gouwepeer
Artikelen: 0

Re: Botsing van Andromeda en Melkweg

Heeft de gravitatie van Andromedanevel geen gevolgen voor de ontsnappingssnelheid van de melkweg? Het lijkt mij dat beide stelsels een behoorlijke aantrekkende werking hebben.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
die hanze

niet op die gigantische afstand
eendavid

Juist wel, alle laatste posts gaan er net om dat een cluster een gravitationeel gebonden systeem is. Dat staat toch ettelijke keren letterlijk vermeld?
jkien
Moderator

eendavid schreef:Gewoon om de zaken even duidelijk te hebben consulteerde ik deze bron.

radiele snelheid: −117 km/s (ik weet niet welke wikipediapagina jkien gebruikte, maar die is dus niet correct)

Dat blijkt zo te zitten: alle bronnen, inclusief de wiki over de Andromedanevel, stellen terecht dat de redshift van de Andromedanevel -300 km/s bedraagt, zoals reeds in 1912 gemeten werd. Dat is de redshift gemeten vanaf aarde. Maar de radiele snelheid van de Andromedanevel t.o.v. het midden van de Melkweg is circa -120 km/s, het verschil komt door de baanbeweging van de zon in de Melkweg.
eendavid

Vandaar ook de grote onzekerheid op die -120 km/s natuurlijk. Dank je voor die opheldering.
die hanze

ik bedoelde dat zuiver de aantrekkingskracht tussen onze melkweg en andromeda nevel niet zo groot is maar dat het komt doordat wij gezamelijk draaien met onze cluster rond een zwaartepunt.

Dat wij op botsings koers liggen met de andromedasterrenstelsel komt niet door de wederzijdse aantrekkings kracht maar door onze verschillende baansnelheden rond het zwaartemiddelpunt van onze cluster (dus geleverd door de gezamelijke zwaartekracht van onze cluster) zoals al veel gezegd is.

ps: ik reageerde op de reactie van Gouwepeer
Erithacus_Rubecula

Thanks allemaal!

Ben weer wat wijzer geworden :eusa_whistle:
Onwetend

-- EDIT: Nieuw topic samengevoegd met bestaand topic --

Ik zag bij een (mooie) documentaire op National Geographic dat ons sterrenstelsel ooit 'waarschijnlijk' zal botsen met de Andromeda nevel. (?de zwarte gaten in het midden van deze sterrenstelsels zouden samensmelten en?) Samen zouden ze een nieuw sterrenstelsel vormen.

Tot zover mooi verhaal. nu vroeg ik me af. hoe werkt e.e.a. precies? immers wordt de zon blijkbaar aangetrokken door het zwarte gat, maar onze planeet wordt weer aangetrokken door de zon, en niet door het zwarte gat. En zou het niet zo kunnen zijn dat 2 zonnestelsels dwars door elkaar heen gaan, zonder ernstige gevolgen? de planeten zijn tenslotte uiterste klein in vergelijking met de ruimtes tussen deze planeten. wie kan me hier meer over vertellen? of waar kan ik er meer over vinden?
die hanze

het is geen letterlijke botsing, de twee sterrenstelsels zullen eerste een tijdje rond elkaar draaien en uiteindelijk zullen ze samensmelten tot een groot sterrenstelsel. Wij zullen er niet zo veel van merken. Wel kan het gebeuren dat er wat sterren of delen van een sterrenstelsel worden weg geslingert maar echte botsingen tussen sterren zullen niet al te veel voorkomen. Als de twee zwarte gaten samen smelten die in het cntrum van de sterren stelsels zitten kan er misschien wel wat spectaculairs gebeuren maar wat precies dat zou ik niet durven zeggen.

Op you tube zijn er geloof ik mooi simulatie's te vinden van zo'n samensmelting van 2 sterrenstelsels.
kleine fysicus

Tip: Zoek onder colliding galaxies (@ youtube).
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
buikje

-- EDIT: Nieuw topic samengevoegd met bestaand topic --

Hallo,

Ik las laatst dat over enkele miljoenen jaren, ons melkwegstelsel min of meer zal "botsen" met de Andromeda nevel.

Ik weet uiteraard dat het geen fysieke botsing is maar dat de twee stelsels ongetwijfeld voor een groot deel door elkaar heen gaan, maar ik vraag mij dit af:

Het heelal is aan het uitdijen en men stelt dat (net als bij het voorbeeld van ballon) alle sterrenstelsels van elkaar af bewegen. Hoe past dan deze "botsing" in dat geheel?

Want kennelijk beweegt het Andromedastelsel zich dus niet van ons af, maar naar ons toe; iets wat volgens het idee wat je bij uitdijen hebt, niet zou moeten kunnen.

Heeft iemand daar een idee over hoe ik dit moet plaatsen? Want als er bij ons al een stelsel is wat op ons af komt, dan ga ik er vanuit dat er veel meer zijn en dat dus niet alle stelsels van elkaar af bewegen.
aestu

Een object kan een snelheid hebben ( peculiar velocity ) ten opzichte van de Hubble expansie. In mathematische termen
\(\frac{d\mathbf{r}}{dt} = H(t)a(t)\mathbf{x} + a \frac{d\mathbf{x}}{dt}\)
met
\(H(t) = \frac{\dot{a}(t)}{a(t)}\)
de Hubble parameter en r = a(t) x met x de meebewegende coordinaten.

Dus krijgen we
\(\frac{d\mathbf{r}}{dt} = H(t)\mathbf{r} + a(t) \frac{d\mathbf{x}}{dt} = \mathbf{v}_H + \mathbf{v}_p\)
De eerste term is de Hubble flow en de 2e term is de peculiar velocity.
aestu

Om het eenvoudig te zeggen: Stel dat ik een bal naar jou wil gooien en dat de Hubble expansie de bal naar links zou doen bewegen. Als ik de bal nu zo'n snelheid naar rechts geef dat die groter is dan de Hubble expansie, dan gaat de bal uiteindelijk toch bij jou aankomen.
jkien
Moderator

Je kunt het ook zo beschouwen: de uitdijing van de ruimte begint past merkbaar te worden bij verre sterrenstelsels, buiten onze "Lokale Groep". Hubble zag al dat een kleine groep van nabije stelsels, waaronder de Andromedanevel, afweken van zijn wet. Hij duidde ze aan met de naam Lokale Groep. wiki
jkien
Moderator

Nasa heeft op basis van data van Hubble Space Telescoop uitgerekend hoe de hemel eruit zal zien tijdens de botsing met Andromeda. De nachten worden steeds mooier:

http://science.nasa....1may_andromeda/

Terug naar “Ruimtefysica”