Indien je hiermee doelt op roodverschuivingen, die geven alleen aan dat de ruimte uitdijt (en dus een begin zou kunnen/moeten hebben gehad). Bij mijn weet is er nog niets dat erop wijst dat er een t=0 moet zijn geweest.Althans, volgens mij is er een tijdstip t=0, waar geen tijd of geschiedenis vóór ligt. Dat kun je terugberederen uit de toestand van het heelal (die ook tot de big bang theorie heeft geleid).
wanner ik op de rationele toer ga denk ik dat het onvermijdelijk is geweest, omdat alles (behalve dan dat eventuele begin) logisch is, een gevolg van een oorzaak. Daarom zou je in theorie alles kunnen uitstippelen, en zou toekomst voorspellen ook mogelijk moeten zijn. Vrije wil zou wel enigszinds vrije speelruimte kunnen geven, maar wat je wil blijkt toch ook een gevolg te zijn van je verleden/omstandigheden.Wat mij overigens het meeste interesseert is of het ontstaan van alles dat een begin heeft gehad een keuze was (special deze ene uit meerdere opties) of dat het toeval was (1 op N) of dat het noodzakelijk was (onvermijdelijk).
maar je kan je wel afvragen waarom we daar dan niets van meekrijgen. + het onstaan van volop veel meerdere universa creeert volgens mij alleen maar nog veel meer mogelijkheden, dus houd het nooit op, het aantal keuzes (of universa) is dan onbegrensd. volgens mij maakt een dergelijke kijk op zaken deze zaken eerder gecompliceerder dan eenvoudiger.Rogier schreef:(Ook wel bekend als de Many worlds interpretation)
Hoef je je ook nooit meer af te vragen waarom bepaalde dingen nou precies zó zijn gebeurd, want alle andere mogelijkheden zijn ook gebeurd (en die andere versies van jou vragen zich waarschijnlijk hetzelfde af ).
Je zou je ook af kunnen vragen of we wel ECHT keuzes kunnen maken of dat het alleen maar zo lijkt dat we ook een andere weg hadden kunnen ingaan. uiteindelijk heb je toch maar 1 (levens)pad afgelegd in de hele boom van keuzes, wie zegt dat die andere paden er ook zijn of dat ze je ergens anders heen zouden brengen?