JanMeut
Artikelen: 0

Re: [Recht]: Mohammed B levenslang.

Syd schreef:Van mij mag hij levenslang krijgen. Ik denk dat de Nederlandse rechtstaat een beetje faalt als deze man, die willens en wetens, bij volle bewustzijn, een moord pleegt, op andere politie agenten schiet, weer vrijkomt.

Je moet ook een soort signaal afgeven aan eventuele andere moordenaars dezelfde achtergrond.
Punt is dat je ook bij moord een beetje verschil wilt kunnen maken tussen de verschillende soorten moord.

Moord 1.

Persoon vermoord de man die zijn drie dochters heeft verkracht, gruwelijk heeft mishandeld en tenslotte op een gruwelijke, langzame manier heeft gedood.

Moord 2.

Persoon verkracht drie zussen, mishandelt ze gruwelijk en doodt ze vervolgens op een gruwelijke, langzame manier.

Ik kan het me voorstellen dat de rechtbank een verschil wil kunnen maken in de strafmaat van deze twee moorden, ze allebei levenslang geven zou dan geen zin hebben.

Terug naar Mohammed B.

Als je alleen naar de moord an sich kijkt en naar de strafmaat die bij een enkelvoudige eerste moord gemiddeld wordt gegeven, lijkt mij levenslang geen recht doen aan moorden als Moord 2. hierboven genoemd. Als je alle andere dingen mee gaat nemen die aan deze moord verbonden zijn (maatschappelijke onrust) kan ik de eis van het OM begrijpen.
β-Damascenon en maneschijn
Syd

Ik kan het me voorstellen dat de rechtbank een verschil wil kunnen maken in de strafmaat van deze twee moorden, ze allebei levenslang geven zou dan geen zin hebben.
Ik zie je punt ja, het is een beetje te simpel om te stellen dat een moordenaar altijd levenslang moet krijgen.
JanMeut schreef:Terug naar Mohammed B.

(...)
Inderdaad, ware het niet dat hij ook op politie heeft geschoten om te doden (naar eigen zeggen). En hij heeft ook duidelijk gezegd dat als hij nog vrij mocht komen: hij weer mensen zal doden die de profeet beledigen. Dat, plus het feit dat hij niet geestesziek is ofzo, kan volgens mij alleen maar leiden tot levenslang.
Rogier

Bestaat er dan zoiets als zinvolle moord?
Als er zo rond 1937 een soort Volkert van der G. in Duitsland was opgestaan en A. Hitler had doodgeschoten, was dat zinvol (of zelfs "goed") geweest?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
GJ_

Ik denk dat de islam geen goede naam heeft. Je probeert iets te verdedigen wat niet te verdedigen valt. De islam is een denkstelsel die niet thuis hoort in de westerse samenleving (trouwens ik heb dit al eens eerder geschreven in mijn topic : afschaffen vrijheid van godsdienst uit de grondwet.
De islam heeft misschien geen goede naam. Maar om nou te zeggen dat de islam niet te verdedigen is en hier niet thuishoort gaat me wel erg ver. We hebben massal islamieten naar ons land gehaald: eerst uit onze eigen kolonien zoals indonesie, later om het werk te doen waar we zelf te beroerd voor waren.

Dan zeggen dat deze mensen hier niet thuishoren is wel wat kort door de bocht. De laatste keer dat hier in Nederland mensen massaal ongewenst verklaard werden en afgevoerd werden ter vernietiging is ons ook slecht bekomen.

Het is zeer goed mogelijk om verschillende godsdiensten naast elkaar te laten bestaan zolang we respect voor elkaar kunnen opbrengen en dat geld ook voor jou.
GJ_

Bart schreef:Bestaat er dan zoiets als zinvolle moord?
Als er zo rond 1937 een soort Volkert van der G. in Duitsland was opgestaan en A. Hitler had doodgeschoten, was dat zinvol (of zelfs "goed") geweest?
We zullen het dus nooit weten....

Wie weet wat Fortuyn nog voor ons in petto had?
GJ_

Alexander Hartmans schreef: 

Hij handelde vanuit zijn middeleeuwse geloof. ...

