Om het nog even kort en krachtig te zeggen. De mens praat niet over feiten, maar vanuit feiten.
We praten dus vanuit feiten over feiten.
Moderator: Rhiannon
Nu ben ik toch erg benieuwd wat jij vindt dat er in het algemeen achter allerlei veronderstellingen schuilgaat.maar interessanter is de vraag waarom wij zoiets denken, en wat er in het algemeen schuil gaat achter allerlei veronderstellingen.
De compartimentalisatie treedt op bij een regelbasis: gedachte-objecten. Niet door het denken an sich. Het be-twijfelen van gedachte-objecten is iets anders dan het gedachte-object twijfel. Dat is wat ik be-doel met de verwarring tussen categorische twijfel en twijfel als 'doel'. Twijfel als 'doel' levert de extreme vorm van de error-theory op terwijl twijfel als methode een openstaan voor nieuwe ge-dachten bewerkstelligd. Dat laat de weg open voor een bepaling of het onbepaald laten van hetgeen waarover ge-dacht wordt.Dan kan ik toch ook jou betwijfelen en jij mij? Maar wat schiet ik ermee op alles en iedereen te betwijfelen? Twijfel is slechts een rationele kennisbron en heeft als kennisbron dezelfde beperkingen als een empirische. Er kan dus bv net zo goed compartimentalisatie plaatsvinden.
Dat lijtk maar zo. Het systeem verwerpt zichzelf omdat het continu teruggrijpt op eerdere oordelen (ervaring), waardoor uiteindelijk een aanname bewezen wordt, tenzij men opeens naar het rationalisme grijpt (maar dat zou dus een ander systeem zijn). Binnen het empirische systeem bestaat dus geen noodzakelijkheid, maar lijkt het alleen te bestaan omdat het gemotiveerd wordt middels ervaring. Binnen het empirische systeem bestaan dus waarschijnlijkheid en niets anders. Buiten de samenhang van het empirische systeem bestaat echter wel degelijk noodzakelijkheid, zoals de transcendentale methode bewijst.Is het niet andersom? Dat de innerlijke samenhang noodzakelijk is, maar dat buiten die samenhang niets noodzakelijk is?
Je hebt mij hier anders begrepen. Met bronnen van kennis verwijs ik naar de oorsprong van kennis, de kennis an-sich zeg maar. Kenmerk van deze bronnen is dat zij de vorm van haar kennis bepalen. Grofweg kan je twee bronnen onderscheiden, namelijk de empirische bron en de rationele bron welke respectievelijk rationele en empirische kennis opleveren. http://nl.wikipedia.org/wiki/KennistheorieDaarnaast vind ik je verzoek om bronnen een beetje vreemd. Het gaat er niet om wie wat gezegd heeft, maar wat er gezegd is. Bronvermelding kan nuttig zijn zodat mensen meer informatie kunnen verzamelen, maar niet als autoriteit.
De wetenschappelijke methode KAN niets bewijzen, alleen motiveren, waarschijnlijk maken. Daarom kan de mainstream wetenschap niets bewijzen. Er zijn echter wel degelijk bepaalde zaken bewezen. Ben je bekend met quantum mechanica?Het transcendentaal idealisme is nog maar beperkt onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek, waarnaast wetenschap een synergie lijkt van ratio, intuitie, fantasie, volharding en experimenteerlust. 'Niets is zeker', 'ik lieg altijd', 'deze zin is onzin', allemaal speelgoed voor de mind. Met ondertussen de wereld daarbuiten, meer werkelijk dan wij ook maar bij benadering kunnen raden.
Vind ik daar wat jij vindt dat er in het algemeen achter allerlei veronderstellingen schuilgaat?Zie bijvoorbeeld: Andre Klukhuhn, Alle mensen heten Janus.
Zie bijvoorbeeld ook: Norbert Elias, het civilisatieproces.
Als je geen zin hebt of het niet weet dan hoef je niet te reageren, maar ik ben er wel benieuwd naar. Benieuwder dan naar de zoveelste gedachtenconstructie van iemand die:Maar heel wat mensen willen bij voorbaat niet eens de moeite nemen om zich er in te verdiepen.
al zo goed weten hoe het zit met de wereld.
