Ik was inderdaad niet precies genoeg, dus herformuleer ik het:
De inflatie is al zeker tien jaar ongekend laag vergeleken met de 20 jaren daarvoor. Overigens is ook daar wel wat op af te dingen, de inflatie is al zeker 15 jaar erg laag. Ik zal eens zoeken of ik de precieze cijfers kan vinden.
Maar als je het met andere landen wil vergelijken: volgens een persbericht van het CBS van een week geleden behoort de inflatie in Nederland tot de laagste van Europa (op dit moment!):
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/persberic...05/pb05n089.pdf
De inflatie in Nederland valt momenteel o.a. erg mee omdat de huren nauwelijks stijgen, volgens het CBS de laagste stijging sinds 1959.de huur is 5% gestegen
Inderdaad is het inflatiecijfer een gewogen gemiddelde, dus voor sommige mensen is het hoger en voor anderen lager. In genoemde link kan je zien hoe ze dit ongeveer bepalen. Het komt er op neer dat als je de inflatie ten opzichte van juli 2004 neemt vooral voedsel en kleding goedkoper zijn geworden. Energie is een belangrijke post waardoor inflatie is toegenomen.
Wat de huur betreft, deze is 2,1 % gestegen. Luxe jachten horen waarschijnlijk onder "Duurzame goederen voor recreatie en cultuur", deze zijn 1,9% gestegen. Zoals je aan de wegingsfactor kan zien tellen die aanzienlijk minder mee in het totaalplaatje.