Volgens mij zou het beste systeem zijn als je bij het verlengen van het paspoort gewoon de vraag zou moeten beantwoorden ofdat je wel of niet donor wilt zijn met 2 keuzemogelijkheden: ja en nee. Dan kiest in ieder geval iedereen. Nu zijn er veel mensen die de keuze als het ware uitstellen omdat ze weten dat de nabestaanden het wel zullen beslissen als je zelf niet kiest. Overigens gebeurt dat uitstellen vaak met goede redenen.
Daarnaast zou er de vrijheid moeten komen om zelf te bepalen wat ze wel en niet met jouw organen mogen doen als jij donor zou willen worden.
Ik voelde er zoiezo niet veel voor om donor te worden vanwegen mijn levensovertuiging maar wat voor mij de reden was dat ik er zelfs niet over na dacht is het feit dat ik niet zelf mag bepalen waarvoor ze mijn organen wel en niet mogen gebruiken.
Voorbeeld hiervan:
- Stel dat er 2 mensen zijn die een lever van mijn type (afstoting) nodig hebben. Één van hen is een alcoholist, de ander is een slachtoffer van een ziekte waar hij niets aan kan doen. Dan heb ik liever dat mijn lever naar die 2de persoon gaat, temeer omdat maar weinig alcoholisten van de alcohol afblijven na zo'n levertransplantatie.
- Stel dat er 2 patiënten zijn die een nier van mijn type nodig hebben, één is een kind van 10 jaar oud met een goed toekomstperspectief als hij die nier krijgt, de ander is 80 jaar oud, dan heb ik liever dat mijn nier naar dat kind toegaat.
Bij een overschot aan organen zou dit voor mij geen probleem zijn maar zogauw er een tekort is wil ik zeggenschap waar mijn organen voor gebruikt zouden worden.