Hallo Hans,
Onderstaande links mijn uitvoerige onderzoekjes. Zoals inmiddeld bekend komt dit door verwaarloozing van:
\(dy\) waardoor assymetrisch element:
\(x^2/r^2\) overblijft. Enige verwijzing naar mijn onderzoekjes waren wel zo net geweest denk ik.
viewtopic.php?f=66&t=212787
viewtopic.php?f=66&t=212826
Recap zoals te lezen in mijn eerdere berichten (zie links onderstaand).
Uit mathpages (twee pieken:
Mathpages 8-09) en en uit Puntjes afleiding en deels Wiki (heb allen vergeleken, nagelopen en stemmen overeen) dan komt de volgende complete matrix uit Schwarzschild (in: t, x, y, z) en vind dat eigenlijk de meest overzichtelijke methode. Deze staat ook in
Mathpages 6-06 (waar 8-09 naar ref.):
$$g=\begin{bmatrix}\boxed{1} & 0 & 0 & 0 \\ 0 & \boxed{ -1} & 0 & 0 \\ 0 & 0 & -1 & 0 \\ 0 & 0 & 0 & -1 \end{bmatrix} - \frac{r_s}{r} \begin{bmatrix}\boxed{1} & 0 & 0 & 0 \\ 0 & \boxed{\kappa x^2} & \kappa xy & \kappa xz \\ 0 & \kappa yx & \kappa y^2 & \kappa yz \\ 0 & \kappa zx & \kappa zy & \kappa z^2 \end{bmatrix} \\ \kappa=\frac{1}{r^2 \left(1- \frac{r_s}{r} \right)} $$
Hoe ik begrijp, men maakt alleen gebruik van de termen met de box. Dus zonder
\(dy\) met als resultaat een niet symmetrisch model door:
\(x^2/r^2\) omdat de rest allemaal als functie van
\(r\) is. Door:
\(x^2/r^2\) ontstaan de pieken (zie mijn eerdere reply) hoe ik begrijp en kan zelfs
\(x^2/r^2=1\) gesteld worden en krijg je maar een piek (empirisch gevonden). Met en zonder
\(x^2/r^2\) dezelfde afbuighoek.
Intuitie 1: indien men
\(dy\) meeneemd dat betekend dat men wederom een symetisch geheel krijgt vermoedelijke iets dergelijks als:
\(x^2+y^2=r^2\) wat resulteerd in:
\(r^2/r^2=1\).
$$g_{tt}=\left( \frac{d \tau}{dt} \right)^{2}=1-\frac{r_s}{r}
\\
g_{xx}=\left( \frac{d \tau}{dx} \right)^{2}=-1-\frac{r_s}{r}\frac{x^2}{r^2}\left(
\frac{1}{1-r_s/r} \right) $$
$$c(r)=\frac{dx}{dt}=\sqrt{-\frac{g_{tt}}{g_{xx}}}
\\
c(r)=\sqrt{\frac{1-\frac{r_s}{r}}{1+\frac{r_s}{r}\frac{x^2}{r^2}\left(
\frac{1}{1-r_s/r} \right)}}$$
En tenslotte de hoekverdeling
\(d \varphi /dx\) en
\(r^2=x^2+y^2\) waar het om gaat (welke ik numeriek oplos):
$$\frac{\partial c(r)}{\partial y}= \frac{d \varphi}{dx}$$
--------------------------------------------------
Tevens jouw laatste formule is een beetje vreemd het lijkt erop dat je polaire (Schwarzschild) and Carthethesich (Schwarzschild) aan het mixen bent. Dus eigenlijk mixen:
\(d \varphi/dr\) en
\(d \tau /dx\), maar komt zelfde resultaat.
viewtopic.php?p=1142211#p1142211
\(g_{xx}\) naar mijn weten is
niet:
$$g_{xx} \neq -(1-2m/r)$$
Jouw formule vereenvoudigd:
$$c(r)=\sqrt{\frac{1-2m/r}{(1-2m/r)^{-1}}}=1-2m/r$$
Maar uit jouw formule komt inderdaad een piek en de correcte afbuighoek
\(1,75"\).