albert davinci
Artikelen: 0

Re: Orgaandonatie

Volgens mij zou het beste systeem zijn als je bij het verlengen van het paspoort gewoon de vraag zou moeten beantwoorden ofdat je wel of niet donor wilt zijn met 2 keuzemogelijkheden: ja en nee. Dan kiest in ieder geval iedereen. Nu zijn er veel mensen die de keuze als het ware uitstellen omdat ze weten dat de nabestaanden het wel zullen beslissen als je zelf niet kiest. Overigens gebeurt dat uitstellen vaak met goede redenen.

Daarnaast zou er de vrijheid moeten komen om zelf te bepalen wat ze wel en niet met jouw organen mogen doen als jij donor zou willen worden.

Ik voelde er zoiezo niet veel voor om donor te worden vanwegen mijn levensovertuiging maar wat voor mij de reden was dat ik er zelfs niet over na dacht is het feit dat ik niet zelf mag bepalen waarvoor ze mijn organen wel en niet mogen gebruiken.

Voorbeeld hiervan:

- Stel dat er 2 mensen zijn die een lever van mijn type (afstoting) nodig hebben. Één van hen is een alcoholist, de ander is een slachtoffer van een ziekte waar hij niets aan kan doen. Dan heb ik liever dat mijn lever naar die 2de persoon gaat, temeer omdat maar weinig alcoholisten van de alcohol afblijven na zo'n levertransplantatie.

- Stel dat er 2 patiënten zijn die een nier van mijn type nodig hebben, één is een kind van 10 jaar oud met een goed toekomstperspectief als hij die nier krijgt, de ander is 80 jaar oud, dan heb ik liever dat mijn nier naar dat kind toegaat.

Bij een overschot aan organen zou dit voor mij geen probleem zijn maar zogauw er een tekort is wil ik zeggenschap waar mijn organen voor gebruikt zouden worden.
Rogier

100% eens met 1207, ik wilde precies hetzelfde antwoorden :)

Ik ben best voor keuzevrijheid wat betreft orgaandonatie: je mag zelf weten of je voor of tegen bent. Als je tegen bent, hoef je geen organen te doneren. Maar dan ontvang je natuurlijk ook niks, je was immers TEGEN orgaandonatie!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

wat nou als je gelooft in leven na de dood?
Ik respecteer ieders geloofsovertuiging, maar besef wel dat je hiermee mensen die wanhopig zitten te wachten een kans ontneemt omdat jij je organen liever laat verbranden of onder de grond laat wegrotten.

Patiënten die op een orgaan zitten te wachten geloven in leven VOOR de dood.
Is de veronderstelling juist dat niet geregistreerden wel willen, maar te laks zijn? Geenszins.
Oneens. Ik ben zelf zo'n voorbeeld: als ik word doodgereden mogen ze me helemaal leegscheppen, maar ik heb geen donorcodicil ingevuld (staat op een heel lang lijstje van "moet nog steeds een keer doen").

M'n vriendin en familie kennen mijn standpunt trouwens wel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

albert davinci schreef:- Stel dat er 2 mensen zijn die een lever van mijn type (afstoting) nodig hebben. Één van hen is een alcoholist, de ander is een slachtoffer van een ziekte waar hij niets aan kan doen. Dan heb ik liever dat mijn lever naar die 2de persoon gaat, temeer omdat maar weinig alcoholisten van de alcohol afblijven na zo'n levertransplantatie.

- Stel dat er 2 patiënten zijn die een nier van mijn type nodig hebben, één is een kind van 10 jaar oud met een goed toekomstperspectief als hij die nier krijgt, de ander is 80 jaar oud, dan heb ik liever dat mijn nier naar dat kind toegaat.

Bij een overschot aan organen zou dit voor mij geen probleem zijn maar zogauw er een tekort is wil ik zeggenschap waar mijn organen voor gebruikt zouden worden.
Hmm, daar kom je in een zeer schimmig gebied, waar je een soort oordeel moet vellen over welk leven je meer waard vindt.

