Moderator: Rhiannon
De landing op het gezicht van de onbeschofte journalist is echt genoeg, verder bewijst het alleen dat Aldrin dit soort vragen spuugzat is. Maar niet waarom hij ze zat is.
Kortgezegd: mensen die er verstand van hebben, zeggen dat de maanlanding(en) gewoon gedaan zijn. Waarom zou men zich dan toch in allerlei bochten wringen om het tegendeel te beweren? En waarom zijn dat nou altijd de mensen die er géén verstand van hebben, of hooguit in de verte de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar die klepel uithangt?Sibrel's claims of a lunar landing hoax have been widely refuted and laid to rest by the scientific and space science communities.
Dit is een wetenschapsforum, geen vertrouw-op-autoriteit-forum. Het was het hoogtepunt van de Koude Oorlog, NASA deed soms terecht, soms uit paranoia, z'n best om feiten achter te houden (de Soviet Unie natuurlijk nog veel meer). Dat werkt conspiracy denken in de hand. Maar nu, 40 jaar na dato en bijna 20 jaar na de val van het Ijzeren gordijn zijn er heus nog steeds heel concrete vragen waar NASA geen antwoord op geeft. Voor een deel natuurlijk omdat dit project en andere projecten een gigantische stroom papieren hebben opgeleverd die in die tijd nog niet netjes met de computer gearchiveerd konden worden. En in dat papieren archief de weg terugzoeken schijnt echt een heksenbaan te zijn. Sommige belangrijke stukken schijnen echt voor altijd verdwenen en dat is natuurlijk ook koren op de molen van de conspiracy theorieën.Kortgezegd: mensen die er verstand van hebben, zeggen dat de maanlanding(en) gewoon gedaan zijn. Waarom zou men zich dan toch in allerlei bochten wringen om het tegendeel te beweren? En waarom zijn dat nou altijd de mensen die er géén verstand van hebben, of hooguit in de verte de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar die klepel uithangt?
Klopt. Maar als de autoriteiten in kwestie wetenschappers zijn, en degenen die eraan twijfelen niet, dan kan ik rustig verwijzen naar de wetenschappers. Of hun argumenten herhalen, maar dat komt op hetzelfde neer. Er zijn geen wetenschappelijke argumenten tégen, dus op dit wetenschapsforum gaan we uit van de wetenschappers die zeggen dat wetenschappelijk bewezen is dat er wetenschappers op de maan zijn geweest.Dit is een wetenschapsforum, geen vertrouw-op-autoriteit-forum.
Nee hoor, dat was begin jaren '80. Scheelt een dik decennium. In de periode van de maanlandingen was er juist een periode vanHet was het hoogtepunt van de Koude Oorlog,
Klopt. Noem mij 1 machthebber die dat niet doet.NASA deed soms terecht, soms uit paranoia, z'n best om feiten achter te houden (de Soviet Unie natuurlijk nog veel meer).
Bij mij niet hoor. Ik heb belangrijker zaken om me druk over te maken.Dat werkt conspiracy denken in de hand.
Welke?Maar nu, 40 jaar na dato en bijna 20 jaar na de val van het Ijzeren gordijn zijn er heus nog steeds heel concrete vragen waar NASA geen antwoord op geeft.
Gosh. Om die reden zou ik er ook iets achter kunnen zoeken dat de school destijds wat stukken kwijt is geraakt wat me bijna mijn propedeuse gekost heeft. Maar ik denk toch dat het een eenvoudige kwestie van menselijk falen is.Voor een deel natuurlijk omdat dit project en andere projecten een gigantische stroom papieren hebben opgeleverd die in die tijd nog niet netjes met de computer gearchiveerd konden worden. En in dat papieren archief de weg terugzoeken schijnt echt een heksenbaan te zijn. Sommige belangrijke stukken schijnen echt voor altijd verdwenen en dat is natuurlijk ook koren op de molen van de conspiracy theorieën.
Moet je ook vooral blijven doen. Maar check je bronnen, niet elke bron is even betrouwbaar.Maar bedenk ook dat de VS het zich niet kon permitteren om gezichtsverlies te leiden. Alles moest lukken. Onder die druk hebben de geheime diensten van de VS in andere situaties wel gekkere dingen gedaan dan een paar fotootjes vervalsen. Dus blijf waakzaam, bekijk zelf wat beide kampen aandragen en oordeel zelf.
