Steinein schreef:Kwakkie schreef:
Hier snap ik dus geen zak van! Kan iemand mij dit uitleggen?
Hoe kan het nou ooit dat het vanaf afstand lijkt dat het eeuwig duurt voordat hij dat zwarte gat bereikt(dus er nooit en te nimmer aankomt), terwijl bij hem zelf de tijd gewoon doorgaat, en er met lichtsnelheid of sneller invliegt? Gewoon gezichtsbedrog ofzo?
Is dat iets waar je maar gewoon in moet geloven of is dat ook wetenschappelijk bewezen?
Ik snap van dat tijdsgebeuren zowieso niets, hoe kan het dat tijd sneller gaat, en soms langzamer.
Leg met dat maar eens uit!
Volgens mij is het namelijk gewoon waanzin.
oh btw,
wat is gekromde ruimte en gekromde ruimtetijd, dat begrijp ik namelijk ook niet.
alvast bedankt voor de uitleg
Ik begrijp wat je bedoelt,
je moet begrijpen dat licht niet kan ontsnappen als het eenmaal binnen de horizon van een zwart gat zit. Als je vriend/vriendin erin valt, blijf je hem zien. Waarom? omdat zijn lichaam geen licht meer weerkaatst, omdat het blijft gevangen.
Het is moeilijk te begrijpen, denk er maar ff overna. Alles zit gevangen, ook licht.
Dit antwoord slaat nergens op, als het lichaam van je vriend geen licht meer weerkaatst zou je hem juist
niet meer kunnen zien. De reden is, dat het in feite oneindig lang duurt voor hij de event-horizon bereikt (dus tot die tijd blijft hij gewoon licht weerkaatsen).
Echter zijn horloge zal gigantisch veel langzamer lopen. Als er bij ons bijv. 100 jaar voorbij gaan gaat er bij hem een halve seconde voorbij. Na die honderd jaar is hij dichter bij de event-horizon gekomen waardoor zijn horloge nog langzamer zal lopen. Na nog eens 100 jaar zal bij hem 3/4 seconde voorbij gegaan zijn. En na in totaal 300 jaar zal op zijn horloge pas 7/8 seconde voorbij zijn gegaan. Het zal op deze manier oneindig lang duren voordat op zijn horloge 1 seconde voorbij is.
Wat voor ons oneindig lang duurt, duurt voor hem slechts 1 seconde. Volgens zijn eigen waarneming zal het dus 1 seconde duren voordat hij bij de event-horizon is.
Dit heeft niets met gezichtsbedrog te maken, en is idd wetenschappelijk bewezen.
Mijn vriendin Penelope zit op veilige afstand toe te kijken hoe ik in het zwart gat val, wat ziet ze dan eigenlijk?
Penelope neemt de gebeurtenissen heel anders waar dan jij. Naarmate je dichter bij de horizon komt zal ze je steeds langzamer zien bewegen in de richting van de horizon. Sterker nog, hoe lang ze ook wacht, ze zal nooit kunnen zien dat je de horizon bereikt.
Hetzelfde kan gezegd worden over al het materiaal dat het zwart gat in eerste instantie heeft gevormd. Stel je voor dat het zwart gat ontstaan is uit een ineen stortende ster. Penelope ziet alle materie samentrekken naar de Schwarzschildstraal maar nooit echt die straal bereiken. Dat is de reden waarom zwarte gaten voordien "bevroren sterren" werden genoemd: de situatie lijkt te bevriezen op een afstand nét buiten de Schwarzschildstraal.
Waarom ziet Penelope de gebeurtenissen op die manier? De beste voorstelling die je kunt maken is die van een optische illusie. Het duurt niet oneindig lang om het zwart gat te vormen en het duurt ook geen eeuwigheid om de horizon te passeren. Zodra je dichter bij de horizon komt zal het licht dat je uitzendt steeds meer moeite hebben om het zwart gat te verlaten. De straling die je uitzendt op het moment dat je de horizon passeert zal daar voor altijd blijven hangen en dus nooit bij haar aankomen. Je bent zelf de horizon allang gepasseerd maar het licht dat die informatie draagt heeft een eeuwigheid nodig om je vriendin te bereiken.
Je kunt de situatie ook op een alternatieve manier beschouwen. In wezen zal de tijd dicht bij de horizon trager lopen dan ver weg van de horizon. Stel je voor dat je met je ruimteschip tot vlak voor de horizon kunt komen, dat je daar een tijdje kunt rondhangen om vervolgens terug te gaan naar Penelope. De manoeuvres die moeten voorkomen dat je niet in het zwart gat valt, zullen enorme hoeveelheden brandstof kosten. Bij terugkomst zul je ontdekken dat Penelope veel ouder is geworden dan jezelf. Gedurende je reis liep de tijd voor jou veel trager dan voor haar.
Welke van de twee verklaringen (optische illusie of tragere tijd) is de juiste? Het antwoord hangt af van het coordinaten systeem dat je gebruikt om het zwart gat te beschrijven. Volgens het gebruikelijke systeem van coordinaten, ookwel "Schwarzschild coordinaten" genoemd, passeer je de horizon op het moment dat de tijd coordinaat oneindig is. In dit coordinatensysteem duurt het een oneindig lange tijd voordat je de horizon passeert. De werkelijke reden is dat de Schwarzschild coordinaten een heel vertekend beeld geven van wat er aan de hand is in de buurt van de horizon. Precies op de horizon zijn de coordinaten "oneindig vertekend", dit wordt ook wel "singulier" genoemd. Indien je coordinaten kiest die niet singulier zijn op de horizon, dan wordt de tijd eindig wanneer je de horizon passeert. Maar het moment dat Penelope jou de horizon ziet passeren is op een voor haar oneindig tijdstip. Het duurt oneindig lang voordat het licht haar bereikt. Beide beschrijvingen kunnen gebruikt worden en geven dezelfde fysische situatie weer.
In de praktijk word je binnen een afzienbare tijd onzichtbaar voor Penelope. Licht zal roder worden (een roodverschuiving krijgen) wanneer het zich van het zwarte gat verwijdert. Dus het licht dat je uitzendt wordt door Penelope op een langere golflengte (roder) waargenomen. De golflengte wordt steeds langer naarmate je dichter bij de horizon komt. Uiteindelijk is je straling geen zichtbaar licht meer, het zal eerst infrarood licht worden en daarna radiostraling. Op een gegeven moment zal de golflengte zo lang worden dat Penelope je niet meer kan waarnemen. Al het licht dat je uitzendt nadat je de horizon gepasseerd bent, zal haar nooit bereiken.