Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
JanMeut
Artikelen: 0

Re: Meer mensen in de schulden

@ Handsome Bill: 2001 is al oud nieuws, we leven al ruim vier jaar na dat krantenbericht.

Ik was inderdaad niet precies genoeg, dus herformuleer ik het:

De inflatie is al zeker tien jaar ongekend laag vergeleken met de 20 jaren daarvoor. Overigens is ook daar wel wat op af te dingen, de inflatie is al zeker 15 jaar erg laag. Ik zal eens zoeken of ik de precieze cijfers kan vinden.

Maar als je het met andere landen wil vergelijken: volgens een persbericht van het CBS van een week geleden behoort de inflatie in Nederland tot de laagste van Europa (op dit moment!):

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberic...05/pb05n089.pdf
de huur is 5% gestegen
De inflatie in Nederland valt momenteel o.a. erg mee omdat de huren nauwelijks stijgen, volgens het CBS de laagste stijging sinds 1959.

Inderdaad is het inflatiecijfer een gewogen gemiddelde, dus voor sommige mensen is het hoger en voor anderen lager. In genoemde link kan je zien hoe ze dit ongeveer bepalen. Het komt er op neer dat als je de inflatie ten opzichte van juli 2004 neemt vooral voedsel en kleding goedkoper zijn geworden. Energie is een belangrijke post waardoor inflatie is toegenomen.

Wat de huur betreft, deze is 2,1 % gestegen. Luxe jachten horen waarschijnlijk onder "Duurzame goederen voor recreatie en cultuur", deze zijn 1,9% gestegen. Zoals je aan de wegingsfactor kan zien tellen die aanzienlijk minder mee in het totaalplaatje.
β-Damascenon en maneschijn
Anonymous

vroeger is niet meer.

vroeger kreeg je eerst meer geld en dan was er inflatie.

Nu is het:

je krijgt minder geld en er is wat inflatie.

En ik heb toch echt een inflatiecijfer van ruim 4%.

De tandartskosten waren vroeger geheel ziekenfonds, nu 25% zelf vergoeden.

Medicijnen zelf vergoeden.

Eigenrisico: bij geen geluk geen kans.

Die cijfers deugen niet.

Een computer is goedkoper geworden.

Een printer is goedkoper geworden.

Maar dat zijn goederen die een oudere niet aanschaft.

Dus heel dat inflatiecijfer slaat gewoon nergens op want je moet het opdelen naar leeftijd.

Als het schoolgeld met 30% stijgt heb ik daar geen last van.

Maar wel als je 4 schoolgaande kinderen heb in de leeftijd van 17 jaar.

Als kinderen dan boven de 18 volgend jaar 1300 euro premie moet betalen en je heb 2 kinderen moet je allen al aan schoolgeld en ziekenfonds 4600 Euro neertellen.

En dan nog de schoolboeken, kleding, eten etc.

En hoe meet je de onkosten van een auto.

De C-klasse van Mercedes is zeg maar duurder geworden maar de Fiat Seicento weer goedkoper.

Probleem....
Wezel

Vandaag is in het nieuws gekomen dat ook de Belgen veel schulden hebben: allemaal samen hebben we voor 128,5 miljard euro uitstaande leningen. Je mag dit cijfer wel niet vergelijken met die 7 miljard van julie want betaalrekeningen zijn geen leningen natuurlijk.
Handsome Bill

JanMeut schreef:@ Handsome Bill: 2001 is al oud nieuws, we leven al ruim vier jaar na dat krantenbericht.

Ik was inderdaad niet precies genoeg, dus herformuleer ik het:

De inflatie is al zeker tien jaar ongekend laag vergeleken met de 20 jaren daarvoor. Overigens is ook daar wel wat op af te dingen, de inflatie is al zeker 15 jaar erg laag. Ik zal eens zoeken of ik de precieze cijfers kan vinden.

Maar als je het met andere landen wil vergelijken: volgens een persbericht van het CBS van een week geleden behoort de inflatie in Nederland tot de laagste van Europa (op dit moment!):

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberic...05/pb05n089.pdf
de huur is 5% gestegen
De inflatie in Nederland valt momenteel o.a. erg mee omdat de huren nauwelijks stijgen, volgens het CBS de laagste stijging sinds 1959.

Inderdaad is het inflatiecijfer een gewogen gemiddelde, dus voor sommige mensen is het hoger en voor anderen lager. In genoemde link kan je zien hoe ze dit ongeveer bepalen. Het komt er op neer dat als je de inflatie ten opzichte van juli 2004 neemt vooral voedsel en kleding goedkoper zijn geworden. Energie is een belangrijke post waardoor inflatie is toegenomen.

Wat de huur betreft, deze is 2,1 % gestegen. Luxe jachten horen waarschijnlijk onder "Duurzame goederen voor recreatie en cultuur", deze zijn 1,9% gestegen. Zoals je aan de wegingsfactor kan zien tellen die aanzienlijk minder mee in het totaalplaatje.
Jij zei toch dat de inflatie de laatste 10 jaar ongekend laag is gebleven @ JanNeut? En later zelfs 15.

Pas in 2004 duikt het onder de 2 procent, das nog niet ongekend laag.

Cijfertjes die krom zijn praat je niet recht.
de groeten,

H Bill
StrangeQuark

Enrico, ik snap niet helemaal wat je betoog te maken heeft met de vraag of schulden goed of slecht zijn voor de economie.

-Mensen hebben meer geld te besteden, is goed als er een laagteconjuctuur is, omdat de bestedingen te weinig zijn.

-Uiteindelijk investeren de verzekeringsmaatschappijen gigantische hoeveelheden in aandelen. Stimulerend voor de economie.

Ik zou dus denken dat het beter is voor de economie. Ik ben heel hard aan het denken wat het voor nadelen heeft, los van de stress voor de mensen dat ze in de schulden zitten. Ik zou niet zo snel iets kunnen verzinnen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
JanMeut

Jij zei toch dat de inflatie de laatste 10 jaar ongekend laag is gebleven @ JanNeut? En later zelfs 15.  

Pas in 2004 duikt het onder de 2 procent, das nog niet ongekend laag.  

er zit idd een tweetal jaren in je lijstje waarbij de inflatie niet spectaculair laag is (desnoods 3 jaren, "laag" is tenslotte ook een kwestie van smaak). Het percentage van 2004 is gewoon absurd laag, maar ook 2,5% is niet erg veel.
Jouw cijfers zijn geloof ik die van de CBS, die wijken af van die van de EU*, dus hoe recht zijn die cijfers? Aan de andere kant zijn de trends ongeveer gelijk, beide laten een topje zien rond 2001, en een veel lagere inflatie ervoor en erna.

Die cijfertjes geloof ik wel, de vraag is alleen wat laag is en wat hoog. Die 2,0-2,5 vind ik vrij laag, maar dat is het in het kader van de huidige economische groei misschien niet. Het is laag vergeleken met de cijfers van 1970...1985, maar is dat relevant?

Wat is natuurwetenschap wat dat betreft toch makkelijk :shock:

*: http://epp.eurostat.cec.eu.int/portal/page..._inv/sdi_ed1160
β-Damascenon en maneschijn

Terug naar “Politicologie en Economie”