De gedachtegang is goed, ik wil wel opmerken dat je bij een substitutie best niet beide veranderlijken 'mixt'. Je gaat dus van een integraal in x over naar een integraal die volledig in de nieuwe veranderlijke staat, in jouw geval g.Antoon schreef:ik was aan het oefenen met intergreren, nu denk ik iets begrepen te hebben , wil iemand mij controleren?
los op:\(\int 5e^{6x-4}dx\)we nemen:\(g=6x-4\)zodat\(\int 5e^{6x-4}dx=\int 5e^{g}dx\)\(\frac {dg}{dx}=6 \leftrightarrow dg=6dx \leftrightarrow dx=\frac{dg}{6} \)substitutie:
\(\int 5e^{6x^2-4x}dx=\int 5e^{g}dx=\int 5e^g \frac{dg}{6}=\frac{5}{6}\int e^{g} dg = \frac{5}{6} e^g + C = \frac{5}{6} e^{6x-4} + C\)
\(\int {5e^{6x - 4} dx} \mathop \to \limits_{dy = 6dx}^{y = 6x - 4} \frac{5}{6}\int {e^y dy} = \frac{5}{6}e^y + C = \frac{5}{6}e^{6x - 4} + C\)
Een alternatieve manier voor eenvoudige substituties van deze aard is door aanpassing van de dx, er is dan geen extra veranderlijke nodig.\(\int {5e^{6x - 4} dx} = \frac{5}{6}\int {e^{6x - 4} d\left( {6x - 4} \right)} = \frac{5}{6}e^{6x - 4} + C\)
Zie ook "Achter d" brengen voor meer informatie over dit laatste.