Iceman1987
Artikelen: 0

Re: [Politiek] Doodstraf.

Sandeman schreef:
Het gaat er vind ik niet om wat mensen "verdienen", maar wat ze "nodig hebben".
Ik sta daar dan recht tegenover jou. Ik heb 10.000, maar ik heb gewerkt voor 200, krijg ik dan 10.000?

Nee, onze wetsysteem is gebasseerd op wat iemand verdient als straf. Als we echt een betere mensen van hun willen dan kunnen we beter meer TBS klinkieken bouwen.
Vinden dat iemand de doodstraf "verdient" komt voort uit een wraakgevoel, een gevoel van genoegdoening. Alle rationaliteit gaat dan 't raam uit, alle achtergronden doen dan niet meer terzake, alle begrip stuit dan op onwil. Omdat je boos (wat zeg ik, eerder kwaad of woedend) bent, en niet voor rede vatbaar, daarom wil je iemand dood zien.
Maar daar zijn toch rechters voor? DIe moeten toch uiteindelijk bepalen? Die zijn naar mening rationeel. Ik vraag je niet om de slachtoffer als rechter te laten spelen.
Als je echter gaat kijken naar de achtergronden die er meespelen, wordt 't een iets ander verhaal. Als je ervan uitgaat dat meneer Dutroux op precies dezelfde manier is begonnen als wij allemaal, en 't bij hem kennelijk ergens goed fout is gelopen, en als je ziet dat hij daar niet volledig voor verantwoordelijk kan worden gesteld, ga je er als 't goed is ietsje anders tegenaan kijken.
Ieder mens draagt een verantwoordelijkheid. Of wilt gij zeggen dat Bin Laden een slachtoffer is van de maatschapij en vervolging niet nodig is. Immers hij moet beter worden gemaakt....
Waar ik dan ook benieuwd naar ben is, als je zelf een kindermoordenaar (of wat dan ook) zou zijn, of je dan zèlf ook zou vinden dat je de doodstraf zou "verdienen''?
Ik zelf ja. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn daden.

Maar hoe kijk jij tegenover de rechtzaak over Saddam? Moet hij NIET de doodstraf krijgen?
DePurpereWolf

Heren als Dutroux, Sadam en obi wan kenobi Osama Bin Laden testen inderdaad mijn opinie over de doodstraf hevig.

Maar we moeten eerst alle informatie uit deze drie mensen persen als mogelijk. Daarna geef ik er geen bult om of ze nu dood of levenslang krijgen. Mijn ratio zegt levenslang, mijn hart zegt dood.
Arn0

Arn0 schreef:Als je trouwens tegen de doodstraf bent maar voor levenslang onder het mom van de humaniteit vind ik trouwens dat je hartstikke hypocriet bent. Iemand levenslang opsluiten is toch heel wat sadistischer dan er gelijk een eind aan maken.
Leg eens uit waarom dat sadistisch zou zijn? :roll:

Tis wel een stukje duurder, dat wel.
Je ontneemt iemand zijn toekomstperspectief, je houdt iemand min of meer in coma zonder de intentie deze daar ooit uit te laten ontwaken. Ik weet niet of je de film Se7en gezien hebt. Daar is iemand een jaar lang kunstmatig in leven gehouden. Dat is toch wel de gruwelijkste dood uit de hele film.
Sandeman schreef:Het gaat er vind ik niet om wat mensen "verdienen", maar wat ze "nodig hebben".

Vinden dat iemand de doodstraf "verdient" komt voort uit een wraakgevoel, een gevoel van genoegdoening. Alle rationaliteit gaat dan 't raam uit, alle achtergronden doen dan niet meer terzake, alle begrip stuit dan op onwil. Omdat je boos (wat zeg ik, eerder kwaad of woedend) bent, en niet voor rede vatbaar, daarom wil je iemand dood zien.
Je moet dan ook niet straffen uit wraak of genoegdoening, maar uit het perspectief van de toekomstige veiligheid van de samenleving. Als het voor meer dan 80% vaststaat dat iemand opnieuw in de fout bij vrijkoming, vind ik dat het rechtsysteem de verantwoording heeft dat te voorkomen.
Sandeman schreef:Als je echter gaat kijken naar de achtergronden die er meespelen, wordt 't een iets ander verhaal. Als je ervan uitgaat dat meneer Dutroux op precies dezelfde manier is begonnen als wij allemaal, en 't bij hem kennelijk ergens goed fout is gelopen, en als je ziet dat hij daar niet volledig voor verantwoordelijk kan worden gesteld, ga je er als 't goed is ietsje anders tegenaan kijken.

