Radiation pressure is anders wel de uitdrukking die in dat artikel wordt gebruikt.
Absorbering van de straling door een elektron of door wat dan ook wordt niet genoemd. Er wordt zelfs gesteld dat de druk verdubbelt als het foton totaal wordt gereflecteerd. En dat is wat voor mij het raadsel vormt, als het foton totaal wordt gereflecteerd verliest het geen energie, dus hoe kan het dan energie overdragen naar het zeil?
Er blijken veel sites te zijn over zonnezeilen, maar nergens wordt de werking concreet verklaard. En zoals gezegd, hier en daar wordt het werkingsprincipe zelfs in twijfel getrokken. Dus ik begin me nu af te vragen: werkt het wel zoals beschreven, en is er ooit een zonnezeil werkelijk toegepast?
Volgens mij is radiation pressure een verkeerde naam. Als je het artikel leest, lijkt het meer op absorbering van straling door het elektron.
Dit kan ook niet; kijk naar de illustratie en je ziet duidelijk dat het foton na de botsing nog steeds bestaat, en niet is geabsorbeerd door het elektron, alleen van richting is veranderd.
hoe werkt dat molentje. Leerstof 3(/4) middelbaar, dus moeilijk kan het niet zijn.
Aan z'n molentje heb je verschillende wiekjes. Die wiekjes hebben 2 kanten die van belang zijn. Een voor- en een achterkant. De voorkant is oneffen en zwart, het neemt de warmte van de zon/andere lichtbron op. De achterkant daarintegen is glad en reflecteren en neemt dus geen warmte op. Je hebt dus een kant die warm is en een kant die niet warm is. de warme kant verwarmt de lucht, en op die manier zet die uit. Die zet ook uit in de richting van de voorkant en duwt die dus weg. Aan de achterkant is er geen kracht, want daar verandert de themperatuur niet. Het molentje draait.
P.S. mss niet altijd even perfect uitgewerkt. Maar het idee van opwarmen en niet opwarmen klopt zeker.
dat heeft dus niets met een zonneziel te maken, volgens mij.
Wat ik mij herriner van een artikel dat ik lang geleden heb gelezen i.v.m. zonnezielen.
Ook aan een zonneziel heb je twee kanten die zich ook anders gedragen. De voorkant is hier refelcterend en refelcteer straling, maar ook licht. De achterkant laat juist straling door. Heb dus aan de achterkant normale hoeveelheid straling, maar aan de voorkant niet. Je hebt daar veel straling. De strlaing die van voorkomt, de straling die van voorkwam en is gerelfecteerd, en de straling die van achteren kwam en door het ziel is gegaan. Door dit verschil in straling hoeveelheid beweegt het ziel.
Hoe het komt dat het beweegt weet ik ook niet, maar zo heb ik het indertijd begrepen. Ofwel was het met een absorberende kant, waar het dus warmer wordt. En het dan op basis van die warmte beweegt.
P.P.S. schiet mij niet dood als het totaal niet klopt, het is al lang geleden dat ik het heb gelezen, zal eens zoeken of ik het nog vindt.
Een elektromagnetisch veld (zoals licht) heeft geen massamaar wel een hoeveelheid impuls. Volgens de maxwell vergelijkingen is de impuls dichtheid van een EM-veld gelijk aan 1/c^2 * S, waarbij S de poyntingvector is. S is gedefinieerd als 1/mu.gif0 *(ExB) (x is een uitwendig produkt). Dat er voor deeltjes met massa een verband is tussen impuls en massa betekend niet dat dat altijd zo is, voor licht geldt het dus niet.
En ik dacht dat het in zo'n molentje vacuüm was en dus geen lucht om op te warmen, of zit ik nu verkeerd?
Over die molentjes hebben we het een poosje geleden gehad. De stolp waar zo'n molentje onder zit is niet vacuum, maar gedeeltelijk geëvacueerd.
Gast,
Wat jij vertelt kan ik niet helemaal volgen, maar het klinkt geloofwaardig.
Vraag ik me alleen nog af: wat gebeurt er met foton dat reflecteert tegen het zeil? Het staat impuls en/of energie af aan het zeil, dus dat foton is naderhand niet meer dezelfde die hij voordien was. Wat is er dan veranderd?
Impuls kan overgedragen op twee manieren, een foton wordt geabsorbeerd of een foton wordt gereflecteerd. In het laatste geval is de druk 2x zo groot. De frequentie van het foton verandert niet.
Verder vind ik het een beetje slordig om gebruik te maken van E = mc^2 omdat deze formule alleen geldt voor een stilstaand deeltje en dus niet voor fotonen. het is beter om gebruikt te maken van E^2 = (pc)^2 + (mc^2)^2 waarbij p de impuls is.
Maar ik denk niet dat de fotonen geabsorbeerd worden door het zeil; Als je de teksten leest over dit soort voortstuwing, dan zie je dat het zeil moet reflecteren.