Ik heb ook een tijd zo gedacht: ik sport veel en leef gezond, en als ze mijn longen zouden doneren zullen die waarschijnlijk terecht komen bij één of andere kettingroker. Dat zag ik niet zitten, maar inmiddels denk ik er anders over. Om twee redenen:

1. Op die manier leef ik op een bepaalde manier voort. In ieder geval mijn longen, dus dan ben ik er niet alleen voor mezelf (tijdens m'n eigen leven) goed mee omgegaan maar heeft een ander er ook nog wat aan. En misschien nog wel meer van mij, want je weet niet hoe veel er van mij(n karakter, of zelfs "geest") misschien wel in mijn organen zit.

Het argument wat op die site werd genoemd, dat misschien een deel van je wezen wel in je organen huist, zou voor mij eerder een argument zijn om zelf geen donororganen te accepteren, dan mijn eigen organen weg te geven.

2. Het is niet aan mij om te oordelen dat een ander geen tweede kans verdient. Misschien leert hij ervan, of kan hij vele anderen ervan overtuigen niet hun longen te asfalteren of hun lever kapot te zuipen. (of om orgaandonor te worden)

En trouwens, je weet niet bij wie het terecht komt. Als is de kans nog zo klein dat je er een "onschuldig" mens (dus niet roker/alcoholist/enz) met nog een heel leven voor zich mee redt, dan is dat toch al de moeite waard?

Dat opnieuw stellen van de vraag bij het verlengen van je paspoort is trouwens wel een goed idee. Liefst telkens opnieuw vragen (alleen aan niet-donoren) bij iedere keer dat men verlengt. Op die manier maak je het nog laagdrempeliger voor iedereen om een keer ja te zeggen.
Veertje

Er zijn twee topics samengevoegd omdat de overlap groot was, zie http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=172310#172310. Vriendelijk verzoek om ook de eerste 5 pagina's te bekijken. Excuus voor het ongemak.]
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
GJ_

Dat opnieuw stellen van de vraag bij het verlengen van je paspoort is trouwens wel een goed idee. Liefst telkens opnieuw vragen (alleen aan niet-donoren) bij iedere keer dat men verlengt.
Waarom alleen aan niet donoren vragen???? Mogen donoren niet om heroverweging gevraagd worden?

Als je het iedere keer opnieuw vraagt ben je verplicht het aan iedereen te vragen.

Begrijp me niet verkeerd, er kunnen me geen donoren genoeg zijn.
Programmers don't byte, they nibble a bit
Rogier

Waarom alleen aan niet donoren vragen???? Mogen donoren niet om heroverweging gevraagd worden?
Waarom zou je?

Natuurlijk mogen donoren hun mening herzien, maar waarom zou je dat "uitlokken"?
Als je het iedere keer opnieuw vraagt ben je verplicht het aan iedereen te vragen.
Vind ik niet. Je mening mogen herzien is iedereens recht, maar er iedere keer expliciet om gevraagd worden toch niet per se?
albert davinci

Hmm, daar kom je in een zeer schimmig gebied, waar je een soort oordeel moet vellen over welk leven je meer waard vindt.  
Helaas, door de schaarste moet ik wel. Als ik dan toch organen moet afstaan dan wil ik graag dat mijn organen zo veel mogelijk nut doen voor de ander. Nu is het gevaarlijk zogauw je kwanteit met kwaliteit gaat vergelijken maar ik stel rustig dat het nut voor een kind van 10 dat dan helemaal gezond oud kan worden groter is dan voor een mens van 75 die al versleten is doordat hij al verschillende ziekten heeft gehad en voor wie zo'n orgaan alleen maar een uitstel van sterven is in een miserabele toestand.

En ja, die alcoholist mag van mij rustig een 2de kans krijgen. Ofdat hij er recht op heeft dat weet ik niet zeker, in ieder geval heeft de maatschappij de plicht om hem een 2de kans te geven. Ik geloof sterk in het belang van vergeven en barmhartig zijn en ik probeer ook altijd om daar zelf het goede voorbeeld in te geven, daar heb ik gelukkig geen religie voor nodig :wink:

Ik besef maar al te goed dat het leven soms uitdagingen biedt waarbij mensen de verkeerde keuze maken zonder het kwaad te bedoelen en dat ze door hun zwakte niet tijdig hun gedrag bij kunnen sturen. Ik zie ook heel goed mijn eigen tekorten in wat er voor zorgt dat ik anderen hun tekorten vrij makkelijk kan aanvaarden zolang de intenties goed zijn.

