Professor Puntje schreef: ↑zo 10 nov 2019, 12:08
Ik heb die serie vroeger ook eens bekeken (of in elk geval een deel ervan), misschien moet ik dat nog maar eens doen. Of dat je interpretatie uit Susskinds verhaal volgt is mij niet duidelijk. Maar ik ben wat de ART aangaat zelf ook nog studerende.
Ik ga er altijd van uit dat je het beste eerst kunt bestuderen wat er is en evt zelf daarop voort kunt borduren. Dus ik zal zeker beginnen met gewoon volgen van de lectures. (had ik vroeger maar de mogelijkheid gehad om de professor gewoon een stukje terug te spoelen als je even iets mist omdat je afgeleid bent)
In dit geval kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er nog iets te borduren valt aan de theorie zelf, maar je kunt de theorie wel gebruiken om bv banen van licht of massa's te kunnen berekenen in bv mathcad. In mathcad kun je gewoon 4 by 4 matrixen gebruiken, inverteren vermenigvuldigen of wat je ook maar nodig hebt. Numeriek banen laten berekenen op basis van richtingen (partiele afgeleiden) in een punt in de ruimtetijd en daarmee naar een volgend punt gaan, daar opnieuw alle partiele afgeleiden berekenen en zo verder moet dus makkelijk kunnen.
Een ander dingetje waar ik wel een antwoord op zou willen hebben, maar niet direct valt binnen dit topic is als je door een stuk ruimte gaat met een denkbeeldig constante zwaartekrachtsversnelling (dus geen tidel effects) of je dan op een gegeven moment een waarnemingshorizon tegenkomt. Immers je verplaatsen in een zwaartekrachtsveld levert een bepaalde tijdsdillatatie per meter die je aflegt tegen de zwaartekracht in. dus op een geveven moment is dat de vraag als je maar genoeg afstand aflegt of je dan niet van zelf op een tijdsdillatatie oneindig uitkomt. Maar volgens flappelap is zo'n situatie niet te beschrihven met de einstein vergelijkingen, waarschijnlijk omdat die altijd massa in een bepaald gebied beschrijft, maar misschien kan dat wel als je een heelal zou beschouwen met een vaste massadichtheid over het hele heelal. Maar dit dus ter zijde.