je gezond zijn.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”