Uiteraard is die ook dan formeel nog wel op te heffen, maar ergens geloof ik niet dat men hem daadwerkelijk zal vernietingen... leuk speeltje voor de aivd?
Inderdaad, maar dan kan jij als onschuldig persoon in ieder geval beroepen op het feit dat een dergelijke database
niet meer mag bestaan en dus ook niet als bewijsmateriaal mag werken (onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal).
Dat die vingerafdrukken in het document komen staat sowieso vast... maar zoals je al aangeeft is dat niet het hete hangijzer. Overigens is het dan wel weer vreemd dat men niet gekozen heeft voor een iris-scan, die nauwelijks privacy bezwaren -kan- hebben, en betrouwbaar genoeg is als identificatie bij grenspassage (privium op schiphol bijvoorbeeld).
Dat lijkt me inderdaad een goede. Alleen zal politie op straat/in de auto niet gauw uitgerust kunnen worden met retina scanners (of die moeten in de kofferbak van de politieauto's en burgerauto's van de politie gemonteerd worden), daarnaast ben ik ook niet bekend met de prijzen van dat speeltje.
Maar inderdaad een retina scan lijkt mij een privacy-schending-vrije oplossing. Daarnaast ook nog een stukje betrouwbaarder (de kans dat jouw retina overeenkomt met die van een ander is nog weer veel kleiner dan bij vingerafdrukken, zo niet 0%). Plus dat de boel oplichten nu een stuk moeilijker wordt!
Maar nu dit kabinet gevallen is moet ik nog zien dat ze die database erdoor drukken (zeker omdat het nu moeilijk wordt om een coalitie met 3 partijen te vormen, al is de PvdA, voorlopig onder Cohen, al weer wat aan het groeien); ik heb in ieder geval een stuk meer vertrouwen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!