Dan "verdient" of liever, dan heeft zo'n man nodig om tja, misschien wel de rest van z'n leven binnen muren of hekken door te brengen, maar zorg dan dat ie iig wat te doen heeft en dat ie wellicht nog iets bijdraagt aan de maatschappij.

Waar ik dan ook benieuwd naar ben is, als je zelf een kindermoordenaar (of wat dan ook) zou zijn, of je dan zèlf ook zou vinden dat je de doodstraf zou "verdienen"?
Dus als Hitler vroeger door zijn vader werd geslagen en hem werd gezegd dat dat de schuld van de Joden was, dan was de holocaust toch niet zo erg als dat we dachten? Ik vind het heel gevaarlijk een oordeel te trekken vanuit het werkelijkheidsbesef, het besef van goed en kwaad van de dader. Je moet het bekijken vanuit het perspectief van de maatschappij, wat daar de normen en waarden zijn, het verschil tussen goed en slecht. Anders kan je net zo goed gelijk het hele rechtsysteem afschaffen.
Het antwoord is 4
Chriis

Amnesty over de doodstraf:

"(...) Argumenten voor en tegen

Een veelgebruikt argument voor de doodstraf is dat deze afschrikwekkender is dan enige andere straf, en daarmee een preventieve werking heeft tegen criminaliteit. Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat er geen verband is tussen de doodstraf en het aantal ernstige misdaden dat gepleegd wordt.

Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.

Een derde argument is dat van het aloude ‘oog om oog, tand om tand’. Dat is in een modern rechtsstelsel een oneigenlijke redenering. Straffen worden niet opgelegd uit wraak, maar om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Een rechter dient een zorgvuldige afweging te maken om de juiste straf te bepalen, in het volle besef dat dit voor de slachtoffers niet altijd een genoegdoening kan zijn.

Een voor de hand liggend argument tegen de doodstraf is dat de straf onomkeerbaar is. Altijd bestaat het risico dat een onschuldige wordt geëxecuteerd. In de Verenigde Staten zijn sinds 1973 113 personen uit de dodencel vrijgelaten nadat was gebleken dat zij ten onrechte de doodstraf hadden gekregen. In 23 zaken in de 20e eeuw kwam deze vaststelling pas nadat ze waren terechtgesteld.

Daarnaast blijkt de doodstraf onevenredig vaak zwakkere groepen in de samenleving te treffen. Zo wordt in de VS veel vaker de doodstraf geëist tegen een zwarte dan tegen een blanke dader. Een recent onderzoek toonde aan dat in Philadelphia (VS) de kans op de doodstraf vier keer hoger is voor een zwarte verdachte dan voor een blanke. En terwijl het aantal zwarte en blanke slachtoffers van moord in de VS ongeveer even hoog is, was 82 procent van alle geëxecuteerden sinds 1977 veroordeeld voor moord op een blanke. (...)"
- http://www.amnesty.nl/themas_doodstraf.sht...or%20en%20tegen

http://web.amnesty.org/pages/deathpenalty-info-eng
Sandeman

Iceman1987 schreef:
Sandeman schreef:
Ik sta daar dan recht tegenover jou. Ik heb 10.000, maar ik heb gewerkt voor 200, krijg ik dan 10.000?
:roll:
Nee, onze wetsysteem is gebasseerd op wat iemand verdient als straf.
Ja en dat wetsysteem daar heb ik dus wat problemen mee.
Als we echt een betere mensen van hun willen dan kunnen we beter meer TBS klinkieken bouwen.
Bijvoorbeeld ja.

