Interessant hoe sommigen steeds maar weer 'vrije wil' wensen te redden
Hoe vrije wil definiëren? Wat betekent 'Ik heb (of 'beschik over') een vrije wil'?
Is 'wil' hier een onstoffelijke entiteit dat de activiteit van het willen vrij uitoefent? Wat is dan 'vrij'? Zonder aanzet, zonder reden, zonder oorzaak? Is dat dan nog 'willen' of gewoon 'toeval'? Wat is dat voor iets; 'willen'?
Als een 'wil' te maken heeft met bewustzijn, wat is 'bewustzijn'? Is bewustzijn een entiteit op zich? Een onstoffelijke wolk waar ons brein in vertoeft?
Als je loopt, wat loopt er dan? 'Het geloop' of je lichaam?
Als je nadenkt, wat denkt er dan? 'Het gedenk' of je brein?
Als je bewust bent, wat is dan bewust? 'Het bewustzijn' of je brein?
'Het bewustzijn' betekent mijns inziens niet méér dan het 'geloop' ivm 'lopen'.
In de omgangstaal betekent vrije wil het feit je 'zelf' los van alle oorzaken beslist of een keuze maakt. Wat is dit 'zelf'? Is dat een entiteit dat uit een niet-stoffelijk 'materiaal' is gemaakt? Alweer dat bewustzijnwolkje? Of is dat gewoon mijn lichaam, inclusief hersenen?
Hoe moet zo'n 'zelf-geest' vrij, zonder enige oorzaak of reden, tot een beslissing komen? Of beschikt zo'n geest over -lach niet- 'niet oorzakelijke oorzaken' of zoiets om toch deterministisch activiteit te verantwoorden?
Ik kan zo nog een tijdje doorgaan.
Nog dit. Het is reeds gesteld en ik ga ermee akkoord: indien kwantummechanica indeterminisme redt, en dus echt 'toeval' bestaat (iets dat zomaar ex nihili (uit het niets) opduikt zonder aanzet, reden of oorzaak, dan heeft dit nog steeds niets met 'vrije wil' te maken. Als je beweert dat je uit vrije wil kiest voor de appels ipv de peren, dan is dit geen 'toeval'. En volgens mij ook geen vrije wil. 'Vrije wil' is gewoon een zinloze uitdrukking, het bestaat niet en het gebeurt niet, het is zelfs een contredictio in terminis.