Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Aandrijftijdstip van de A'dam lookout swing

zou goed dikke olie kunnen zijn waardoor de demping bij koude te groot was. Dat zou er dan weer op kunnen wijzen dat er een vrijloop klep in zat waardoor de zuiger vrij kon bewegen zonder aandrijving, maar dan wel last had van visceuze olie misschien. maar ook dat is weer een theorie waarvan je graag bevestiging wilt vanuit de werkelijke implementatie.
wnvl1

Als je nu gaat voor een niet-hydraulische oplossing, hoe zet je dan best de rotationele beweging van de motor om in een schommelbeweging die na het opstarten langzaam toeneemt?
HansH

wnvl1 schreef: ma 02 sep 2024, 21:44 Als je nu gaat voor een niet-hydraulische oplossing, hoe zet je dan best de rotationele beweging van de motor om in een schommelbeweging die na het opstarten langzaam toeneemt?
je bedoelt denk ik koppel als functie van de tijd en niet de constructie?
wnvl1

Mijn vraag gaat over de mechanische constructie.
HansH

wnvl1 schreef: ma 02 sep 2024, 22:28 Mijn vraag gaat over de mechanische constructie.
ik zou het zo doen:
stilstand
stilstand 496 keer bekeken
de motor is via een ketting gekoppeld aan een rol en de ketting is verbonden met de scharnier van de schommel.
zo kan het scharnierpunt van links naar rechts verplaatst worden door de motor. (dat kan dan misschien juist weer beter met een hydraulische cylinder omdat het een positiesturing is)
vervolgens verplaats het het scharnierpunt naar de andere kant op het moment dat de uitwijking maximaal is. Daardoor gaat de schommel steeds sneller. bij maximale swing laat je het scharnierpunt zitten en bljft de schommel zo slingeren.
bij afremmen doe je het omgekeerde: dan verplaats je het scharnierpunt op het moment dat de schommel aan de andere kant in de uiterste stand zit. dat herhaal je totdat de schommel weer stil hangt. bij de laatste swing bereik je dat door de scharnier precies boven het middelpunt van de slingering te zetten.
zie bijgaande ppt met animatie per slide hoe dat werkt.
ps. dit principe is vertaald naar het elektrische domein de basis voor de chips van ons die in vrijwel alle power supplies zitten voor PC en laptop voedingen.
Bijlagen
schommel
(76.07 KiB) 23 keer gedownload
HansH

Dit systeem blijft steeds op de natuurlijke frequentie van de schommel slingeren maar de truuk is dus om elke cycle de amplitude op een heel goed gedefinieerde manier aan te passen. je kunt ook de demping van de schommel exact compenseren door de motor de ketting met scharnierpunt maar over een klein gebied te laten verplaatsen.
HansH

hier de simulatie met LTspice met plaatje in tijddomein en state plane (uitwijking geplot tegen snelheid tijdens upramp en downramp)
CBC
HansH

in feite krijg je elke cycle een vergroting van de amplitude di ongeveer de verplaatsing van het scharnierpunt is.
dus als je die verplaatsing groter maakt dan kun je sneller op de gewenste amplitude zitten. feitelijk kan dat al in een halve cycle.
uiterste
en je kunt ook weer in een halve cycle volledig tot stilstand komen.
HansH

HansH schreef: di 03 sep 2024, 00:35 je kunt ook de demping van de schommel exact compenseren door de motor de ketting met scharnierpunt maar over een klein gebied te laten verplaatsen.
het stukje delta-x waarmee je het scharnierpunt in horizontale richting verplaatst is ook de (horizontale component van de) amplitude toename . dus als de demping zodanig is dat de amplitude per halve swing bv 2 cm afneemt dan moet je delta-x steeds 2 cm maken op het moment dat de schommel maximale uitwijking bereikt.

zo'n schommel kun je ook heel mooi bouwen in het klein en besturen met bv een arduino met stappenmotor en je kunt er zelfs een klok mee maken als uurwerk slinger.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: di 03 sep 2024, 00:24 de motor is via een ketting gekoppeld aan een rol en de ketting is verbonden met de scharnier van de schommel.
Mogelijk maar naar mijn mening nodeloos gecompliceerd en kwetsbaar. Je hangt de schommel, die absoluut nooit los mag komen, aan een voortdurend bewegende ketting.

De huidige constructie lijkt mij veiliger en bovendien veel eenvoudiger.
HansH

Xilvo schreef: di 03 sep 2024, 09:24 Mogelijk maar naar mijn mening nodeloos gecompliceerd en kwetsbaar. Je hangt de schommel, die absoluut nooit los mag komen, aan een voortdurend bewegende ketting.
niet direct aan de ketting natuurlijk, maar op een rails op wieletjes bijvoorbeeld. Net zoiets als de wieletjes die bij een achtbaan gebruikt worden en rondom zo'n rails zitten. de ketting drijft dan alleen die constructie met wieletjes aan.

Natuurlijk is de huidige constructie ook prima, maar ik wilde eigenlijk vooral even dit principe laten zien omdat het een andere manier van control is, nl je definieert hiermee de amplitudetoename of afname per halfcycle ipv energietoevoer of afvoer per halfcycle.
dus fundamenteel een stapje dichter bij wat je wilt besturen (de amplitude van de slingering)
en het voelt voor de persoon die erop zit denk ik heel natuurlijk aan omdat die alleen even opgetild wordt in de uiterste stand en daarna in vrije val het slingerpad volgt, dus geen rare krachten voelt.
schommel1
schommel2
wnvl1

Het paarse wieltje is dan via een staafje verbonden met één schakel van de ketting?

Er wordt verwezen naar de 'huidige constructie', maar dat zegt toch niet zoveel, aangezien dat een zwarte doos is. De huidige constructie zou er een zijn waarbij het scharnierpunt niet beweegt? Ik zie niet direct in hoe je dan komt tot een beweging die toeneemt in amplitude.

Ik was aan het denken aan de cilinders van een auto. Daar wordt een roterende beweging met een kruk en drijfstang mechanisme omgezet een lineaire beweging. Dat zou je ook kunnen gebruiken om iets te doen slingeren, maar de amplitude ligt wel vast in de motor van een auto. Als je de vaste amplitude gebruikt om het scharnierpunt te verplaatsen zoals HansH voorstelt, dan kan je wel een variabele schommelamplitude krijgen. Hoe doe je dat best als het scharnierpunt stil blijft staan?
HansH

wnvl1 schreef: di 03 sep 2024, 11:02 Het paarse wieltje is dan via een staafje verbonden met één schakel van de ketting?
het paarse wieletje is het lager waar de schommel aan schommelt en zit dan aan de slede vast via 2 lagers aan elke kant een met bv een buis waar dan de rest van de schommel aan hangt.
de ketting zit dan aan de slede die dan weer met wieletjes over de hoofdstang kan rollen.
HansH

wnvl1 schreef: di 03 sep 2024, 11:02 De huidige constructie zou er een zijn waarbij het scharnierpunt niet beweegt?
de huidige constructie heeft een vast scharnierpunt en wordt aangedreven door een koppel, dus ander principe.
HansH

wnvl1 schreef: di 03 sep 2024, 11:02 Ik zie niet direct in hoe je dan komt tot een beweging die toeneemt in amplitude.
je kunt het simpel uitproberen door een massa aan een draadje te hangen en dan met je hand de verplaatsing van het ophangpunt te verplaatsen. Dan zie je gelijk hoe het werkt op basis van wat ik in de ppt had laten zien.

Terug naar “Natuurkunde”