Punt is dat je ook bij moord een beetje verschil wilt kunnen maken tussen de verschillende soorten moord.Syd schreef:Van mij mag hij levenslang krijgen. Ik denk dat de Nederlandse rechtstaat een beetje faalt als deze man, die willens en wetens, bij volle bewustzijn, een moord pleegt, op andere politie agenten schiet, weer vrijkomt.
Je moet ook een soort signaal afgeven aan eventuele andere moordenaars dezelfde achtergrond.
Moord 1.
Persoon vermoord de man die zijn drie dochters heeft verkracht, gruwelijk heeft mishandeld en tenslotte op een gruwelijke, langzame manier heeft gedood.
Moord 2.
Persoon verkracht drie zussen, mishandelt ze gruwelijk en doodt ze vervolgens op een gruwelijke, langzame manier.
Ik kan het me voorstellen dat de rechtbank een verschil wil kunnen maken in de strafmaat van deze twee moorden, ze allebei levenslang geven zou dan geen zin hebben.
Terug naar Mohammed B.
Als je alleen naar de moord an sich kijkt en naar de strafmaat die bij een enkelvoudige eerste moord gemiddeld wordt gegeven, lijkt mij levenslang geen recht doen aan moorden als Moord 2. hierboven genoemd. Als je alle andere dingen mee gaat nemen die aan deze moord verbonden zijn (maatschappelijke onrust) kan ik de eis van het OM begrijpen.