Je kunt snelheden niet zomaar optellen. Als de eerste bus met snelheid v1 ten opzichte van de weg rijdt, en de tweede bus rijdt met snelheid v2, dan is de snelheid van de tweede bus t.o.v. de weg niet v1+v2, maar (v1+v2 / (1+v1+v2c-2).dEUS ex Machina schreef:wat ik me eigenlijk afvraag ivm de speciale relativiteitstheorie:
snelheid is relatief, als je in een bus van achter naar voor rent met een snelheid van 8 km/h en de bus rijdt met een snelheid van 100 km/h over de weg. dan is da gewoon vectoorkes optellen tengevolge van relatieve beweging.
Maar laten we nu een hele hoop bussen nemen die telkens kleiner zijn, zoals die russische poppetjes die in elkaar passen.
en t zijn allemaal hele snelle bussen die pak 0,25c rijden.
de grootste bus rijdt op de weg en in die bus bevindt zich een kleinere bus, die ook met 0,25 c rijdt, dan rijdt die 2de bus al met 0,5c ten opzichte van de weg, steek je daar weer een kleinere bus in die ook weer 0,25c rijdt in die 2de bus dan rijdt die 3de bus dus met 0,75c, doet dit verder met steeds kleinere bussen en dan bereikt een volgende bus een snelheid van 1c ten opzichte van de weg en een volgende bus een snelheid van 1,25c ten opzichte van de weg. Maar dit is volledig in strijd met de veronderstelling dat je niet sneller als het licht kan bewegen!
Vertel me waar ik fout zit? wat er echt gebeurt als je dit doet en vooral waarom, zodat mijn inzichten helderder worden.
De reden dat je hier in de meeste praktijksituaties geen rekening mee hoeft te houden, is dat dit voor lage snelheden bijna gelijk is aan de normale optelling.
In jouw voorbeeld van 100km/u en 8km/u is de totale snelheid in feite geen 108km/u, maar 107.99999999999992582 km/u. Zoals je ziet een verwaarloosbaar verschil, dit effect wordt pas echt merkbaar als je met snelheden in de buurt van c komt.
(edit) oh, iemand was me voor