De Paus is geen autoriteit op het gebied van sterrenkunde. Dat mensen naar hem willen luisteren moeten ze zelf weten, maar voor mij is zijn woord voornamelijk op theologisch gebied een bron.De zon in het middelpunt, de aarde in beweging eromheen leek absurd voor de gemiddelde renaissance-burger. En de hoogste autoriteit, de kerk, gaf ze gelijk. Nou, als zelfs de Paus zegt dat de aarde in het middelpunt staat en het zelfs in de bijbel kan aanwijzen, moet het toch waar zijn?
De "autoriteit" die jij citeerde is een enkel zinnetje in een Wikipedia artikel zonder verdere bronvermelding. " have been widely refuted and laid to rest " kun je moeilijk een unanieme uitspraak van "de" wetenschap noemen. Er zijn wel degelijk een hoop wetenschappers die in de regel kleinere issues aan de kaak stellen dan het grotere geheel van "zijn we nu op de maan geweest of niet". In een deel van de gevallen sluiten de kleinigheidjes bijzonder goed aan bij sommige argumenten van conspiracy gekken. En soms komen we nog altijd tot heel rare ontdekkingen. Supergeleiding zou volgens Kamerlingh Onnes cs uitsluitend mogelijk zijn bij 0 Kelvin in de buurt. Inmiddels weten we dat het al bij zo'n 100 K mogelijk is, maar er is geen enkele theoretische verklaring voor.Klopt. Maar als de autoriteiten in kwestie wetenschappers zijn, en degenen die eraan twijfelen niet, dan kan ik rustig verwijzen naar de wetenschappers. Of hun argumenten herhalen, maar dat komt op hetzelfde neer. Er zijn geen wetenschappelijke argumenten tégen, dus op dit wetenschapsforum gaan we uit van de wetenschappers die zeggen dat wetenschappelijk bewezen is dat er wetenschappers op de maan zijn geweest.
Ook dat artikel mag je met een korreltje zout nemen. '69 zat behoorlijk dicht op de Cuba crisis, de Vietnam oorlog was in volle gang, het nucleair arsenaal werd nog in hoog tempo uitgebreid. Het vijanddenken was nog vrijwel even heftig aanwezig als in de tijd van de actieve communistenjacht in de VS.Nee hoor, dat was begin jaren '80. Scheelt een dik decennium. In de periode van de maanlandingen was er juist een periode van détente.
(over vragen die NASA nog altijd niet beantwoordt)Welke?
Nu niet meer. In de tijd van Galilei waren de paus en god de enige algemeen erkende autoriteiten op het gebied van de hemel.De Paus is geen autoriteit op het gebied van sterrenkunde.
Als je het uit zijn verband rukt niet nee. Meld je erbij dat het de mening van de geaccepteerde wetenschap is, en lees je de referenties in je eigen bron waar mijn citaat vandaan komt, snap ik niet waarom je zo moeilijk doet.De "autoriteit" die jij citeerde is een enkel zinnetje in een Wikipedia artikel zonder verdere bronvermelding. " have been widely refuted and laid to rest " kun je moeilijk een unanieme uitspraak van "de" wetenschap noemen.
Duh.Er zijn wel degelijk een hoop wetenschappers die in de regel kleinere issues aan de kaak stellen dan het grotere geheel van "zijn we nu op de maan geweest of niet".
Enkel en alleen als ze uit hun verband gerukt worden (iets waar die conspiracy theorists goed in zijn).In een deel van de gevallen sluiten de kleinigheidjes bijzonder goed aan bij sommige argumenten van conspiracy gekken.
Doet niet terzake.En soms komen we nog altijd tot heel rare ontdekkingen. Supergeleiding zou volgens Kamerlingh Onnes cs uitsluitend mogelijk zijn bij 0 Kelvin in de buurt. Inmiddels weten we dat het al bij zo'n 100 K mogelijk is, maar er is geen enkele theoretische verklaring voor.
