always schreef:Maar je zou zo'n klok toch wel kunnen maken die echt de tijd weergeeft?
Dat kan, maar het wordt dan wel een heel grote klok, zonder veel praktisch nut. Licht gaat nu eenmaal heel erg snel, dus als je een klok wil maken die meet hoe lang het duur voor een lichtflits heen en terug is, moet je of heel erg snel kunnen meten, of een heel grote klok maken. Voor een ding zonder praktisch nut wordt dat een beetje kostbaar.
Nogmaals: Het idee van een lichtklok is dat het de basis vormt voor een gedachtenexperiment. Een niet bestaand ding, dat ook helemaal niet hoeft te bestaan want aan de hand van het plaatje in onze gedachten kunnen we alle wiskunde afleiden die we nodig hebben. Dat is het, niet meer en niet minder.
Ik begrijp niet waarom je die afbuiging niet zou kunnen zien. In je laatste plaatje zie je die afbuiging toch?
Dat plaatje is een sterk overdreven weergave van de situatie. Enkel en alleen bedoeld om schematisch te laten zien wat er gebeurt: Sta je stil ten opzichte van de lichtbron, dan gaat het licht rechtdoor, beweeg je, dan gaat het licht ook rechtdoor maar onder een hoek, is er sprake van een versnelling, dan wordt het licht afgebogen.
In werkelijkheid is het schuin of krom lopen helemaal niet zo sterk. Bovendien: hoe zie je een lichtstraal van de zijkant??
Maar, het ging er niet over of je de afbuiging zou kunnen zien of waarnemen. Waar het om ging is dat het niet zo is dat er klokken geconstrueerd worden die op basis van dat principe de tijd meten.
Ook voor de ART geldt dat als men het over klokken heeft die dingen doen, het over gedachtenexperimenten gaat met hypothetische instrumeten, bedoeld om de benodigde formules mee af te leiden. Dáár draait het allemaal om.
Kijk nog eens naar dat plaatje. De rode lijn in het plaatje in bericht #31 in dat topic loopt toch
SCHUIN, of ben ik nu gek?
Ik wil iets afspreken. Vóór je op dit bericht reageert of een verwante vraag stelt, denk er dan eerst eens een dagje over na. Gebruik die dag om, rustig, alles terug te lezen wat er over het onderwerp in het topic (of andere topics) is geschreven. Je stelt een hele karrevracht aan vragen, terwijl het antwoord op die vragen al eerder is gegeven, of omdat je jezelf in de war brengt omdat je slordig leest.
Dat is, ik heb er geen ander woord voor, respectloos naar degenen die moeite doen om een verhelderend antwoord te typen.