Over de bijbel en god wil ik het niet hebben, dat heeft absoluut niets met dit topic te maken
??:
Grijze muis, dat is een mooie link die je hier geeft
Ik ga deze link elders op het forum ook plaatsen.
Op zich staat er niets nieuws voor mij maar het staat wel allemaal mooi bij elkaar en de getallen en sommige nuances zijn wel interessant.
Een beetje vreemd gesteld, een volk? in een japans dorp? Welk onderzoek? Komt het voor in PUBMED?
De japanners zijn degenen die de meeste eieren eten ter wereld, gevolgd door de Chinezen, misschien kwam het ontbreken van hart en vaatziekten wel daardoor.
Het gaat niet over Japanners, het gaat over dat ene groepje Japanners die in dat dorpje wonen. Ik weet niet hoe de situatie anno 2007 daar is. Wat ik weet is dat deze mensen zo arm zijn/waren dat ze noodgedwongen leven/leefden van wat daar verbouwd werd/wordt.
Dat is tofu, groenten en zeewier. Een noodgedwongen dieet. Een ander feit is dat hart- en vaataandoeningen daar niet voorkomen.
De conclusie die je daarui kan trekken is dat dat dieet het risico op hart- en vaataandoeningen zeer sterk reduceert.
Bron? Mijn professor medische psychologie die een boek heeft geschreven en van dat onderzoek melding maakt in zijn boek.
Ik vermoed dat het in PUBMED zal staan maar ik ga niet heel dat boek opnieuw lezen om de professor zijn bron te achterhalen. De referentielijst is nogal uitgebreid.
Bron: In wankel evenwicht. Boudewijn van Houdenhove. Subtitel: over stress, levensstijl en welvaartsziekten.
ISBN: 90 203 6020 2
Iedereen die goesting heeft kan nu zelf lezen en oordelen
De gezondheidseffecten van soja zijn nog niet helemaal duidelijk. Feit is dat soja veel nuttige voedingsstoffen bevat, mogelijk zijn er nog bijkomende positieve en/of negatieve gezondheidseffecten. Zie oa
http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean#Soy_controversy waar er redelijk uitgebreid op wordt ingegaan.
Van vlees is in ieder geval al bewezen dat het lang niet altijd gezond is, vooral als je hoofdzakelijk vet varkensvlees of rundvlees eet en dat ook nog in veel te grote porties (oa vanwege de verkeerde verhouding vetzuren).
Op dit moment gok ik dan toch maar op soja als het mij om mijn gezondheid zou gaan
Maar ja, zeker weten we het nu niet.
Je hebt overigens gelijk dat veel artsen niet goed zijn in statistiek. Ik moet daar wel bij vertellen dat dit vooral geldt voor de artsen van de oude stempel. Tegenwoordig krijg je op veel medische faculteiten ook het vak statistiek, overigens een vak waar bij ons opvallend veel mensen met opvallend veel gemak voor slagen (ik zal de reden maar in het midden laten).
Men eet in Japan nauwelijks tofu, maar sojaproducten in een gefermenteerde vorm, zoals tempeh, miso en natto, waarin door het fermentatieproces bestanddelen, die geen goede invloed lijken te hebben op de aanmaak van serotine en melanine verdwenen zijn en die de pseudo oestrogenen voor het overgrote deel neutraliseren.
Goed om te weten
Ik zal dat dan toch maar weer eens proberen. Ik heb tempeh altijd wat minder lekker gevonden dan soja maar als het gezonder lijkt te zijn dan zou ik dat toch wel eens in mijn dieet moeten opnemen.
Er is nog een zeer interessant alternatief: quorn. Het lijkt volgens veel mensen (Ger is het er niet helemaal mee eens
) nogal op kip, zowel qua structuur als qua smaak. Je kan het in practisch alle gerechten stoppen, het heeft een goede eiwitwaarde en voor zo ver ik het weet is er (vooralsnog?) geen controverse over mogelijk nadelige gezondheidseffecten. Het nadeel van quorn is dat het wat duurder is dan de alternatieven.
Je hoeft natuurlijk ook niet elke dag een vegetarische vervanger te eten zolang je maar genoeg melkproducten en eiëren inneemt (moet wel een paar keer per week). Ook zonder vegetarische vervangers en vlees kan je lekker koken.
Persoonlijk zou ik bij zo'n gerecht het vlees of de vervanger niet missen.