Het vijanddenken was er continu, maar met ups en downs. Maar dat doet niet zo terzake, het was alleen bedoeld als reactie op jou dat het "het hoogtepunt van de koude oorlog was", wat pertinent onwaar is.Ook dat artikel mag je met een korreltje zout nemen. '69 zat behoorlijk dicht op de Cuba crisis, de Vietnam oorlog was in volle gang, het nucleair arsenaal werd nog in hoog tempo uitgebreid. Het vijanddenken was nog vrijwel even heftig aanwezig als in de tijd van de actieve communistenjacht in de VS.
Maar dat is het niet. ZieEentje heb ik net voor mezelf beantwoord na het vergelijken van de foto's en video's van de vlag van Apollo 11. De videocamera aan de poot van de lander is bij het planten van de vlag en daarna lang gefocust geweest op de vlag. Als je die beelden terugkijkt en liefst versneld afspeelt, zie je dat vanaf het moment dat de vlag niet meer wordt aangeraakt deze al die tijd bewegingloos stabiel hangt. Gekreukt, maar stokstijf stil. Op de foto's die door Armstrong en Aldrin met de Hasselbladt genomen zijn (later dan de videobeelden) ziet de vlag er echt steeds een beetje anders uit en dat ziet er op sommige foto's echt uit als wapperen.
Nog steeds niet alle foto's van mij als baby zijn vrijgegeven, dus de kans bestaat dat er ooit nog eentje opduikt waarbij ik een staart heb, en dat zou er dan toch echt op wijzen dat ik deels aap ben. Acht ik die kans groot? Neeeee. Zelfs als die foto fake zou zijn, weten mijn ouders best dat ze niet zoiets stoms de wereld in moeten sturen.Nog steeds niet alle foto's zijn vrijgegeven dus de kans bestaat dat er ooit nog eentje opduikt waarbij de vlag voor een deel meer bewegingsonscherpte vertoont dan een ander deel van de vlag en dat zou dan echt op wapperen wijzen.
Acht ik die kans groot? neeeee. Zelfs als de foto's echt fake zouden zijn, weet NASA best dat ze niet zoiets stoms de wereld in moeten sturen.
Ik weet het niet hoor, maar hoe weet jij dat ze niet bij de tijdontspanner kunnen als ze wel bij alle andere functies konden? Is dat niet een veel logischer verklaring?De Hasselbladt zelf had wel een tijdontspanner maar daar konden ze door de beschermende omhulling niet bij. Verdraaid knap detail, je ziet ook in de reflecties van de helmen niets ongewoons.
Denk je nu echt dat alles en iedereen continu het protocol volgt? Nee hoor.Waarmee NASA koren op de molen strooit van de conspiracy sites, waar je deze foto ook regelmatig kunt terugvinden. Maar volgens mij is het waarschijnlijker dat er bij NASA een fotoshopper met gevoel voor humor rondloopt. Het zou waarschijnlijk met onze technologie nog onverandwoord zijn als de command module pilot zijn post zou verlaten, laat staan met hun technologie. Dat hadden ze ook echt niet geheim kunnen houden.
Hemel != sterrenkunde.Nu niet meer. In de tijd van Galilei waren de paus en god de enige algemeen erkende autoriteiten op het gebied van de hemel.
Ger, het lijkt er erg op dat je mijn berichten niet goed of door een erg gekleurde bril leest. Ik ben GEEN conspiracy-denker, in tegendeel. Maar ik bekijk dit soort dingen nog altijd wel zo objectief en wetenschappelijk mogelijk. Dat impliceert het vraagtekens zetten bij "the obvious".Als je het uit zijn verband rukt niet nee.
heel kinderachtig en zeker voor een moderator ongepastDuh.
Het doet juist heel veel ter zake als voorbeeld dat er gewoon concrete tastbare werkende supergeleiders zijn die volgens geen enkele bestaande theorie kunnen bestaan. Als we eenmaal de verklaring van tot op dat moment onverklaarde fenomenen vinden is de reactie meestal "oh, is het zo simpel". Voetstoots de theorie aannemen dat supergeleiding uitsluitend rond 0K kan toont aan hoe dom het is om voetstoots wat dan ook aan te nemen.Doet niet terzake.