Criminelen zijn geen "slechte" mensen, ze zijn juist ziek.
Maar daar zijn toch rechters voor? DIe moeten toch uiteindelijk bepalen? Die zijn naar mening rationeel.
Ja maar het gaat hier volgens mij niet over de rechters, maar of je als burger vindt dat de doodstraf opnieuw ingevoerd zou moeten worden.
Ik vraag je niet om de slachtoffer als rechter te laten spelen.
Tja, wat zou er dan gebeuren vraag ik me af? :wink:
Als je echter gaat kijken naar de achtergronden die er meespelen, wordt 't een iets ander verhaal. Als je ervan uitgaat dat meneer Dutroux op precies dezelfde manier is begonnen als wij allemaal, en 't bij hem kennelijk ergens goed fout is gelopen, en als je ziet dat hij daar niet volledig voor verantwoordelijk kan worden gesteld, ga je er als 't goed is ietsje anders tegenaan kijken.
Ieder mens draagt een verantwoordelijkheid. Of wilt gij zeggen dat Bin Laden een slachtoffer is van de maatschapij en vervolging niet nodig is.
Hij is idd onder andere een voortbrengsel zo u wilt een "slachtoffer" van de maatschappij waar hij in leeft en waar wij in leven, dat ten eerste.

Vervolging nodig? Tja, deze man kan wel wat bedenktijd gebruiken binnen een gesloten inrichting denk ik, eens kijken of er nog wat aan te doen valt. Dood hoeft ie zeker niet.
Immers hij moet beter worden gemaakt....
Niks moet, da's altijd afwachten, maar hij dient wel kansen te krijgen vind ik.
Waar ik dan ook benieuwd naar ben is, als je zelf een kindermoordenaar (of wat dan ook) zou zijn, of je dan zèlf ook zou vinden dat je de doodstraf zou "verdienen''?
Ik zelf ja. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn daden.
Door zelf te kiezen voor de dood? Tja, kan me ergens wel voorstellen dat iemand dat zou besluiten, of dat jij dat zou besluiten.

Maar of dat nou neerkomt op "verantwoordelijkheid nemen voor je daden"? Ik vind eigenlijk van niet. Tis juist lekker makkelijk, maak er maar een eind aan, dan is 't allemaal voorbij, voor mij dan.

Maar ik kan me situaties indenken dat iemand gelooft dat ie nooit meer "beter' kan of zal worden, en daardoor voor z'n eigen dood zal kiezen.
Maar hoe kijk jij tegenover de rechtzaak over Saddam? Moet hij NIET de doodstraf krijgen?
Nope, deze man mag echter weleens goed onderhanden genomen worden op het geestelijke vlak, daar kunnen we allemaal vast nog wel iets van leren, al was het maar een beetje over hoe dit soort mensen kunnen ontstaan.
Sandeman

Heren als Dutroux, Sadam en obi wan kenobi Osama Bin Laden testen inderdaad mijn opinie over de doodstraf hevig.
:D kan ik me iets bij voorstellen...
Maar we moeten eerst alle informatie uit deze drie mensen persen als mogelijk.
Hoe? Via martelen? Geen goed idee lijkt me. :roll:
Daarna geef ik er geen bult om of ze nu dood of levenslang krijgen. Mijn ratio zegt levenslang, mijn hart zegt dood.
What's wrong with your heart then? :wink:

Ik neem aan dat het een deel van je hart en/of gevoel is dat "dood" zegt, en niet je gehele hart (hoop ik) :wink:
Sandeman

Sandeman schreef:
Arn0 schreef:Als je trouwens tegen de doodstraf bent maar voor levenslang onder het mom van de humaniteit vind ik trouwens dat je hartstikke hypocriet bent. Iemand levenslang opsluiten is toch heel wat sadistischer dan er gelijk een eind aan maken.
Leg eens uit waarom dat sadistisch zou zijn? :roll:

Tis wel een stukje duurder, dat wel.
Je ontneemt iemand zijn toekomstperspectief, je houdt iemand min of meer in coma zonder de intentie deze daar ooit uit te laten ontwaken.
Valt wel mee dacht ik zo. Het is idd belangrijk om iemand perspectief te laten blijven houden, maar dat kan toch ook binnen een afgesloten omgeving? Mensen kunnen toch best een redelijk leven leiden binnen een gesloten omgeving?
Ik weet niet of je de film Se7en gezien hebt. Daar is iemand een jaar lang kunstmatig in leven gehouden. Dat is toch wel de gruwelijkste dood uit de hele film.
Ja dat was behoorlijk bruut ja, maar dit is toch niet de straf die je in gedachten had voor mensen als ....vul maar in...
Sandeman schreef:

Je moet dan ook niet straffen uit wraak of genoegdoening, maar uit het perspectief van de toekomstige veiligheid van de samenleving.
Mee eens.
Als het voor meer dan 80% vaststaat dat iemand opnieuw in de fout bij vrijkoming, vind ik dat het rechtsysteem de verantwoording heeft dat te voorkomen.
Vind ik ook, door zo'n iemand dan ook niet "vrij" te laten om te doen en laten wat ie wil.
Sandeman schreef:

Dan "verdient" of liever, dan heeft zo'n man nodig om tja, misschien wel de rest van z'n leven binnen muren of hekken door te brengen, maar zorg dan dat ie iig wat te doen heeft en dat ie wellicht nog iets bijdraagt aan de maatschappij.

Waar ik dan ook benieuwd naar ben is, als je zelf een kindermoordenaar (of wat dan ook) zou zijn, of je dan zèlf ook zou vinden dat je de doodstraf zou "verdienen"?
Dus als Hitler vroeger door zijn vader werd geslagen en hem werd gezegd dat dat de schuld van de Joden was, dan was de holocaust toch niet zo erg als dat we dachten?
Die holocaust blijft erg, maar weet je waarom vooral? Omdat het heel goed weergeeft hoe heel veel mensen (soldaten en burgers), verlamd door angst, en verblind door leugens, achter iemand kunnen aanlopen die niet er al te frisse ideejen op nahoudt.

Ik heb hier al eerder discussies over gehad, maar besef goed dat Hitler zelf geen mensen heeft vermoord, hij (en een aantal anderen) heeft mensen er echter wel toe aangezet.
Ik vind het heel gevaarlijk een oordeel te trekken vanuit het werkelijkheidsbesef, het besef van goed en kwaad van de dader.
Ja maar die dader vormt wèl een onderdeel van de maatschappij.
Je moet het bekijken vanuit het perspectief van de maatschappij, wat daar de normen en waarden zijn, het verschil tussen goed en slecht. Anders kan je net zo goed gelijk het hele rechtsysteem afschaffen.
DIT (type) rechtssysteem mogen we dan ook in mijn ogen (grotendeels) afschaffen.

Tuurlijk kun je als samenleving stellen: dit toleren we wel en dat niet. De vraag is vooral hoe je er als samenleving mee omgaat met hetgeen wat niet getolereerd wordt.
wombat

Ik kan het moeilijk geloven dat doden duurder is dan opsluiten.

Het ligt er maar aan hoe je zo'n berekening in elkaar zet.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond
Sandeman

Gr,

Henk
Wil dit nu zeggen dat Henk voor de doodstraf is? :roll:
"Optimism is our moral duty"
nabz

Gr,

Henk
precies, er staat dat een doodstraf 2.8 miljoen dollar kost:S

klopt niet he

onzin site
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!
nabz

Ik vind dat er geen enkele reden is om iemand de doodstraf te geven gewoon nooit!!!
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!
de grijze muis

wombat schreef:

Gr,

Henk
precies, er staat dat een doodstraf 2.8 miljoen dollar kost:S

klopt niet he

onzin site

Er is nmm slechts 1 oorzaak aan te wijzen om genoemde site met links een 'onzinsite' te noemen, zoals een poster ongefundeerd deed en die is, dat zelfs enige elementaire kennis van de engelse taal bij die poster nagenoeg geheel lijkt te ontbreken.

This thesis is meant to stimulate debate.

The Economics of Capital Punishment
puck

K. Jansen schreef:Nederland moet de doodstraf weer invoeren.

Mee eens? of niet mee eens?
Mee oneens, in staten van de VS waar de doodstraf wordt uitgevoerd, zijn onschuldigen ter dood veroordeeld. Voeg daar de klassenjustitie bij en de rassendiscriminatie en je ziet dat het vooral jonge zwarte mannen zijn die ter dood worden veroordeeld. Zorg liever dat er voor iedereeen voldoende perspectief is op een normaal bestaan. Wat lost de doodstraf nu eigenlijk op? Krijg je minder misdaad? Nee, waarom dan toch iedere keer die discussie over doodstraf. En waar leg je de grens, als je iemand met je dronken kop vermoord de doodstraf, maar rijd je hem met je even dronken kop dood dan 240 uur dienstverlening?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”