>knip<

...aan de andere kant kan ik zeggen: laat hem maar kreperen in de cel tot de dood erop volgt, zo'n jaartje of 50 of 60.
Je houd er zelf ook middeleeuwse denkwijzen op na!
Alexander Hartmans

GJ_ schreef:
Alexander Hartmans schreef:

Hij handelde vanuit zijn middeleeuwse geloof. ...

>knip<

...aan de andere kant kan ik zeggen: laat hem maar kreperen in de cel tot de dood erop volgt, zo'n jaartje of 50 of 60.
Je houd er zelf ook middeleeuwse denkwijzen op na!
Het liefst zie ik dat hij de kogel krijgt, maar hem te laten lijden in zijn cel wens ik hem toe. Middeleeuwse denkwijzen, welke niet?
GJ_

mohammed B zag ook het liefst dat er iemand de kogel kreeg (en voegde de daad bij het woord).

Kennelijk ben jij niet zo gecharmeerd van dat soort denkbeelden, maar zelf zou je het recht wel hebben?

Dan ben je geen haar beter dan heer B.
ZVdP

Ik zou zeggen geef hem de straf die hem toekomt volgens de wet.

Hij staat niet boven of onder de wet. Hij moet hetzelfde behandeld worden als elke andere misdadiger en ik vind niet dat hij zwaarder bestraft zou moeten worden omdat hij een bekend iemand vermoordt heeft.

Mijn mening over zinvolle moorden: natuurlijk bestaan die.

Denk mar eens aan hoe oud Rome eruit had gezien als ze slechte keizers aan de macht hadden gelaten. Me teen moord op 1 man, kan soms het leven van velen gered worden.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
JanMeut

Dan was er een andere leider geweest met andere kwaliteiten en fouten. Mogelijk was het beter geworden, mogelijk was het slechter geworden.

In het geval Fortuin kan je stellen dat zijn moordenaar heeft gekregen wat hij wilde: de LPF is van geen betekenis omdat alles om Fortuin draaide, dus " het kwaad" is nu onschadelijk.

Aan de andere kant: wat was er anders gebeurd? Mogelijk dat de ideeen van Fortuin volkomen lek waren geprikt doordat Balkenende I met Fortuin in een half jaar meer puinhopen zou maken dan acht jaar paars.

Ofwel: je kan nooit zeggen wat er was gebeurd als je Hitler, Napoleon, Ceasar, Einstein of wie dan ook zou hebben uitgeschakeld, je kan er hooguit over fantaseren.
Alexander Hartmans

Beste GJ_,
Kennelijk ben jij niet zo gecharmeerd van dat soort denkbeelden, maar zelf zou je het recht wel hebben?
Het recht hebben of als beul te werk gaan zijn twee verschillende zaken. Beide zijn fout, althans zo wordt het ons wijs gemaakt. De mens is eenmaal een moordwapen, de ethiek verbied het ons om een ander om te leggen. Wij denken zo beschaafd te zijn, maar we zijn van lange bij na niet.
Dan ben je geen haar beter dan heer B
Jij dan wel?
GJ_

Alexander Hartmans schreef:Beste GJ_,

....
Dan ben je geen haar beter dan heer B
Jij dan wel?
Ik heb hem niet de kogel toegewenst, jij wel.
Alexander Hartmans

Beste GJ_",
Ik heb hem niet de kogel toegewenst, jij wel.
Dat is waar, maar ik heb ook geschreven dat het ook beter is dat hij krepeert in zijn cel, hem laten lijden. Dat is een straf die hem lang zal heugen.
mastercell

Levenslang martelen!!

Dit is niet te geloven, in America zou je meteen te dood veroordeeld worden. Ik walg van Nederland! Waarom doen we zo moeilijk in dit land. het is toch duidelijk dat het zo niet verder kan. Die mafkezen tegenwoordig komen allemaal naar nederland omdat het rechtsysteem hier zo slecht is. Het wordt tijd dat we onze ogen gaan open doen.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
JanMeut

Die mafkezen tegenwoordig komen allemaal naar nederland omdat het rechtsysteem hier zo slecht is.
Welke mafkezen?

Het Nederlandse rechtsysteem is zeer vergelijkbaar met dat van andere Europese landen. Met dank aan de EU gaat het alleen maar meer op dat van de andere EU landen lijken. Ik heb daarin aanzienlijk meer vertrouwen dan in het Amerikaanse.

Terug naar “Rechtswetenschappen”