Dan kom ik dus weer met het probleem van de schaarste, als één een slachtoffer is van pech en met die transplantatie zeker weer gezond kan leven en de ander het aan zichzelf te wijten heeft en waarschijnlijk mijn lever ook nog eens gaat beschadigen dan is bij schaarste die keuze niet zo moeilijk hoe pijnlijk het ook is om tegen één nee te moeten zeggen.

Inderdaad, het is niet fijn om zo te moeten oordelen. Het liefst zou ik hebben dat we nu al organen konden kweken maar zolang die schaarste er is wil ik zelf uitmaken wat ze met mijn organen doen. Nog iets wat ik niet eerder heb gemeld, ik vind het ook essentiëel dat ik zelf bepaal ofdat ze mijn restanten enkel voor medische doeleinden mogen gebruiken of bijvoorbeeld ook voor scholingsactiviteiten, cosmetische ingrepen die medisch gezien onnodig zijn enz.

Ik ben benieuwd ofdat dit voor meer mensen een afweging is geweest bij de beslissing.
Herodotus

Als een rups een vlinder wordt zou die dan ook tegen de beestjes die aan zijn cocon lopen te vreten zeggen: "dat is dan twee euro"

Of als een mens een afgeworpen slangehuid vindt om een tasje van te maken, dat dan die slang in zijn voet bijt en zegt: "die wil ik cremeren"

Mensen zijn rare wezens. Fokken dieren naar hartelust om dode overblijfselen te consumeren, en zijn bang dat hun dode overblijfselen niet met respekt behandelt worden. Laat me niet lachen. In onze angst voor de dood (waar dieren natuurlijk geen last van hebben) snijden, klonen en transplanteren we naar hartelust, net zoals het ons uitkomt. Als we onze tocht naar de hemelpoort nog maar ff kunnen uitstellen.

Nou, als ik sterf mogen ze van mij alles met me doen. Ze doen maar, hebben ze mijn toestemming niet voor nodig.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Assassinator

Muah, dode overblijfselen eten is niet zo raar, gewoon deel van onze plek in de voedselketen. Heb er ook geen probleem mee als een wolf, tijger, leeuw, haai of krokodil een mens opeet. We zijn nog steeds deel van dezelfde biotoop. Toch heb ik een beetje angstig gevoel bij orgaandonatie, ik weet het niet hoor. Gelukkig heb ik nog 2 jaar om erover na te denken :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
albert davinci

Muah, dode overblijfselen eten is niet zo raar, gewoon deel van onze plek in de voedselketen. Heb er ook geen probleem mee als een wolf, tijger, leeuw, haai of krokodil een mens opeet. We zijn nog steeds deel van dezelfde biotoop. Toch heb ik een beetje angstig gevoel bij orgaandonatie, ik weet het niet hoor. Gelukkig heb ik nog 2 jaar om erover na te denken :)
Dat is meer iets voor een andere draad in een andere rubriek maar als je er toch over begint, een mens is itt tot de dieren die jij noemt geen roofdier. Het is maar de vraag in hoeverre wij deel uitmaken van een biotoop, wij leven niet in een evenwichtig systeem met andere dieren samen, wij manipuleren het systeem zoals het ons uitkomt.

De mens heeft itt de meeste andere dieren een sterke intelligentie en een sterk zelfbewustzijn en daarom is het ook niet a priori natuurlijk voor de mens om vlees te eten. Het is niet dat we ons instinct volgen, we kiezen er bewust voor om wel of niet vlees te eten. Zelf eet ik bewust geen vlees. De meesten van ons hebben gelukkig geen vlees nodig bij een gezond diëet. Vrouwen moeten iha iets voorzichtiger zijn als ze vegetariër worden door het maandelijkse bloedverlies.

