Bon: ik moet even kauwen op je tekst maar
Verborgen inhoud
Can you all stop ninja-posting please? Ik pik dit morgen weer op, nu nog even wat anders te doen.
Moderator: Rhiannon
Oh ik denk dat het een kwestie van tijd is. Ik dacht dat ze al 4 hersendelen hebben kunnen omzetten in code, het gaat over het kijken naar dingen,... Als het niet in deze eeuw is dan is het in de volgende of in die erna, maar vroeg of laat vinden we het toch, en anders laat men de computer gewoon zelf programma's schrijven tot het werkt.Dat wel, maar die netwerken blijven over het algemeen vrij beperkt, een simulatie van de volledige hersenen is nog toekomstmuziek, er is nog veel werk aan neuropsychologisch onderzoek.
Kan niemand op je kap zitten .......Ik heb niet gestemd, want mijn keuze staat er niet bij
Misschien is het voor sommigen hier wel aardig om het communistische standpunt omtrent Toeval iets meer te illustreren. Ik doe alvast een voorzet.Nogmaals dit is niet mijn mening, ik denk dat het universum vast ligt, maar niet als een geschreven boek met een duidelijk doel, maar het verleden bepaalt het heden, en het heden bepaald de toekomst.
Zeker niet; het is vooral een filosofische opvatting die verder relatief weinig invloed heeft de praktische bezigheden van wetenschappers.Meer specifiek is volgens mij is er noch onder wetenschappers noch onder filosofen ook maar enige consensus over de vraag of de werkelijkheid in allerlaatste instantie wel of niet volledig deterministisch is.
Uiteraard kan ik het niet bewijzen, maar mijn communistische ideologie doet er hier weinig toe, ik denk niet als communist als ik dit post. Ik bedoel dat ik niet eerst kijk wat er in het communistische manifest staat alvorens ik een soort van herproductie post. Ik post vanuit mijn eigen mening (tot zover vrije wil bestaat uiteraard), dat ik nu hetzelfde post als Karl Marx gedaan zou hebben is voor mij dan ook een bevestiging van mijn Marxisme. Maar het doet niets terzake. Ik vind niet dat je de mening van anderen mag evalueren volgens hun politieke/filosofische/economische/... meningHeavenOnEarth schreef:Misschien is het voor sommigen hier wel aardig om het communistische standpunt omtrent Toeval iets meer te illustreren. Ik doe alvast een voorzet.
Het klopt inderdaad dat het communisme een rotsvast geloof had in zowel het determinisme als in de wetenschappelijkheid van hun leer. De deterministische werkelijkheid leidt tot krachten, die weliswaar tijdelijk beinvloedbaar zijn, maar één onvermijdelijke richting kennen en die op termijn altijd de (sociale) werkelijkheid zullen bepalen. In zon wereldbeeld is voor toeval geen enkele plaats. Zo was de inéénstoring van het kapitalisme niet zomaar een mogelijkheid maar het ene onvermijdelijke gevolg van de noodzakelijke klassenstrijd.
Zo dwong het communistische bewind bijvoorbeeld af dat artikelen over quantum mechanica (waarover, toen en tot de dag van vandaag, de algemene consensus is dat deze fundamenteel indeterminstisch is) begonnen met een verklaring dat het slechts theoretische aannamen waren en niets afdeden aan het fundamentele determinisme.
In algemene zin: het communisme (als filosofie of sociale leer niet als idologie) is niet wetenschappelijk. Zie bijvoorbeeld de weerlegging van Popper in zijn The poverty of historicism..
Ik heb dus zeer, zeer, zeer grote vraagtekens bij de algemene wetenschappelijkheid van de argumenten van Vladimir Lenin. Het afwijzen van toeval van het communistische gedachtegoed is een gevolg van andere aannamen, het berust niet op waarneming.
Meer specifiek is volgens mij is er noch onder wetenschappers noch onder filosofen ook maar enige consensus over de vraag of de werkelijkheid in allerlaatste instantie wel of niet volledig deterministisch is. Ik ken geen enkele wetenschappelijke theorie die of het één of het andere bewijst. Is het waarschijnlijkheidsveld van een elektron in allerlaatste instantie gedetermineerd? Waar staat dat of het tegendeel? Kunnen dergelijke hypothesen uberhaubt wel wetenschappelijk getoetst worden?
Op dit moment kan geen enkel redelijk mens claimen zeker te weten dat toeval wel of niet bestaat in de elementaire werkelijkheid.
Op dit moment maakt het voor geen enkel mens ook maar iets uit of toeval nu wel of niet bestaat in de elementaire werkelijkheid.
Op dit moment is het woord toeval, zoals dat dagelijks gebruikt wordt, een best wel handig woord om aan te geven dat een bepaalde co-incidentie niet voorzien was.