Tja je kan een beetje doorvragen en kijken wat er achter dat dunne laagje wereldwijsheid zit. Beetje zoals ik nu bij jou vraag naar wat er achter allerlei veronderstellingen schuilgaat. En misschien geef je aan met:En je kunt daar weinig aan doen trouwens.
wat er achter allerlei veronderstellingen schuilgaat, maar kan het mijn honger naar kennis niet stillen of begrijp ik het gewoon niet. Misschien is het ook wel mijn verlangen om achter alles meer te verwachten dan er in werkelijkheid is. Of misschien is het tijd dat ik zelf een gedachte geef waarvan ik denk dat zij schuilgaat achter allerlei veronderstellingen. En dan kom ik opeens ook bij een socrates uit die met zijn onwetendheid aangeeft dat er zaken zijn die wij niet kunnen weten. Waaraan ik dan wil toevoegen dat altijd de intentie (het "ik weet"van "ik weet dat ik niet weet" zal blijven die onoversteekbare brug van de kennis te willen oversteken. Maar het is een beetje zoals Zeno's paradox al aangeeft, door iedere keer de helft van de resterende afstand af te leggen, kan je nooit je doel bereiken, transcedeert als het ware.Men spreekt ook van het moderne autonome subject, dat als nauw verbonden wordt gezien met de Moderne tijd, en dat te verbinden is met een specifieke vorm van mentaliteit en cultuur en manieren van ervaren van werkelijkheid - solipsisme bijvoorbeeld. Het benadrukken van het subject en de ratio, de reductie van natuur tot utilitair en recreatief object, het narcisme van het IK-tijdperk, enzovoort.
De wetenschappelijke methode KAN niets bewijzen
wat is dan weten ?niekm schreef:Ik denk dat je niets zeker kunt weten. bijvoorbeeld: iemand kijkt TV en zegt ik weet zeker dat die TV aanstaat. maar eigenlijk kun je dat niet zeker weten want misschien verbeeld je je wel. Die kans is dan wel erg klein dat je je verbeeld, misschien is die kans maar 0.000000001% maar de kans bestaat dan toch dat je je verbeeld, en je weet dus niet zeker of de TV aanstaat.
Wat denken jullie hier over?
De wiskunde is een middel om datgene wat we kennen om te zetten in subjectieve eenheden. Terwijl het mechanisme voor ieder wezen wat de werkelijkheid begrijpt in een kader van ruimte en tijd hetzelfde zal zijn is dit niet het geval voor de reken eenheden. Die zijn subjectief. De gebruikte methoden zijn ook subjectief. Het enige wat niet subjectief is in de wiskunde is de wijze waarop deze eenheden en methoden zich tot elkaar verhouden. Vandaar dat de enige overgeleverde wiskunde meetkundig was. De combinatie van subjectieve waarnemingen omgezet middels de objectieve meetkundige verbanden is een uiting van het transcendentaal idealisme.Ik bedoelde maar te zeggen dat ver voorbj dat transcendentaal idealisme en rationalisme en puur empirisme, die mathematisch-empirische trial en error onderzoek- en experimenteer-praktijk het beste is dat we hebben, en de rest is nog meer tasten in het duister. Waarnaast ik loepzuivere bewijzen eigenlijk alleen maar ken van de wiskunde.
Nee, die dingen zijn zonder zekerheid. De subjectieve zekerheid is namelijk niet zeker, maar slechts waarschijnlijk en daarmee hypothetisch. Noodzakelijkheid is waar, maar hoeft niet volledig waar te zijn. Sowieso neemt het een bepaalde standplaats in. Ken je de onderscheiden waar ik het over heb heoriegeladen?Tuurlijk wel. Alleen niet met de zekerheid die je binnen je eigen subjectiviteit zo goed kent. Wetenschappelijke bewijzen zijn altijd onder voorbehoud, maar gaan verder dan het antwoord op een open vraag.