Ik ben benieuwd hoe oud jij bent. Ik heb die tijd (ook de Cuba crisis en de moord op JFK) bewust meegemaakt. JFK heeft er alles aan gedaan om de Cuba crisis te bezweren zonder inzet van atoomwapens, ondanks dat hij omringd was met adviseurs die maar wat graag op de rode knop drukten.Het vijanddenken was er continu, maar met ups en downs. Maar dat doet niet zo terzake, het was alleen bedoeld als reactie op jou dat het "het hoogtepunt van de koude oorlog was", wat pertinent onwaar is.
Hier val je dus echt door de mand. Je hebt mijn betoog niet gelezen waarin ik (in alle bescheidenheid) beter argumenten geef tegen de conspiracy denkers dan NASA en je hebt niet goed naar de twee vlag-foto's gekeken in mijn vorige post. Bij de een zit de meest links uitstekende kreukel ter hoogte van de tweede rode lijn van onder, bij de ander ter hoogte van de derde rode lijn van onder. Op sommige conspiracy sites is een animatie gemaakt met behulp van exact deze twee foto's en dat ziet er dan echt belachelijk als wapperen uit. Waarbij ze dus voorbij gaan aan:Maar dat is het niet.
Zo'n prachtige foto zou NASA dan wel veel eerder de wereld ingestuurd hebben.Ik weet het niet hoor, maar hoe weet jij dat ze niet bij de tijdontspanner kunnen als ze wel bij alle andere functies konden? Is dat niet een veel logischer verklaring?
Nee, dat niet. Maar je weet kennelijk niet in detail hoe zo'n missie verliep. De Saturnus 5 stuurde 3 dingen naar de maan:Denk je nu echt dat alles en iedereen continu het protocol volgt? Nee hoor.
Bekijk dat nou's vanuit het perspectief van de mensen die ten tijde van Galilei leefden. Hoewel je nu ook nog niet ver hoeft te zoeken naar religieuze fanaten die alle wetenschap glashard ontkennen op basis van de bijbel.Hemel != sterrenkunde.
In tegendeel. De enige 'kleur' die je me kunt verwijten is dat ik uitga van wetenschappelijk bewijs en niet van vage beweringen.Ger, het lijkt er erg op dat je mijn berichten niet goed of door een erg gekleurde bril leest.
Dat mag, maar dat betekent niet dat je delen uit hun verband moet rukken en negeren wat je niet uitkomt. En dat doe je wel.Ik ben GEEN conspiracy-denker, in tegendeel. Maar ik bekijk dit soort dingen nog altijd wel zo objectief en wetenschappelijk mogelijk. Dat impliceert het vraagtekens zetten bij "the obvious".
Ja, sorry, maar dit is zo'n inkopper en (m.i) bezijdens de kwestie... Het kwam mij over als een opmerking van "katten jagen op vogels".heel kinderachtig en zeker voor een moderator ongepast
Bezijdens de kwestie van de maanlanding dus.Het doet juist heel veel ter zake als voorbeeld dat er gewoon concrete tastbare werkende supergeleiders zijn die volgens geen enkele bestaande theorie kunnen bestaan. Als we eenmaal de verklaring van tot op dat moment onverklaarde fenomenen vinden is de reactie meestal "oh, is het zo simpel". Voetstoots de theorie aannemen dat supergeleiding uitsluitend rond 0K kan toont aan hoe dom het is om voetstoots wat dan ook aan te nemen.
Dus? Dat maakt jou een expert? Goh, dan ben ik een expert inzake de moord op premier Rabin van Israël en de val van de muur? Ofwel: doet niet terzake.Ik ben benieuwd hoe oud jij bent. Ik heb die tijd (ook de Cuba crisis en de moord op JFK) bewust meegemaakt.
Dus? Dat maakt nog steeds dat traditioneel het begin van de jaren '80 als hoogtepunt gezien werd. Dat de koude oorlog veel toppen en dalen gekend heeft doet verder niet terzake. Wat ik al eerder opmerkte was dat het mij er puur om ging dat je stelling onjuist was.JFK heeft er alles aan gedaan om de Cuba crisis te bezweren zonder inzet van atoomwapens, ondanks dat hij omringd was met adviseurs die maar wat graag op de rode knop drukten.
Ik zie mezelf nergens tekeer gaan, ik wijs je alleen op je onprettige manier van discussieren (wat voor mij de aanleiding is om de discussie af te breken).Ger, in jouw laatste post ga je alleen maar op een ongepaste manier tegen mij tekeer