@ Koen van der K
Dank voor alle tips. Ik heb het proefje nog eens herhaald met pink noise, wat het zelfde resultaat opleverde. Ook kan je van de betreffende site een geluidsbestandje met pink noise downloaden. Dat heb ik samen met het online geluid afgespeeld, met opnieuw hetzelfde resultaat. De kans dat deze signalen synchroon lopen is dan nihil. Ik ben er daarom nu wel van overtuigd dat op een dergelijke manier een als duidelijk luider ervaren geluid ontstaat.
Bij een exacte berekening dat de som van twee pink noise geluiden een 3 dB sterker pink noise geluid oplevert, komt wel het een en ander kijken. Het zou wel aardig zijn als iemand met meer wiskundige vaardigheid dan ik zou kunnen bevestigen dat dit inderdaad het geval is.
Ik ben niet zo'n man van de praktijk, dus om nu zelf in een zaaltje proeven met boxen en geluiden te gaan nemen gaat mij wat te ver. Het is mij voldoende te weten dat in de psychofysica het probleem van de door de mens ervaren geluidssterkte (oftewel van de luidheid van geluiden) volop onderzocht wordt. Als ik daar nog een goed boek (of tekstbestand) over op de kop kan tikken, men ik een tevreden mens.