Evolutie heeft deze zaken er bij de mens 'ingestopt' dus voor de hypothetische vraag maakt dit niet zoveel uit lijkt me.
Evolutie is een proces, niet een wezen. Wij zijn gevoel/emotie. Wij zijn niet een wezen waar emotie/gevoel door een ander wezen erin is gestopt. Bovendien lijk je mijn punt te missen: de robots kennen ten enemale geen emotie, omdat dat in de software niet aanwezig is, tenzij de makers van hen dat erin zouden hebben gestopt.
Wij zijn van een heel andere orde dan de dingen die wij voort kunnen brengen op technologische wijze (cohabitatie dus even uitgezonderd
)
Die robots zijn en blijven een plan van ons, een idee van ons, en alleen daarom zullen het nooit gelijkwaardige wezens worden. Wij zijn hun schepper, hun god.
En als wij ertoe komen dergelijke robots te ontwikkelen dan komt dat voort uit emoties, emotionele drijfveren als nieuwsgierigheid , dingen willen weten, onderzoeken...en dat weer uit liefde voor het leven ofzo, of verwondering over en hartstocht voor het bestaan...
Als je goed nadenkt over je inspanningen en beijveringen, je dromen, je wensen, al je motieven bij alles wat je doet, dan is het alfa en omega daarvan: emotie en gevoel, passie, en niet te vergeten empathie (waar onze moraal op is gefundeerd (en ook dat inleveingsvermogen is weer iets wezenlijks anders dan het ' programmaatje-zonder-meer' volgens welke de robots 'moreel' handelen)
NOOIT kan zich dat ontwikkelen vanuit software die alleen maar calculatieve berekening is, en bovendien een kant en klaar produkt vormt van een wezen dat inderdaad vele tienduizenden jaren van evolutie aan zijn ontsaan vooraf heeft liggen
Maareh, mijn vraag nog even. Ik zou graag willen dat er eens onderzocht werd of wij ons niet met bonobo's kunnen kruisen zodat er een vredelievender soort wezen ontstaat, die dus enerzijds de libidineuze oplossingsgerichtheid en saamhorigheid van de bonobo kent, en anderzijds de helderheid van het verstand van de mens.
Kunnen we het daar niet eens over hebben, in plaats van over robots die alleen maar zullen kunnen doen, wat wij in hun software planten?