CoenCo
Technicus
Artikelen: 0

Re: cilinders

ukster schreef: di 17 aug 2021, 19:09 Ik denk dat het uiteindelijk dit is:
drie cilinders.png
1.png
2.png
Ik vind hem mooi zo.
Maar zit even te puzzelen welk assenstelsel/afleiding je nu gebruikt hebt. Het lijkt erop alsof je mijn truukje (assenstelsels van mechanisme ipv wereld) gebruikt hebt, maar misschien heb je een andere aanpak gebruikt. Kan je dat nog iets toelichten?
Hypercharge

wnvl1 schreef: wo 18 aug 2021, 00:32 Afbeelding

In geval van 3 cilinders heb je dit dacht ik. Maar ik moet er terug over nadenken een andere keer want denk dat er iets mis is.
Ik denk dat er ook hier een extern koppel aan beide kanten aanwezig is. Als de drie rollen los zwevend samengebracht zouden worden zal de drieeenheid (spel ik dat goed?) gaat zij roteren om de middelste heen. Zodat het totale hoekimpulsmoment behouden blijft. Maar de Aarde verhinderd dit. Die neemt 2/3 van het totale impulsmoment tot haar.
Alle materie bevat magisch stof
Hypercharge

ukster schreef: di 17 aug 2021, 19:09 Ik denk dat het uiteindelijk dit is:
drie cilinders.png
1.png
2.png
Er meot wel worden bij vermeld dat Iw (I omega; moet nog even uitvinden hoe propere notatie te gebruiken) een vector is (omdat omega dat is).
In de somformule wordt een som van hoekimpulsmomenten gegeven (dus niet van stoten L12, L13, etc.). Deze som is nul voor vier draaiende cilinders. Het is interessant te bekijken waar de kinetische energie heengaat. Voor even n verdwijnt deze geheel uit de rollen. Wat als het n tandwielen waren? Geen wrijving. Maar...? Interne wrijving?
Xilvo
Moderator

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 09:04 Het is interessant te bekijken waar de kinetische energie heengaat. Voor even n verdwijnt deze geheel uit de rollen.
Dat is al een paar keer uitgelegd. Voor heen deel in warmte, door wrijving. Een ander deel komt ten goede aan rotatie-energie van de achtergrond (wereld) waarop de assen geplaatst zijn. Hoe groter en zwaarder die wereld hoe minder energie er heen gaat.
Hypercharge

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 11:17
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 09:04 Het is interessant te bekijken waar de kinetische energie heengaat. Voor even n verdwijnt deze geheel uit de rollen.
Dat is al een paar keer uitgelegd. Voor heen deel in warmte, door wrijving. Een ander deel komt ten goede aan rotatie-energie van de achtergrond (wereld) waarop de assen geplaatst zijn. Hoe groter en zwaarder die wereld hoe minder energie er heen gaat.
Ik bedoel als er geen wrijving is, zoals met tanwielen.
Xilvo
Moderator

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 11:20
Dan is het niet mogelijk. De tanden moeten dan perfect elastisch zijn en twee wielen gaan met de tanden in elkaar trillen met een energie gelijk aan de oorspronkelijke rotatie-energie.
Hypercharge

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 11:24
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 11:20
Dan is het niet mogelijk. De tanden moeten dan perfect elastisch zijn en twee wielen gaan met de tanden in elkaar trillen met een energie gelijk aan de oorspronkelijke rotatie-energie.
Dit vat ik niet helemaal. Twee gelijkdraaiende (of even n) kunnen in elkaar grijpen en tot stilstand komen. Ze worden dan even vervormd.
Xilvo
Moderator

Als die vervorming elastisch is dan blijven ze trillen.
Als die inelastisch is dan wordt de rotatie-energie in warmte omgezet.
Hypercharge

Precies! De vermormingen blijven trillen. Als er geen energie lekt.
Xilvo
Moderator

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 11:47 Precies! De vermormingen blijven trillen. Als er geen energie lekt.
Leuk hoe je wat ik schreef als een eigen ontdekking presenteert.
Hypercharge

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 11:54
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 11:47 Precies! De vermormingen blijven trillen. Als er geen energie lekt.
Leuk hoe je wat ik schreef als een eigen ontdekking presenteert.
Eigen ontdekking? U zei het al voor mij. Er werd alleen niet goed duidelijk wat je bedoelde. Daarom herhaalde ik het. Wat heeft u tegen mij? Ik voel een wrange ondertoon in al uw reacties op mij.
Xilvo
Moderator

"Precies!" wordt doorgaans gebruikt in de betekenis "net als wat ik ook al dacht/zei".
Maar mogelijk bedoelde je het hier anders.
Hypercharge

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 12:12 "Precies!" wordt doorgaans gebruikt in de betekenis "net als wat ik ook al dacht/zei".
Maar mogelijk bedoelde je het hier anders.
Of in de betekenis dat je iemand gelijk heeft en je dat zelf ook ziet.
wnvl1

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 08:53

In geval van 3 cilinders heb je dit dacht ik. Maar ik moet er terug over nadenken een andere keer want denk dat er iets mis is.
Ik denk dat er ook hier een extern koppel aan beide kanten aanwezig is. Als de drie rollen los zwevend samengebracht zouden worden zal de drieeenheid (spel ik dat goed?) gaat zij roteren om de middelste heen. Zodat het totale hoekimpulsmoment behouden blijft. Maar de Aarde verhinderd dit. Die neemt 2/3 van het totale impulsmoment tot haar.
Als die cilinders in een horizontale geleider zitten, dan bestaan de reacties toch alleen maar uit verticale krachten op de individuele cilinders. Twee Reactie krachten tesamen op twee verschillende cilinders kunnen wel een koppel vormen. Ik zie dus niet in waar het extern koppel aan beide kanten vandaan zou komen.
Hypercharge

wnvl1 schreef: wo 18 aug 2021, 13:12
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 08:53

Als die cilinders in een horizontale geleider zitten, dan bestaan de reacties toch alleen maar uit verticale krachten op de individuele cilinders. Twee Reactie krachten tesamen op twee verschillende cilinders kunnen wel een koppel vormen. Ik zie dus niet in waar het extern koppel aan beide kanten vandaan zou komen.
De Aarde geeft dat koppel. Als reactie gaat zij iets meer draaien.

Terug naar “Klassieke mechanica”