Ik zag op de afgelopen pagina veel waar ik op wil reageren, ik hoop dat het lukt met de quotes enzo...
Dat is uiteraard jammer, maar om gemeenschappelijke factoren vast te stellen tussen de spontane genezers heb je er meer nodig dan er zijn.
Maar... ben je dan helemaal niet nieuwsgierig? Ik zou zo iemand (met toestemming natuurlijk), bijna letterlijk binnenstebuiten keren om te zien wat ervoor gezorgd kan hebben dat zhij spontaan genezen is. Stel dat je dat bij die zeldzame drie patiënten doet en er blijkt bij alledrie een verhoogd gehalte aan vitamine C (om maar iets stoms te noemen) te zijn, dan kun je daar met in vitro onderzoek toch op verderborduren?
Dat criterium is denk ik niet zo best.. je kunt je voor alle mogelijke behandelingen, effect of niet, laten verzekeren als je maar goed premie wilt betalen. Verzekeraars hebben geen boodschap aan effectiviteit, alleen aan het feit of mensen die zich ergens voor verzekeren gemiddeld meer premie betalen dan ze claimen.
Misschien waar maar ik bedoelde eigenlijk wat in de 'normale' pakketten zit, niet waar je 500 euro per maand voor neer moet tellen. En lees nogmaals de rest van wat ik zei:
bij vrijwel alle verzekeraars is dan medische basiskennis een vereiste
.
"Albert davinci" schreef:Ik vind deze term toch niet neutraal.
'Behandelvorm' impliceert dat het een positief effect heeft. Het probleem is dat dit nu juist niet op een opjectieve methodische wijze is onderzocht.
Béétje haarkloverij... hoe wil jíj het dan noemen? Uiteindelijk gaat het er toch om een verschijnsel aan te duiden zodat iedereen weet waar je het over hebt.
Als je zegt 'alternatieve geneeswijzen' of 'complementaire/additieve behandelmethoden' kun je er nog over discuzeuren of dit nou wel of niet de juiste term is, maar uiteindelijk weet iedereen waar je het over hebt...
k krijg bijna de neiging om te zeggen dat het een verwoede poging is om de aandacht af te leiden van het eerdere onderwerp namelijk de klassieke homeopathie waarvoor geen werkzaamheid is aangetoont en wel degelijk onder de noemer kwakzalverij valt.
Natuurlijk, ik ben een enge alternatieveling die een complot verzint om maar te zorgen dat jullie de waarheid over homeopathie niet ontdekken
De laatste keer dat ik keek, ging de discussie over 'alternatieve geneeswijzen' in het algemeen, niet alleen over homeopathie. Er zijn er meer, weet je, en sommigen daarvan zijn een stuk moeilijker naast je neer te leggen dan homeopathie.
Ik vind het bereiden van medicijnen uit planten iets wezenlijk anders dan het gebruik van de hele plant (zoals ik al zei lijkt dit me niet de plek voor díe discussie), en voor zover ik kan beoordelen wordt kruidengeneeskunde, al dan niet terecht, gewoon nog geschaard onder de alternatieve geneeswijzen en door de meeste regulier artsen volstrekt niet serieus genomen (wat stom is, want in tegenstelling tot homeopathie kan fytotherapie wel interactie geven met regulier medicijnen, maar ook dat is een andere discussie). Als jij ander nieuws hebt hoor ik het graag.
Om dit voorbeeld even door te zetten: 'Alternatieve' aanpak zou dus bestaan uit het verhuizen naar een plaats zonder leidingen, die hebben namelijk een relatie tot kanker. Als iemand dat zou opvolgen en duurder gaat wonen blijft er minder geld over, wordt hij armer en nog ongezonder. Door dit soort adviezen is de weg naar de hel met goede bedoelingen geplaveid.
Nee, met kanker krijgen en het hele ziekteproces doorlopen zijn ze lekker goedkoop uit! Om over het ziekenhuisvoedsel nog maar te zwijgen... Het is toch logisch dat áls er idd een -onontkoombaar- verband tussen deze twee ontdekt zou worden, je dan zou proberen de óórzaak weg te nemen in plaats van te wachten tot ze bij bosjes in het ziekenhuis belanden!?! Dan hoeft men heus niet per se te verhuizen, er zijn ook nog oplossingen te bedenken als het op de één of andere manier beschermen van de huizen of het zorgen dat de straling minder schadelijk wordt (sorry, natuurkunde is niet mijn sterkste kant). Ik vind je aanname dat als iemand verhuist, hij 'dus' ook minder geld overhoudt en ongezonder gaat leven, ook niet echt wetenschappelijk trouwens; for all you know gaat hij wel biologisch zijn eigen groenten kweken... goedkoper en gezonder kan niet, zou ik zeggen. Just to show the other side... pi.gif
In het kort komt het er op neer dat het bewustzijn via de neuronen en hormonen veel meer invloed op het somatische blijkt uit te oefenen dan dat men pak hem beet 10-20 jaar geleden dacht.
correctie: dan de regulier medische wereld 10-20 jaar geleden dacht. Die idiote geitenwollensokkentypes riepen dat dus 20 jaar geleden al wél, maar werden uiteraard niet serieus genomen. Zelfde geldt voor de relatie tussen suikerinname, hypoglykemie-klachten: alternatief riep 10-20 jaar geleden al dat men zich regelrecht de suikerziekte invrat met dit gedrag; regulier was hypoglykemie een non-item. Nu, 10-20 jaar later, zie je al die mensen die toen hypoglykemie-klachten hadden (maar van de dokter gewoon maar een suikerklontje moesten nemen), nu terug op de DMII-afdeling met volkomen uitgeputte B-cellen...oeps!
Hier:
Ik zwijg nu nog over de winst die te behalen zou zijn wanneer we werkerlijk mensen beter zouden kunnen leren hoe ze hun destructieve gedrag kunnen wijzigen; obesitas, verslavingen...
kan ik het dan ook alleen maar hartgrondig mee eens zijn...