Terug ontopic:

Herodotus
en zijn bang dat hun dode overblijfselen niet met respekt behandeld worden
Dat is lang niet het enige motief. Het gaat ook oa om de consequenties (metafysisch) en het recht op zelfbeschikking.
Rogier

Dat is lang niet het enige motief. Het gaat ook oa om de consequenties (metafysisch) en het recht op zelfbeschikking.
Ok, als we dan rekening houden met ieders opvattingen over metafysische gevolgen van orgaandonatie, wat vind je dan van wat ik hierboven voorstelde: iedereen heeft keuzevrijheid wat betreft orgaandonatie: je mag zelf weten of je voor of tegen bent. Als je tegen bent, hoef je geen organen te doneren. Maar dan ontvang je natuurlijk ook niks, je was immers TEGEN orgaandonatie!
Gijs

Ger schreef:Nee.

Voor mensen die geen problemen hebben met orgaandonatie komt het misschien vreemd over, maar ik wil absoluut niet dat een deel van mijn lichaam uit mij verwijderd wordt. Net zoals ik niet zou willen leven met, laten we zeggen, een hart van iemand anders. Mijn lichaam moet zich als één geheel ontwikkelen, als één geheel sterven en als één geheel vergaan.

Vergelijk het met mensen die absoluut zeker begraven willen worden na hun dood, en per se niet gecremeerd willen worden (wil ik ook niet trouwens). Hoewel cremeren misschien efficienter is, dan respecteer je toch ook hun wens om ze te begraven? Ook bij landen waar ze nog wel aan de doodstraf doen respecteren ze deze laatste wens.

Ja maar bestaat een lichaam wel uit één geheel? Volgens mij bestaan we gewoon uit onderdelen die je ook weer in elkaar zou kunnen zetten net als een auto. Ik zie mijn lichaam altijd graag als een machine. Als ik niks meer aan die machine heb dan mag iemand anders hem hebben. Netzoiets als een tweedehands auto. Ik ben daarom ook voor verplichting. Ik zie het als de grootste vorm van egoisme om iemand dood te laten gaan terwijl je kunt helpen. En je kunt niet zomaar helpen maar je kunt helpen zonder dat jij er nadeel van hebt.
Elke

Nu is het gevaarlijk zogauw je kwanteit met kwaliteit gaat vergelijken maar ik stel rustig dat het nut voor een kind van 10 dat dan helemaal gezond oud kan worden groter is dan voor een mens van 75 die al versleten is doordat hij al verschillende ziekten heeft gehad en voor wie zo'n orgaan alleen maar een uitstel van sterven is in een miserabele toestand.
Over het algemeen wordt hier ook wel een beetje naar gekeken. Een hartpatiënt van 80 wiens enige kans op een beter leven bestaat in de vorm van een harttransplantatie zal deze toch niet krijgen. Er zijn immers veel te weinig hartdonoren en dan wordt het hart wel gegeven aan iemand die jonger is (en daardoor vaak ook in betere conditie verkeerd en dus meer kans heeft op een succesvolle transplantatie).
Destiny is but a word created by man to accept reality
Ger

Ja maar bestaat een lichaam wel uit één geheel? Volgens mij bestaan we gewoon uit onderdelen die je ook weer in elkaar zou kunnen zetten net als een auto. Ik zie mijn lichaam altijd graag als een machine. Als ik niks meer aan die machine heb dan mag iemand anders hem hebben. Netzoiets als een tweedehands auto. Ik ben daarom ook voor verplichting. Ik zie het als de grootste vorm van egoisme om iemand dood te laten gaan terwijl je kunt helpen. En je kunt niet zomaar helpen maar je kunt helpen zonder dat jij er nadeel van hebt.
Gijs, doe mij en de rest hier een plezier en lees de rest van het topic even goed door. Dan zul je mijn argumenten zien en begrijpen hoe ik er tegenaan kijk. Dit is geen kwestie van egoïsme, maar van opvatting. Net het verschil waarom poppetje A op SP stemt, poppetje B op PVV, poppetje C Christen is en poppetje D Jood.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”