Prima, maar die eerste indruk hoeft niks te zeggen over hoe het product daadwerkelijk is.Als consument ga je af op je eerste indruk.
Ik ben na het kort proberen van SciLab, RLab, octave en nog wat van die programma's (in een ver grijs verleden) op octave uitgekomen omdat dat zonder al te veel aanpassingen mijn bestaande Matlabcode het beste kon uitvoeren. Daardoor werd octave voor mij het beste. Of dat nu nog steeds het geval is dat weet ik niet. Het zou kunnen zijn dat SciLab, of een ander programma, tegenwoordig meer voldoet aan mijn wensen. Omdat ik echter alles kan met Octave wat ik denk te willen doen, ga ik niet opzoek naar iets anders.Maar goed we dwalen een beetje weg van de originele vraag . Stel dat ik matlab niet wil gebruiken, welk zou dan het beste zijn als we de presentatie van hun website, de mogelijke extra pakketten, e.d. meer buiten beschouwing laten?
Oh, vertel?Studenten kunnen het gratis downloaden.
Inderdaad, maar wel voldoende voor mij (alhoewel ik thuis een van internet gedownloade versie heb zoals bijna elke student).Iemand vertelde mij dat ze dat ook konden maar dat het een lite versie was. (En uiteraard onvoldoende)
Zoals ik al dacht: onzin dat het gratis zou zijn voor studenten.De student versie van Matlab kost $89
Besluit:De student versie van Matlab kost $89 tegenover $3000 voor een commerciele licentie, buiten een aantal add-ons die je wel bij de studen-licentie krijgt (control toolbox, statistics toolbox, etc)
Dat is het grootste nadeel. Het wordt wachten op de eerste die een degelijk GUI schrijft. (Ik bedoel dan niet te veel toeters en bellen maar enkele gewoon enkele nuttige menu's)Ook de moeite waard, en te gebruiken als plaatsvervanger van MATLAB is GNU octave heeft slechts een command line interface. Die andere 2 zouden mijn voorkeur hebben.
Nee hoor, hier bij mij is het gewoon gratis van Blackboard te downloaden:Zoals ik al dacht: onzin dat het gratis zou zijn voor studenten.